Perbaiki pengurusan pekerja dalam Ekonomi Gig di Malaysia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 17 November 2023

Perbaiki pengurusan pekerja dalam Ekonomi Gig di Malaysia

 

 

 

BARU-BARU ini banyak pihak menyuarakan pendapat termasuk menggesa Suruhanjaya  Persaingan Malaysia (MyCC) supaya meneliti industri perkhidmatan p-hailing, khuatir kemungkinan berlakunya monopoli susulan ura-ura Grab membeli Foodpanda pada Disember ini.

mycc

 


Seperti yang kita ketahui perkhidmatan p-hailing ini merupakan satu penyumbang kepada sektor ekonomi gig paling popular dan menjadi tumpuan utama di Malaysia ini.

 

Sebelum kita memperkatakan dengan lebih lanjut mengenai ekonomi gig, adalah penting untuksemua pihak meneliti dua perkara utama.

 

Pertama, pekerja gig menikmati fleksibiliti yang ditawarkan oleh pekerjaan itu dan kedua, dasar mengenai ekonomi gig harus mengambil kira masa depan kerja dan bukannya sekadar mengubah rangka kerja yang telah lama atau ketinggalan.

 

Secara keseluruhan, adalah penting untuk tidak menganggap pekerja gig sebagai kumpulan yang homogen.

 

Walaupun sesetengah mungkin melihatnya sebagai pekerjaan yang sesuai dengan gaya hidup mereka untuk tempoh yang lebih lama, yang lain mungkin melihatnya sebagai pekerjaan jangka pendek untuk membantu mereka menyimpan tabungan.

 

Ekonomi gig ditakrifkan oleh pasaran buruh yang melibatkan pengaturan kerja sementara, jangka pendek atau bebas, selalunya dipermudahkan melalui platform dalam talian atau aplikasi mudah alih.


 

irsyad

 


"Pekerja gig" atau "pekerja bebas" menawarkan perkhidmatan untuk pelanggan atau syarikat individu, biasanya secara fleksibel dan jangka pendek.

 

Istilah "gig" asalnya digunakan oleh pemuzik jazz pada tahun 1920-an untuk mencirikan persembahan muzik tunggal.

 

Ramai yang menukar bentuk pekerjaan mereka daripada tetap kepada kontrak/bebas, malah agensi pengambilan menghadapi cabaran besar untuk mengambil peranan gig untuk pelanggan mereka.

 

Walaupun ekonomi gig mempunyai potensi untuk menyelesaikan banyak masalah pengangguran di Malaysia, beberapa cabaran masih kekal.

 

Contoh pekerjaan gig hari ini termasuk mereka yang terlibat di dalam industri p-hailing atau penghantaran makanan sehingga ke pereka grafik yang menawarkan perkhidmatan mereka di platform-platform digital.

 

Platform ini telah mengubah cara orang ramai berhubung untuk bertukar perkhidmatan atas permintaan dengan penyedia perkhidmatan individu yang mencari pendapatan dengan masa kerja yang lebih fleksibel.


 

parafrasa

 


Adalah satu tindakan yang perlu dipuji kerana kerajaan Malaysia mengambil inisiatif untuk meningkatkan kebajikan pekerja gig seperti menangani isu penggabungan dua syarikat p-hailing ini.

 

Memandangkan masa depan kerja dalam sektor ekonomi gig yang sedang berkembang, pendekatan dasar baharu mungkin patut diuji dengan kumpulan perintis sebelum ditingkatkan.

 

Ini mungkin lebih berguna daripada memperkenalkan dasar luas yang bergantung pada andaian asas yang sama bagi dinamik majikan-pekerja yang biasa, yang tidak akan berfungsi untuk ekonomi gig. Pihak berkepentingan harus bergabung tenaga untuk meningkatkan kebajikan pekerja gig sambil mengekalkan fleksibiliti mereka.

 

Walau bagaimanapun, kerajaan di seluruh dunia menghadapi cabaran untuk mengawal selia ekonomi gig dengan cara yang memupuk inovasi sambil memastikan perlindungan sosial.

 

Walaupun peningkatan ekonomi gig menawarkan banyak faedah seperti peningkatan fleksibiliti untuk pekerja, penyediaan perkhidmatan yang lebih baik dan pengurangan overhed untuk perniagaan, ia juga membawa cabaran.

 

Kerja gig telah dikritik kerana turun naik pendapatan dan ketiadaan jaringan keselamatan sosial yang dikaitkan dengan bentuk kerja tradisional.

 

Kerajaan di seluruh dunia sedang bergelut dengan mewujudkan rangka kerja kawal selia yang memastikan pekerja gig mempunyai hak dan perlindungan yang mencukupi tanpa menyekat inovasi yang telah menjadikan ekonomi gig begitu berleluasa.


 

irsyad

 


Walaupun ekonomi gig dilihat menawarkan peluang pekerjaan yang  jauh lebih tinggi  kepada dianggarkan 84 juta orang di seluruh dunia tetapi peranan kerajaan dalam mengurus kebajikan pekerja dari sektor ini perlu dipertingkatkan.

 

Jika tidak perkembangan positif sektor ekonomi gig ini bagaimanapun akan dilihat sebagai eksploitasi kerana menggunakan kelemahan undang-undang untuk mengecualikan pekerja gig daripada hak dan perlindungan, sambil mengekalkan kawalan yang ketara ke atas kerja mereka.

 

Bagi memaksimumkan manfaat sektor ekonomi gig ini Malaysia dilihat perlu terlebih dahulu maklumkan dan mendidik mereka yang berkepentingan dalam ekonomi gig ini mengenainya.

 

Masih ramai pekerja dan majikan yang tidak biasa dengan jenis pengaturan pekerjaan ini. Walau bagaimanapun, keadaan itu boleh dan harus diperbaiki melalui kempen kesedaran awam yang lebih besar dan usaha untuk memaklumkan kepada majikan dan pekerja.

 

Sektor ekonomi gig juga harus menjadi subjek dialog sosial antara pengawal selia, penggubal dasar dan pekerja.

 

Melalui penglibatan diri dalam dialog yang mantap, pihak berkepentingan yang berbeza akan mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang ekonomi gig, serta peranan dan tanggungjawab masing-masing di dalamnya. - DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

 

 

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags