Permaisuri Jordan, Rania keturunan Palestin | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 23 November 2023

Permaisuri Jordan, Rania keturunan Palestin

 

 

 

Di Jordan, saya terpesona dengan permaisuri, Rania Al-Abdullah kerana kemunculannya yang menambat hati. Seorang tokoh masyarakat Timur Tengah yang paling menarik perhatian, digelar wajah baharu feminisme Islam pada abad kedua puluh satu.

 

Berkahwin dengan Raja Abdullah II, bekas jurubank yang berpendidikan dan ibu kepada tiga anak bekerja tanpa jemu untuk memperbaiki keadaan negaranya yang kurang bernasib baik. Selalu melangkah ke pentas dunia untuk mempromosikan dan meningkatkan imej Jordan.


 

parafrasa

 


Dia bercakap Arab secara berterusan, tetapi juga seorang yang bercakap Inggeris. Dia mewakili sebahagian besar wanita di dunia Arab,  berkongsi harapan dan aspirasi serta cabaran yang dihadapi.

 

Rania bukan keturunan diraja dan adalah warisan Palestin, daripada keluarga yang akar umbinya kembali ke kawasan berhampiran tebing barat Sungai Jordan. Menjadi sebahagian daripada wilayah Tebing Barat yang dipertikaikan sebagai pusat konflik Israel-Palestin.

 

Kerana ketidakstabilan itu, bapa Rania, seorang pakar kanak-kanak, menetap di Kuwait pada awal 1960-an. Rania dilahirkan di Kuwait City pada 31 Ogos 1970, dan mendapat pendidikan di sekolah swasta. Dia melanjutkan pelajaran ke Universiti Amerika di Kaherah, di mana dia memperoleh ijazah dalam pentadbiran perniagaan.

 

Setelah lulus pada tahun 1991, dia tidak dapat kembali ke Kuwait. Setahun sebelumnya, negara itu telah diduduki oleh tentera Iraq di bawah Saddam Hussein. Keluarganya telah terpaksa melarikan diri ke Jordan dan mendapat pekerjaan dengan Citibank.

 

Dia bekerja untuk pejabat tempatan Apple Computer apabila kenalan perniagaannya membawanya jemputan makan malam ke rumah Puteri Aisha pada Januari 1993. Aisha adalah salah seorang daripada beberapa anak yang dilahirkan oleh Raja Hussein, pemerintah Jordan dengan empat isteri.

 

Abang Aisha, Abdullah, telah berkhidmat dalam tentera tetapi telah diberi cuti hujung minggu itu, dan membuat penampilan mengejut di majlis kakaknya. Abdullah dikatakan terpikat dengan Rania, tetapi kemudian mengakui pada mulanya, dia bersikap dingin kepadanya.


 

wainuiomata

 


Kedua-duanya mula bercinta, tetapi tidak keluar di khalayak ramai untuk mengelakkan perhatian media yang tidak diingini. Mereka berkahwin dalam majlis yang rumit hanya lima bulan selepas pertemuan pertama.

 

Rania menjadi seorang puteri selepas perkahwinannya, tetapi terdapat sedikit jangkaan akan menjadi permaisuri. Bapa saudara sebelah bapa suaminya asalnya pengganti yang ditetapkan, diikuti oleh seorang abang tiri.

 

Rania juga menjadi sebahagian daripada keluarga diraja yang agak moden dan bersifat antarabangsa dalam sikapnya terhadap peranan wanita.

 

Rania dan Abdullah memulakan keluarga mereka pada tahun 1994, dengan kedatangan seorang anak lelaki,  Hussein sebagai penghormatan kepada datuknya. Diikuti oleh perempuan Iman, lahir 1996, dan Salma, pada 2000.

 

Raja Hussein diserang kanser, dan meninggal dunia pada Februari 1999.

 

Sejurus sebelum meninggal dunia, dia menukar wasiat dan menamakan Abdullah sebagai waris yang ditetapkan.

 

Berita yang mengejutkan Jordan dan Rania juga. Abdullah mengangkat gelaran isterinya kepada permaisuri termuda di dunia. Keduanya tidak berpindah ke perkarangan Istana Ragadan, tetapi memilih untuk tinggal di vila  di bukit yang menghadap ke Amman.


 

wainuiomata

 


Rania tidak mempunyai peranan  tugas rasmi sebagai ratu mengikut perlembagaan Jordan. Namun dia memilih untuk menggunakan kedudukannya untuk mempromosikan beberapa isu sosial dan badan amal penting.

 

Raja Abdullah telah menyokong kerja Rania, dan melantiknya untuk mengetuai Suruhanjaya Diraja mengenai Hak Asasi Manusia. Dia menambah suaranya kepada beberapa aktivis progresif Jordan yang berkempen untuk perubahan dalam undang-undang perceraian.

 

Rania menyertai wanita Jordan lain dan aktivis hak asasi manusia dalam menyeru untuk menamatkan apa yang dipanggil "pembunuhan maruah".

 

Apabila seorang wanita di Jordan menjadi mangsa serangan seksual, atau disyaki terlibat dalam hubungan seks sebelum berkahwin, dia dibunuh oleh saudara lelakinya.

 

Di bawah undang-undang Jordan, pembunuhan ini tertakluk kepada hukuman yang lebih ringan daripada jenayah berat yang lain. Dia juga seorang peguam bela yang gigih untuk kanak-kanak, malah sebelum menjadi ratu menjadikan pencegahan penderaan kanak-kanak sebagai keutamaan.

 

Kes penderaan kanak-kanak dianggap sangat kurang dilaporkan, dan perkara itu hampir tidak pernah dibincangkan secara terbuka. Rania melancarkan Program Keselamatan Kanak-kanak pada tahun 1998, dan juga menubuhkan Rumah Keselamatan untuk mangsa penderaan muda. Tempat perlindungan itu adalah yang pertama seumpamanya di dunia Arab.

 

Di pentas yang lebih besar, Rania telah menyertai negaranya dalam memberi sokongan kepada rakyat Palestin yang tinggal di wilayah yang diduduki oleh negara Israel. Dia adalah salah satu daripada majoriti besar penduduk di Jordan-dianggarkan 60 peratus-yang berasal dari Palestin.


 

wainuiomata

 


Dia telah bercakap secara terbuka tentang keperluan wanita di dunia Arab untuk mengambil peranan yang lebih aktif dalam proses damai, dan juga telah menjauhkan dirinya daripada langkah ekstremis yang diguna pakai oleh pengebom berani mati.

 

Rakyat Palestin perlu mempunyai keberanian moral untuk mengatakan membunuh orang awam adalah tidak betul. Kedua-dua pihak melihat diri mereka sebagai mangsa, dan apabila berasa menjadi mangsa, ia membenarkan apa sahaja yang lakukan. Tidak kira betapa gila atau luar kawalannya, jadi fikir ia adalah OK untuk mengebom orang awam yang tidak bersalah dan ia adalah OK untuk menyerang bandar dan bandar.

 

Projek Rania adalah panjang: menganggotai lembaga pengarah Dana Vaksin, menubuhkan Yayasan Sungai Jordan untuk menyediakan pinjaman perniagaan kecil untuk rakyat yang tinggal di kampung termiskin, dan telah bekerja dengan pihak berkuasa pendidikan untuk memastikan setiap murid sekolah mempunyai akses kepada komputer.

 

Idea progresifnya telah menjadikannya sasaran beberapa kritikan, terutamanya daripada ulama Islam konservatif Jordan. Orang lain mencemuh almari pakaiannya yang bergaya dan sanjungan media Barat seolah-olah melayannya.

 

Walaupun jadualnya aktif, suami Rania dan tiga lagi anak di rumah tetap menjadi keutamaannya. Dia lebih suka membawa mereka ke sekolah sendiri, menaiki kenderaan utiliti sukan BMWnya, dan keluarga kadangkala boleh dilihat makan di salah satu restoran mesra keluarga Amman.

 

Dengan penguasaan bahasa Inggeris yang sangat baik, Rania selesa bercakap dengan orang kenamaan asing dan wartawan Barat. Walaupun dalam perkara yang memerlukan kemahiran diplomatik sepenuhnya, dia kelihatan tenang.


 

wainuiomata

 


Ratu Jordan yang terkenal fotogenik kadangkala dibandingkan dengan mendiang Diana, Puteri Wales, yang juga merupakan penyokong bantuan sosial yang tidak kenal lelah. Namun Rania berazam untuk menempa laluannya sendiri, dan menjadi pelita bagi bahagian dunia yang bermasalah.

 

"Orang di Barat melihat wanita Arab sebagai sangat konservatif, tidak semestinya berpendidikan. Dan kebenarannya ialah kita mempunyai ramai wanita cemerlang yang sangat memandang ke hadapan."

 

Dia mengembara secara meluas seperti Afrika dan Asia dan bertemu orang di sana, "Walaupun di luar mereka mungkin melakukan perkara secara berbeza, pada penghujung hari, mereka sama seperti kita. . Mereka mempunyai harapan dan ketakutan yang sama, mereka mahu perkara yang sama daripada kehidupan. Ibu bapa bimbang tentang anak mereka, orang ramai bimbang tentang kesihatan mereka, masa depan mereka, pekerjaan mereka."

 

Itulah Rania, ratu yang saya kagumi. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags