Bisnes anda diboikot? Cuba Strategi Penyahpasaran (demarketing) | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 12 April 2024

Bisnes anda diboikot? Cuba Strategi Penyahpasaran (demarketing)

 

 

 

DUNIA perniagaan kini terpaksa pulih daripada kerosakan pasaran yang disebabkan oleh ancaman ancaman boikot pengguna, masalah alam sekitar dan jejak karbon dalam aktiviti sosial dan ekonominya. Ini akan memberi kesan kepada peralihan penggunaan orang ramai.

 

Kita tahu, “demarketing” ialah strategi pemasaran yang bertujuan untuk mengurangkan permintaan atau penggunaan produk dan perkhidmatan tertentu.

 

Berbeza dengan pemasaran konvensional yang menumpukan pada peningkatan permintaan, penyahpasaran bertujuan untuk mengawal permintaan agar sepadan dengan kapasiti pengeluaran yang ada atau untuk mengurangkan kesan negatif penggunaan berlebihan.

 

Sebenarnya penyahpasaran ialah proses yang membolehkan syarikat mengawal harga dan permintaan produk mereka. Strategi ini boleh membantu organisasi mencapai matlamat mereka untuk keuntungan atau pengembangan.

wainuiomata

Jika seseorang pemasar ingin untuk meneruskan kerjaya dalam pemasaran atau peranan lain yang berkaitan dengan perniagaan, memahami prinsip penyahpasaran boleh membantu mereka menggunakan strategi ini di dalam kerjayanya.

 

Penyahpasaran adalah satu proses di mana syarikat membangunkan strategi untuk mengurangkan penggunaan produk.

 

Walaupun pemasaran tradisional sering menggalakkan pelanggan membeli lebih banyak produk, penyahpasaran bertujuan untuk mengehadkan capaian produk.

 

Syarikat boleh menggunakannya dalam pelbagai situasi untuk mengawal penggunaan produk, harga atau permintaan.

 

Mereka mungkin menggunakan strategi ini atas banyak sebab, termasuk untuk menjimatkan sumber atau meningkatkan permintaan.

 

Terdapat beberapa jenis strategi penyahpasaran yang boleh diguna bagi mencapai tujuan yang berlainan:

 

Penyahpasaran am

Sebuah syarikat mungkin menggunakan strategi penyahpasaran umum apabila mereka ingin mengurangkan penggunaan produk untuk semua pengguna.

 

Ini boleh membantu mereka memulihara sumber semasa kekurangan. Ia juga boleh mengehadkan capaian produk lama atau kurang berkesan.

 

 

iktisad

 

 

Penyahpasaran terpilih

Penyahpasaran terpilih ialah apabila syarikat menggunakan strategi penyahpasaran untuk mengehadkan penggunaan oleh set pelanggan tertentu.

 

Mereka mungkin melakukan ini untuk meningkatkan akses kepada kumpulan pelanggan lain, termasuk pelanggan setia atau mereka yang memenuhi profil pelanggan ideal mereka. Sebagai contoh, syarikat mungkin menyahpasarkan produk kepada penduduk umum untuk mengekalkan rasa eksklusif untuk ahli program ganjaran mereka.

 

Penyahpasaran yang nyata

Penyahpasaran yang nyata melibatkan syarikat yang mencipta kekurangan untuk meningkatkan permintaan terhadap produk.

 

Mengehadkan bekalan produk tertentu boleh mewujudkan permintaan untuk pelanggan mencari atau mengumpul barang yang sukar ditemui. Ini boleh membolehkan syarikat menaikkan harga untuk produk dalam permintaan.

 

Mengurangkan kos dan meningkatkan keuntungan

Jika syarikat tidak lagi memperoleh keuntungan yang mencukupi daripada produk, penyahpasaran boleh membolehkan mereka mengurangkan kos dengan mengehadkan pengeluaran.

 

Beberapa sebab produk mungkin tidak memperoleh keuntungan yang mencukupi termasuk kos pemasaran atau pengeluaran yang tinggi. Dengan menyahpasarkan produk ini, syarikat boleh memberi tumpuan kepada pengeluaran produk yang lebih menguntungkan.

 

Strategi ini boleh membenarkan syarikat mengawal produk yang pelanggan terlibat atau membeli.

 

 

wainuiomata

 

 

Sumber terpelihara

Jika syarikat tidak dapat mengakses bahan yang mencukupi untuk mengeluarkan produk, penyahpasaran boleh mengurangkan permintaan apabila bekalan bahan diisi semula.

 

Beberapa sebab kekurangan bahan termasuk gangguan rantaian bekalan dan penarikan balik. Mengehadkan permintaan untuk produk tertentu boleh membolehkan syarikat memberi tumpuan kepada produk yang lebih mudah untuk dihasilkan apabila sumber bahan melantun semula.

 

Merayu kepada pangkalan pelanggan yang ideal

Penyahpasaran boleh membenarkan syarikat menjimatkan sumber dengan hanya menjual produk kepada pangkalan pelanggan ideal mereka. Ini juga boleh membolehkan mereka melindungi identiti jenama mereka.

 

Walaupun ini mungkin mengehadkan jumlah produk yang boleh dijual oleh syarikat, ia mungkin membenarkannya untuk meningkatkan harga dan menarik pelanggan baharu yang sesuai dengan demografi yang mereka inginkan.

 

Kawalan lokasi pasaran

Penyahpasaran juga boleh membenarkan syarikat mengehadkan permintaan untuk produk di lokasi tertentu.

 

Beberapa sebab mereka mungkin melakukan ini termasuk kos pemasaran yang tinggi ke kawasan itu atau saluran pengedaran yang mencabar.

 

Sama seperti cara penyahpasaran boleh membenarkan syarikat menjual produk kepada pelanggan ideal mereka, ini juga boleh membenarkan mereka menjual ke lokasi yang boleh membuat keuntungan paling banyak.

 

Eksklusif

Sebuah syarikat mungkin menggunakan prinsip penyahpasaran untuk mengehadkan akses kepada produk, menjadikan produk tersebut kelihatan eksklusif.

 

Menerusi kaedah `mencipta' kekurangan buatan, syarikat boleh memotivasikan pelanggan untuk membayar lebih untuk produk atau membeli lebih banyak untuk mengelakkan kehabisan. Mereka juga boleh menjadikan produk mereka kelihatan sangat diingini.

 

 

anekdot mawarith

 

 

Dengan mengambil langkah-langkah ini syarikat syarikat yang kini menghadapi masalah kemerosotan pasaran akibat boikot dan masalah pengecilan pasaran lain dapat mengubah strategi mereka dan mengurangkan kerugian yang ditanggung. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

 

Portfolio Tags