Pengaruh TikTok sebagai sumber berita: Fikirkan kesahihan kandungan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 8 December 2023

Pengaruh TikTok sebagai sumber berita: Fikirkan kesahihan kandungan

 

 

KEBANYAKAN pusat penyelidikan berasaskan pendigitalan baru-baru ini mengeluarkan tinjauan tahunannya di laman web media sosial sebagai sumber berita.

 

Tidak kurang juga yang mendapati TikTok semakin menonjol dalam kalangan semua laman web media sosial sebagai sumber berita.

 

Walaupun TikTok tidak menerima iklan politik sejak 2019, ia telah menjadi pengaruh yang kuat dengan pemikiran politik terutamanya dalam kalangan orang dewasa muda.

 

Perkembangan terkini mendapati TikTok nampaknya telah menampilkan satu keadaan baharu dimana kumpulan sasaran yang menggunakan aplikasi ini tidak dapat atau tidak mahu membezakan sebarang maklumat palsu yang terpapar di platform tersebut.


 

parafrasa

 


Pada masa kini berjuta-juta khalayak mengakses berita di media sosial, TikTok merupakan satu daripada segelintir yang melaporkan peningkatan dalam penggunaan.

 

Selain itu, populariti TikTok lebih kehadapan dengan golongan dewasa muda berbanding platform media sosial yang lain.

 

Sorotan dari sebuah kajian pendigitalan mendapati 26% daripada semua orang dewasa di bawah umur 30 tahun kerap mendapat berita mereka di TikTok.

 

Untuk demografi sebelum ini, yang mengakses TikTok sebagai sumber berita biasa turun dengan mendadak daripada 10% untuk dewasa 30-49, kepada 4% untuk dewasa 50-64 dan hanya 1% untuk dewasa 65+.

 

Jumlah orang dewasa yang kerap mengakses TikTok sebagai sumber berita telah meningkat daripada 3% pada 2020 kepada 10% hari ini .

 

Sahih atau tidak

Ramai khalayak sasaran mengikuti berita penting hari ini dengan menggunakan media sosial, tetapi jika mereka menggunakan TikTok untuk mengetahui tentang peristiwa semasa dan sumber rujukan utama, mereka mungkin perlu lebih berhati-hati dengan hasil carian mereka.

 

Penyelidikan daripada beberapa laporan pendigitalan baharu mendapati bahawa banyak video yang dipaparkan dalam keputusan tersebut mengandungi maklumat yang salah atau tidak tepat.


 

parafrasa

 


TikTok digunakan oleh berjuta-juta pencipta bebas yang membentuk semula cara orang ramai mendapat berita mereka, terutamanya penonton termuda.

 

Contohnya penggunaan berita mencapai titik kritikal di seluruh dunia pada hari-hari awal krisis di Palestin, dengan lebih ramai orang beralih ke platform media sosial seperti TikTok, YouTube dan Instagram berbanding laman web yang diselenggara oleh saluran berita tradisional yang mempunyai kredibiliti tinggi.

 

Sebuah kajian digital terkini juga mengenengahkan kajian oleh Institut Kajian Kewartawanan Reuters. Satu daripada 5 orang dewasa di bawah umur 24 tahun menggunakan TikTok sebagai sumber berita, menurut laporan itu, jumlah meningkat lima mata peratusan daripada tahun lepas.

 

Sebuah firma komunikasi di Britain pula menegaskan, dewasa muda di United Kingdom kini menghabiskan lebih banyak masa menonton TikTok daripada televisyen.

 

Format mudah diakses

Peralihan ini terjadi adalah disebabkan sebahagian besar khalayak sasaran telah didorong oleh keinginan untuk menyukai format berita yang lebih mudah diakses, tidak formal dan menghiburkan.

 

Keadaan berita yang sebegini selalunya disampaikan oleh pempengaruh berbanding wartawan yang kredibel. Ini menyebabkan satu suasana baru yang merasakan dengan pencarian berita melalui media tradisional berasaskan laporan kewartawanan yang kredibel sumbernya.

 

Halaman pencipta yang berada pada platform seperti TikTok yang merangkumi berita ini mempunyai lebih banyak impak dan jangkauan berbanding media tradisional walaupun kredibilitinya boleh dipertikaikan.

 

Walaupun beberapa penerbitan utama telah melihat khalayak sasaran digital mereka berkembang, sehingga membolehkan mereka mencapai ratusan ribu lebih pembaca berbanding sedekad yang lalu, perkembangan ekonomi kewartawanan telah berubah.


 

iktisad

 


Saluran berita terkenal dan rasmi telah menyaksikan penurunan jumlah trafik yang mengalir kepada mereka daripada tapak media sosial, dan sebahagian daripada wang yang mungkin telah dibelanjakan oleh pengiklan sebelum ini dengan mereka kini mengalir kepada pencipta kandungan.

 

Trend itu berkemungkinan akan berterusan dan bukan sahaja ancaman dari TikTok tetapi juga ancaman aplikasi yang akan berada di pasaran.

 

Tiada alasan yang munasabah untuk menjangkakan bahawa mereka yang lahir pada tahun 2000an tiba-tiba akan memilih laman web lama, apatah lagi menyiarkan dan mencetak, semata-mata kerana mereka mencari nilai kredibiliti.

 

Implikasi terhadap masyarakat

Memandangkan sebilangan besar pengeluar pengaturcaraan berita dalam talian bebas telah semakin terkenal, kesan kepada masyarakat masih menjadi tanda tanya.

 

Satu impak positif yang perlu diusahakan ialah ekosistem media yang lebih pelbagai. Ini akan memberikan rangkaian laporan yang lebih luas dan  boleh mencabar naratif yang dibuat oleh penjaga pintu kewartawanan tradisional.

 

Tetapi itu juga mungkin tidak berfungsi untuk mengukuhkan kuasa organisasi berita lama,akibat kurangnya sokongan daripada bilik berita yang merupakan sumber utama pelaporan asal.

 

Perlu kita ingat internet membolehkan lebih banyak kandungan menjangkau semua jenis orang, tetapi ia juga membuat penyebaran maklumat yang salah. - DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

 

dagangnews

 

 

 

Portfolio Tags