Peninggalan tamadun Rom sebelum Islam bertapak di Jordan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 November 2023

Peninggalan tamadun Rom sebelum Islam bertapak di Jordan

 

 

 

SAYA menatap buku sejarah Jordan di Amman untuk mengetahui perkembangan sejak Rom menjajah. Rom menghidupkan semula sebahagian besar Jordan, mewujudkan pusat perdagangan yang kuat di Gerasa dan satu lagi dipanggil Philadelphia di tapak Amon, kini Amman.

 

Kota Gedara berkembang pesat di bawah pemerintahan Rom. Orang Rom pastinya mendapat manfaat daripada Jordan, serta daripada rekrut yang mereka masukkan ke dalam tentera mereka sebagai kerahan tentera dan bantuan, tetapi juga menambah baik kawasan itu apabila mereka membina jalan raya, kuil, dan saluran air yang mengubah kawasan besar menjadi subur landskap dan menggalakkan perdagangan yang makmur.

 

Surah Rom dalam Quran menjadikan Rom tersebar dalam Islam.

 

Gerasa menjadi salah satu bandar wilayah terkaya dan paling mewah di Empayar Rom pada masa ini. Walaupun begitu, Rom mula merosot secara berterusan sepanjang abad ke-3 CE dan menghadapi cabaran yang serius apabila abad ke-4 CE bermula.

 

 

gerasa
Kota Gerasa peninggalan empayar Rom di Jordan.

 

gerasa
Lakaran pelukis rupa kota Gerasa Rom di Jordan pada zaman kegemilangannya.

 


Semasa Rom bergelut dengan kesukaran dalaman dan pencerobohan, wilayah yang akan menjadi Jordan menderita bersama-sama dengan semua wilayah lain.

 

Tanukhid separa nomad mendapat kuasa pada abad ke-3 CE dan pemimpin mereka yang paling terkenal, Ratu Mavia  mengetuai pemberontakan menentang Rom, kemungkinan besar diprovokasi oleh desakan empayar terhadap pembantu Tanukhid untuk tentera.

 

Memandangkan Tanukhid pada asalnya adalah sebahagian daripada konfederasi puak Nabatean, dianggarkan dia akan menguasai kawasan yang dahulunya terdiri daripada Kerajaan Nabatea. Sama ada begitu, dia cukup kuat untuk menentang Rom, merundingkan perdamaian dengan syaratnya sendiri, dan kemudian menghantar unit berkuda untuk membantu dalam pertahanan Constantinople berikutan kekalahan Rom dalam Pertempuran Adrianople.

 

Apabila Rom jatuh di barat, bahagian timur diteruskan sebagai Empayar Byzantine yang memerintah dari Constantinople.  Pada abad ke-7 CE, Pencerobohan Arab melanda rantau ini, menukarkan orang ramai kepada Islam, yang kemudian membawa orang-orang ini berkonflik dengan Byzantine.

 

Wilayah Jordan moden menjadi sebahagian daripada Empayar Umayyah, dinasti Muslim pertama. Di bawah Empayar Umayyah, Jordan berkembang maju tetapi diabaikan oleh kerajaan seterusnya, Abassid  apabila mereka menarik balik sokongan mereka dari kawasan itu, memindahkan ibu kota dari Damsyik, di utara Jordan, ke Kufah dan kemudian Baghdad, lebih jauh.

 

Kekhalifahan Fatimiyah  mengambil Jordan semasa perluasan mereka dan memulakan pengubahsuaian kuil, bangunan dan jalan seperti yang dilakukan oleh Empayar Uthmaniyyah yang datang selepas Abbasiyah. Tentera Uthmaniyyah mengalahkan kuasa Empayar Byzantine pada 1453 CE, menamatkan pengaruh barat di rantau ini.

 

Semasa Perang Dunia I, Uthmaniyyah memihak kepada Jerman dan Kuasa Pusat. Pemberontakan Arab 1916 CE, yang bermula di Jordan, telah melemahkan Empayar Uthmaniyyah dengan ketara ketika ia bergelut menentang Kuasa Bersekutu dan, apabila mereka dikalahkan, empayar itu dibubarkan pada 1923 CE.

 

Jordan kemudiannya menjadi mandat Empayar British sehingga ia memenangi kemerdekaannya pada 1946 CE selepas Perang Dunia II.

 

Hari ini wilayah itu dikenali sebagai Kerajaan Hashemite Jordan, sebuah negara autonomi dengan masa depan yang cerah - dan masa lalu yang panjang dan cemerlang.

 

 

wainuiomata
Wadi Rum di Jordan

 

 

Salah satu fakta paling menarik tentang sejarah dan budaya Jordan ialah ia menempatkan lebih daripada 100,000 tapak arkeologi dan keagamaan. Dari Kota Rose Petra yang ikonik dan keajaiban Rom purba Jerash ke kawasan semula jadi Wadi Rum yang disenaraikan oleh UNESCO, yang dikenali sebagai Lembah Bulan, Jordan penuh dengan khazanah.

 

Sebagai salah satu bandar tertua di dunia dan salah satu daripada 7 Keajaiban Dunia Baharu, Petra yang tersenarai di UNESCO adalah salah satu tapak yang menakjubkan di Jordan. Di atas sana dengan tarikan yang paling banyak dilawati di Jordan, namun hanya 15% kuil, fasad dan kubur bandar purba ini telah diterokai.

 

Tapak ini masih tidak diketahui oleh dunia Barat sehingga 1812 apabila seorang penjelajah Switzerland bernama Johann Ludwig Burckhardt terjumpanya. Sebelum itu, ia dipercayai menjadi ibu kota Kerajaan Nabatean dari 400 B.C. hingga 106 M.

 

Petra juga dikenali sebagai Bandar Mawar kerana warna batu yang cantik merah jambu. Tetapi dengan hanya sekitar 15% tapak yang diterokai oleh ahli arkeologi, masih banyak yang boleh ditemui tentang bandar misteri ini.

 

 

petra
Keajaiban kota Petra di Jordan.

 

 

Salah satu fakta paling menarik tentang Jordan ialah, pada 420 meter di bawah paras laut, Laut Mati di sini adalah titik terendah di Bumi. Tetapi itu bukan satu-satunya perkara ajaib tentang tempat ini. Air di Laut Mati adalah sepuluh kali lebih masin daripada air laut, yang menjadikan  lebih apung supaya  terapung di atas air.

 

Saya sudah terapung di Laut Mati dengan mandi sewaktu mengunjungi.

 

Daripada keajaiban purba kepada landskap yang indah, Jordan adalah syurga ahli sinematograf. Mungkin itulah sebabnya begitu banyak filem ikonik difilemkan.

 

Tonton Indiana Jones and the Last Crusade yang terkenal dan akan mengenali perbendaharaan yang menakjubkan di Petra. Atau tonton Lawrence of Arabia, The Martian, atau Planet Merah, dan melihat gunung ajaib, tebing dan landskap lunar padang pasir Wadi Rum.

 

Ahli arkeologi British yang terkenal T.E. Lawrence (yang memberi inspirasi kepada Lawrence of Arabia) pernah menyifatkan Wadi Rum sebagai "luas, bergema dan seperti Tuhan.”

 

Amman ialah ibu kota Jordan, tetapi itu bukan satu-satunya tuntutan untuk kemasyhuran. Bandar ini terletak di tapak Ain Ghazal, salah satu penempatan Neolitik terbesar di dunia dengan sejarah sejak Zaman Batu. Patung-patung yang ditemui di tapak ini adalah antara yang tertua di dunia, sejak 7500 B.C.

 

Terdapat juga bukti arkeologi yang menunjukkan Kubu kuno Amman, Jabal al-Qal'a, pertama kali diselesaikan oleh manusia semasa Zaman Gangsa Awal dari 3200 - 2000 B.C. Citadel terletak di atas amfiteater Rom yang telah dipulihkan di pusat bandar Amman.

 

 

wainuiomata
Kuil Hercules era Rom kini tinggal tiga jari sahaja selain kerangka bangunan.

 

 

Saya melihat Kuil Hercules di sini, tapak keagamaan Rom di mana melihat jari marmar gergasi yang dipercayai sebagai sisa patung Hercules.

 

Lawati semasa musim panas untuk menikmati konsert yang diadakan di amfiteater purba, atau melawat pada waktu matahari terbenam untuk mendengar loceng gereja dan azan berkumandang ketika matahari terbenam di bawah bukit.

 

Seterusnya ke spa siang hari dan kunjungi Laut Mati untuk melegakan otot yang sakit dengan terapung di dalam air masin, tetapi  juga  berasa sangat tenang apabila bromin, ubat penenang semula jadi, menyejat dari air.

 

 

wainuiomata

 

 

Boleh menutup badan dengan lumpur Laut Mati yang menyembuhkan. Lumpur yang melapisi tebing dikatakan kaya dengan mineral yang membantu dalam segala-galanya daripada sakit sendi hingga masalah kulit. Sekurang-kurangnya, ia pasti meninggalkan dengan kulit yang lembut dan terkelupas.

 

Begitu saya terus menghabiskan masa di Jordan, sebuah negara yang banyak tempat untuk dilawati. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags