Relevan lagikah universiti dan kedudukan penarafan? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 1 December 2023

Relevan lagikah universiti dan kedudukan penarafan?

 

 

KEDUDUKAN penarafan hanya mencerminkan kekuatan dan kelemahan universiti pada tahap tertentu.

 

Apa yang kita perlu ketahui sebagai masyarakat awam ialah metodologi yang digunakan untuk menghasilkan kedudukan ini boleh menjadi subjektif. Kedudukan memainkan peranan dalam menentukan kekuatan universiti, dalam subjek yang pelajar ingin pelajari.

 

Apabila kita bercakap dengan pelajar, nampaknya kita menghampiri naluri untuk pelajar menapis universiti mengikut kedudukan sebagai langkah pertama penyelidikan mereka. Ia adalah langkah pertama yang sah untuk diambil sebelum mengambil keputusan untuk melanjutkan pengajian.

 

Walau bagaimanapun, terdapat faktor di luar kedudukan yang menjadi keperluan untuk pelajar mengambil kira semasa menyelidik kekuatan dan kelemahan sesebuah universiti untuk memohon. Antara faktor ini ialah persekitaran universiti, lokasi, yuran, dan biasiswa yang ada.


 

irsyad

 


Seperti yang kita ketahui memutuskan keputusan  menyambung pengajian di sesebuah universiti dan ijazah yang mana bukanlah suatu keputusan yang mudah. Terdapat begitu banyak pilihan, para bakal mahasiswa mungkin berasa teruja.

 

Terdapat banyak perkara yang perlu diambil kira, seperti negara mana yang mereka ingin belajar dan sama ada mereka menyukai atau tidak penampilan suasana sesuatu kampus universiti tersebut.

 

Walau bagaimanapun, terdapat salah satu faktor terbesar yang perlu mereka ambil kira ialah jadual liga universiti.

 

Jika para bakal mahasiswa membaca perkara ini, mereka mungkin tertanya tanya kepada diri sendiri, Adakah kedudukan mata pelajaran universiti penting . Jawapannya untuk soalan itu ialah "Ya"!

 

Kedudukan keseluruhan vs kedudukan subjek

Ramai bakal mahasiswa membuat keputusan tentang destinasi pengajian mereka berdasarkan cara merujuk universiti berada dalam kedudukan.

 

Walau bagaimanapun, pelajar selalunya hanya menumpukan pada kedudukan keseluruhan universiti. Walaupun ini penting, jadual liga yang lebih penting juga akan meletakkan kedudukan universiti dalam setiap bidang mata pelajaran.

 

Jadi, adakah kedudukan mata pelajaran universiti penting? Jawapan mudah ialah ya.


 

parafrasa

 


Masa pencarian maklumat mereka boleh berbaloi untuk mengkaji dengan teliti cara kedudukan universiti dalam mata pelajaran yang berbeza, serta kedudukan keseluruhannya.

 

Selalunya, universiti yang sesuai untuk mereka tidak akan menjadi universiti yang mempunyai kedudukan keseluruhan tertinggi.

 

Mengapakah kedudukan mata pelajaran universiti penting?

Bayangkan jika mereka ini berminat untuk belajar ijazah Perniagaan. Dalam kes ini, mereka seharusnya melihat  universiti yang mempunyai kedudukan yang baik untuk mata pelajaran perniagaan.

 

Sebuah universiti mungkin mendapat kedudukan yang sangat tinggi dalam mata perniagaan, tetapi tidak begitu baik dalam kedudukan keseluruhan kerana tujahan atau tumpuan utama mereka merupakan ke atas mata pelajaran perniagaan.

 

Jika mereka ini belajar bidang perniagaan di universiti seperti ini maka mereka masih akan mendapat pendidikan yang hebat dalam bidang ini.

 

Perkara yang sama berlaku untuk semua mata pelajaran. Jika seseorang individu berminat untuk belajar, katakan, biologi, mereka bukan sahaja harus mengetahui universiti yang mempunyai kedudukan keseluruhan yang baik, tetapi universiti yang mana  secara khusus mempunyai kedudukan yang baik untuk Biologi.

 

Melihat kedudukan subjek amat penting jika subjek yang ingin mereka ambil agak teknikal, atau jika mereka ingin mempunyai kerjaya yang sangat khusus dalam fikiran. Kejuruteraan adalah contoh yang baik.

 

Para bakal mahasiswa ingin memastikan pilihan universiti yang menawarkan pengajaran dan kemudahan yang sangat baik untuk Kejuruteraan. Dan cara terbaik untuk melakukan ini ialah  menyemak kedudukan subjeknya.

 

Kadang-kadang, ia berbaloi untuk pergi lebih jauh. Jika bidang minat para mahasiswa itu bidangnya  agak baharu atau khusus, ia mungkin tidak diliputi oleh kedudukan mata pelajaran. Dalam kes ini, sebaiknya lakukan penyelidikan mereka sendiri dan pastikan mereka mengetahui perkara yang ditawarkan oleh setiap universiti dalam subjek pilihan dan pengkhususan mereka.

 

Selalunya, jadual kedudukan penarafan universiti akan sentiasa penting dalam membantu seseorang bakal mahasiswa memutuskan tempat untuk belajar, tetapi ia bukan satu-satunya faktor.


 

irsyad

 


Sudah pastinya bakal mahasiswa tidak sepatutnya membuat keputusan berdasarkan hanya kepada kedudukan keseluruhan.

 

Apabila memilih destinasi pengajian, pastikan para bakal mahasiswa melihat kedudukan subjek juga dan perkara ini adalah amat penting.

 

Berbalik kepada topik kualiti pengajaran, seseorang bakal mahasiswa juga berkemungkinan akan mempunyai ahli fakulti yang lebih mahir dan berpengetahuan yang mengendalikan kuliah dan kelas kerana, sudah tentu, institusi yang berkedudukan lebih tinggi akan menarik dan menggaji ahli akademik yang paling cemerlang. - DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags