Saudi-Jordan contoh teladan di Timur Tengah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 7 December 2023

Saudi-Jordan contoh teladan di Timur Tengah

 

 

 

SEBELUM keluar Jordan, saya melihat sempadan dengan Arab Saudi dan dalam hubungan , nampaknya Jordan terpaksa mengakui yang negaranya kecil dengan penduduk tidak ramai.

 

Namun kisah kedua-dua kerajaan itu menjadi "role model" untuk kerjasama serantau dan seluruh Arab. Malah, dijangka diperkukuh lagi dengan beberapa inisiatif baharu dalam bidang politik dan ekonomi.

 

Sempadan Jordan–Arab Saudi adalah sepanjang 731 km dan membentang dari Teluk Aqaba di barat daya ke tripoint dengan Iraq di timur laut. Sempadan bermula di barat daya Teluk di Aqaba, dan kemudian terdiri daripada sembilan garis lurus yang bergerak secara meluas ke utara-timur ke tripoint Iraq.

 

 

wainuiomata

 

 

Bahagian sempadan yang cekung secara tiba-tiba di utara dinamakan "Winston's Hiccup", juga dirujuk sebagai "Churchill's Sneeze".

 

Sejarah panjang yang dikongsi bersama, budaya dan nilai yang sama kedua-dua rakyat, yang telah memberi kesan kepada hubungan diplomatik. Kedua-duanya adalah monarki Sunni dimana dinasti Hashemite datang ke Jordan dari Hijaz, yang kini menjadi sebahagian daripada Arab Saudi. Hashemites memerintah Mekah dari tahun 1916 hingga 1924, apabila Bani Saud menjajah.

 

Aqaba dan Ma'an adalah sebahagian daripada Kerajaan Hejaz (1916–1925). Pada Mei 1925, Ibn Saud menyerahkan daerah Aqabah dan Ma'an dan menjadi sebahagian daripada Emiriah British Transjordan.

 

Pada tahun 1965, Arab Saudi dan Jordan bersetuju untuk memperdagangkan tanah, dengan itu memuktamadkan sempadan. Jordan memperoleh 19 kilometer tanah di Teluk Aqaba dan 6,000 kilometer persegi wilayah di pedalaman, dan 7,000 kilometer persegi wilayah yang ditadbir oleh Jordan dan terkurung telah diserahkan kepada Arab Saudi.

 

Selepas kenaikan Mohammed bin Salman kepada Putera Mahkota Saudi, hubungan telah merosot berikutan percubaan Saudi untuk mengetepikan Jordan dalam rundingan berhubung konflik Israel-Palestin, sokongan Jordan yang berat hati terhadap Arab Saudi semasa krisis diplomatik Qatar 2017–18 dan penglibatan terhad dalam Saudi. Mengetuai campur tangan di Yaman, dan mengembangkan hubungan Jordan dengan Turki.

 

Arab Saudi memuktamadkan perjanjian dengan Jordan untuk memberikan bantuan dan sokongan kepada sektor pendidikan sebanyak AS$50 juta.

 

Pada 22 Jun 2022, Abdullah II bertemu dengan Mohammed bin Salman membincangkan hubungan dua hala dan rancangan pelaburan.

 

 

iktisad

 

 

Boleh dianggap diplomasi bukanlah perkataan yang tepat untuk menggambarkan hubungan Amman-Riyadh. Dengan sejarah, geografi, politik, dan kepentingan bersama.

 

Telah menjadi contoh untuk kerjasama dan penyelarasan serantau dengan beberapa fakta, terutamanya sistem politik dan pemerintahan yang serupa. Termasuk mengenai Palestin, Iran, Iraq, Syria dan Yaman serta menangani keganasan, dan pengedaran dadah haram dari Syria.

 

Memandangkan Jordan yang stabil adalah demi kepentingan Arab Saudi yang kuat. Perkongsian strategik Amman-Riyadh yang berterusan adalah keutamaan utama dan tidak boleh dikompromi. Pemimpin kedua-dua negara menyedari sepenuhnya perkara itu.

 

Rasanya Jordan mesti mengambil peranan dalam wawasan baharu Arab Saudi (2030) dan rancangan bercita-cita tinggi pemimpinnya untuk seluruh wilayah.

 

Kerjasama dan penyelarasan Jordan-Saudi yang berterusan melayani kepentingan seluruh rantau Timur Tengah.

 

Arab Saudi ialah rakan kongsi ekonomi terbesar Jordan, dengan pelaburan lebih daripada AS$13 bilion. Perdagangan antara kedua-dua negara mencecah AS$5 bilion pada 2021.

 

Menurut Bank Dunia, Arab Saudi adalah penderma terbesar Jordan, setelah memberikan bantuan kewangan langsung jirannya sebanyak AS$3 bilion, atau sekitar 8% daripada KDNK Jordan.

 

 

wainuiomata
Bangunan Kedutaan Arab Saudi tersergam indah di Amman, Jordan

 

 

Pada April 2023, Arab Saudi menghantar dana langsung AS$50 juta kepada Jordan, ansuran keempat daripada lima yang dijanjikan Riyadh. Bantuan ini adalah sebahagian daripada perjanjian 2018 antara Arab Saudi, Kuwait dan UAE untuk menyediakan pakej bantuan ekonomi AS$2.5 bilion kepada Jordan.

 

Dana Pelaburan Saudi-Jordan melabur AS$400 juta dalam kemudahan penjagaan kesihatan. Digambarkan sebagai kemuncak pelaburan Saudi di Jordan.

 

Rekod hubungan diplomatik Arab Saudi-Jordan:

22 Mac 1945 Arab Saudi dan Jordan bersama-sama mengasaskan Liga Arab di Kaherah dengan empat ahli lain untuk menyelaras dasar, mengatur kajian dan jawatankuasa untuk perkara-perkara yang menjadi perhatian bersama.

3 Jun 1999 Putera Mahkota Abdullah bin Abdulaziz bercakap dengan Raja Jordan Abdullah II mengenai perkembangan terkini dalam proses damai Timur Tengah.

10 Mei 2011 Jordan membuat tawaran untuk menyertai Majlis Kerjasama Teluk.

27 Mac 2017 Raja Salman tiba di Amman untuk pertemuan puncak dengan Raja Abdullah II. 15 perjanjian dan AS$1 bilion menandakan era ekonomi baharu.

29 Oktober 2019 Raja Abdullah II menyertai persidangan Inisiatif Pelaburan Masa Depan 2019 di Riyadh.

8 Mac 2021 Raja Abdullah II tiba di Riyadh di mana mereka mengkaji semula hubungan dan kerjasama bersama untuk mengembangkan lagi peluang yang menjanjikan.

26 Januari 2022 Bekerjasama dalam NEOM untuk mewujudkan projek dan perkongsian yang berpotensi memberi manfaat kepada kedua-dua pihak merentas sektor penting dan strategik, terutamanya sektor  tenaga dan air di Laut Merah.

Semasa majlis menandatangani perjanjian itu, Perdana Menteri Jordan, Bisher Khasawneh menekankan pemimpin kedua-dua negara mempunyai hubungan yang berakar umbi, dan menggesa kerjasama yang lebih erat dalam semua bidang.

 

Menyokong pandangan ini, Duta Besar Saudi ke Jordan Naif bin Bandar Al-Sudairi berkata Saudi tidak sabar-sabar untuk meningkatkan hubungannya dengan Jordan.

 

Objektif utama dana itu adalah untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi di Jordan melalui pelaburan jangka panjang dalam sektor strategik utama, mencerminkan visi pemimpin.

 

Objektif untuk terus menggalakkan integrasi ekonomi dan berusaha untuk menjadi pelabur paling berkesan di Jordan. Selain meneroka pelaburan dalam Projek Rangkaian Kereta Api Nasional memerlukan pembinaan landasan kereta api sepanjang 418 kilometer. Menghubungkan Terminal Kontena Aqaba dengan pelabuhan darat Madouna di selatan Amman untuk penghantaran kontena, fosfat, bijirin dan kereta.

 

 

wainuiomata

 

 

Saudi mengumumkan pelaburan AS$15 juta dalam syarikat teknologi terkemuka Jordan OpenSooq, aplikasi mudah alih e-dagang yang membolehkan jualan pengguna kepada pengguna, sebagai sebahagian daripada strategi pelaburan pertumbuhan modalnya.

 

Perjanjian dua hala yang boleh bernilai lebih AS$1 bilion telah ditandatangani oleh pemimpin perniagaan dari Makkah dan Amman.

 

Arab Saudi telah mengalihkan kerjasama ekonominya dengan Jordan daripada bantuan tunai kepada pelaburan langsung dalam perkhidmatan dan projek infrastruktur. Usaha pintar lebih mampan dan memberi kesan langsung kepada mewujudkan pekerjaan dan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi.

 

Menurut angka rasmi, kira-kira 430,000 warga Jordan bekerja di Arab Saudi.

 

Kiriman wang yang dihantar dari Arab Saudi ke Jordan telah meningkat sebanyak AS$16.4 juta kepada AS$1.1 bilion dalam tempoh empat bulan pertama 2022, menandakan peningkatan 1.5% daripada tempoh yang sama tahun lalu.

 

Data Bank Pusat Jordan menunjukkan kiriman wang berjumlah AS$3.4 bilion pada akhir tahun 2021. Kebanyakan kiriman wang daripada ekspatriat Jordan datang dari negara Teluk, dan dari Arab Saudi khususnya.

 

 

wainuiomata
Bank Pusat Jordan di Amman.


 

Rakyat Jordan melihat hubungan yang diinstitusikan dengan Arab Saudi sebagai keutamaan utama. Mendedahkan 37% rakyat Jordan melihat Arab Saudi sebagai penyokong ekonomi dan politik terbesar Jordan.

 

Saya dapat mengagak Arab Saudi semakin rapat untuk projek NEOM yang sebanyak AS$500 juta dan hanya sebelah dengan Jordan.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags