Pelarian Palestin di Jordan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 16 November 2023

Pelarian Palestin di Jordan

 

 

 

DI bumi Jordan, saya melihat pelarian Palestin cukup ramai yang pertama kali tiba di Jordan semasa Perang Arab-Israel 1948, dengan gelombang kedua datang selepas Perang 1967.

 

Jordan menjadi tuan rumah kepada hampir 10,000 pelarian Palestin dari Syria yang menghadapi pelbagai cabaran berhubung status pelarian dan undang-undang mereka.

 

Terdapat kira-kira tiga juta rakyat Palestin di Jordan terutamanya di sekitar Amman, Zarqa dan Irbid. Sebahagian daripada penduduk Palestin mendapati diri mereka berada di Transjordan pada tahun 1946.


 

wainuiomata

 


Lebih 1 juta tinggal di antara Syria dan Lubnan, dan kira-kira 750,000 tinggal di Arab Saudi, dengan Chile memegang kepekatan diaspora Palestin terbesar (kira-kira setengah juta) di luar dunia Arab.

 

Berikutan terputusnya hubungan undang-undang antara Tebing Barat dan Kerajaan Jordan pada tahun 1988, Kerajaan Jordan menyokong perjuangan PLO untuk menubuhkan sebuah negara Palestin.

 

Ramai pelarian Palestin di Jordan termasuk yang dikenal sebagai Osman, warga asing dari Semenanjung Gaza. Tetapi di luar, dia dianggap sebagai orang Jordan.

 

Osman tersepit di antara bukan di sini, mahupun di sana.

 

Walaupun Osman dilahirkan dan dibesarkan di Jordan, dia tidak mempunyai kewarganegaraan Jordan. Dia adalah warga Palestin dari Semenanjung Gaza, ihsan datuknya yang melarikan diri dari wilayah itu semasa perang Arab-Israel 1967.

 

Osman memegang kad plastik kecil satu-satunya penunjuk yang tinggal yang dia orang asing. Label yang menyekat hampir setiap aspek kehidupannya, daripada pekerjaannya, kepada kereta yang dipandunya, kepada kewarganegaraan anak-anaknya.

 

Osman belajar kejuruteraan awam tetapi, tidak dapat pekerjaan dalam bidang itu, dia bekerja untuk makmal perubatan di Amman. Dia tidak boleh mengundi, membayar lebih daripada empat kali ganda jumlah untuk yuran lesen memandu dan pasportnya. Dia mesti menjalani proses kelulusan keselamatan yang panjang sebelum boleh membeli sebuah apartmen.


 

wainuiomata
Kem pelarian Zaatari di Jordan.

 


Begitupun hidup terpaksa diteruskan. Tetapi, dia menghabiskan seluruh hidup mencari kewarganegaraan lain, untuk yang lebih baik. Untuk anak-anak kerana tidak mahu hidup dalam keadaan yang sama.

 

"Jika fikir saya orang Jordan, berikan saya kewarganegaraan penuh," kata Osman. "Jika fikir saya orang Palestin, bawa saya kembali ke Palestin."

 

Apabila Tebing Barat diletakkan di bawah kawalan pentadbiran Jordan pada tahun 1950, penduduknya berhak mendapat kerakyatan Jordan. Ini mengecualikan rakyat Palestin dari Semenanjung Gaza, yang tinggal di bawah wilayah Mesir.

 

Semasa perang 1967, mereka yang melarikan diri dari Tebing Barat yang diduduki Israel adalah penduduk Jordan, manakala mereka yang melarikan diri dari Semenanjung Gaza tidak.

 

Apabila Jordan memutuskan hubungan pentadbiran dengan Tebing Barat pada 1988, mereka yang berasal dari Tebing Barat yang tinggal di tanah Jordan sebelum 1950 mengekalkan hak kewarganegaraan penuh, manakala mereka dari Gaza kekal sebagai warga asing.

 

Bagi pelarian Palestin tanpa kewarganegaraan di Jordan ini, termasuk hampir 175,000 yang dipindahkan secara paksa dari Gaza pada 1967, faedah awam hampir tidak wujud.

 

Ada agensi yang membantu tetapi kekurangan dana dan wang, satu-satunya rangkaian sokongan. Di Jordan, ada mengendalikan 161 sekolah untuk hampir 120,000 pelajar, 25 pusat kesihatan dan menyediakan bantuan makanan dan wang tunai kepada kira-kira 60,000 pelarian Palestin yang paling terdedah.


 

wainuiomata
Kem pelarian Zaatari di Jordan.

 


Kekurangan dana kronik telah menimbulkan kesusahan yang besar kepada agensi, kakitangan dan komuniti pelarian. Ia telah menghalang daripada benar-benar dapat menaik taraf dan memodenkan perkhidmatannya.

 

Agensi PBB menyediakan perkhidmatan untuk 5.7 juta pelarian Palestin - sebahagian besarnya adalah keturunan mereka yang dipindahkan secara paksa dari kampung dan bandar di Palestin pada tahun 1948 dan 1967, dan berakhir di Lubnan, Syria, Jordan dan Mesir.

 

Hakikat pelarian Palestin menderita akibat konflik tertua yang tidak dapat diselesaikan memainkan peranan menentang mereka kerana terdapat keletihan penderma dan penghakisan perlahan nasib dan kisah mereka.

 

Khemah-khemah yang pernah melindungi pelarian Palestin pada masanya telah digantikan dengan rumah konkrit asas, dengan syarat pajakan tanah yang ketat memaksa kem untuk membesar, bukan keluar. Kem-kem pelarian menyerupai bandar-bandar miskin, padat penduduknya, rumah konkrit kepada generasi keluarga.

 

Di Kem al-Baqa'a yang sangat sesak, lebih 130,000 pelarian tinggal di kawasan seluas 1.4 kilometer persegi. Jumlah orang semakin meningkat, tetapi perkhidmatan semakin berkurangan.


 

wainuiomata
Kem pelarian al-Baqa'a yang kini menyerupai bandar terbiar di Jordan

 


Ada agensi pernah menyediakan pakaian sekolah, buku, alat tulis, makanan dan beberapa vitamin untuk pelajar tetapi kini perkhidmatan ini tidak lagi ditawarkan.

 

Sementara itu, bilik darjah yang penuh sesak dan kakitangan yang kekurangan sumber telah meninggalkan sedikit ruang kepada sekolah untuk mengikuti sebarang jenis protokol.

 

Kekurangan kewangan bermakna agensi tidak dapat merekrut kakitangan dan operasinya dijalankan dengan kapasiti yang kurang.

 

Kem Gaza yang paling miskin daripada 10 kem pelarian Palestin di Jordan. Perkhidmatan pembersihan semakin teruk, kawasan yang sangat padat, yang memerlukan perkhidmatan pembersihan selama 24 jam. Tetapi pekerja pembersihan hanya datang pada waktu pagi.

 

Masa menunggu yang dilanjutkan untuk pusat kesihatan, perkhidmatan yang bergantung memandangkan kos perkhidmatan kesihatan awam yang tinggi tanpa kewarganegaraan Jordan.

 

Memandangkan populasi bertambah, pusat kesihatan kekal sama. Terdapat terlalu ramai orang.


 

wainuiomata
Kem Al-Wihdat juga di Jordan adalah satu daripada empat kem untuk pelarian Palestin pada 1948

 


Saya memanjangkan penderitaan pelarian Palestin yang hidup dalam keadaan tidak bermaya di kem di Jordan. Serangan bermotif politik yang sengit yang cuba mempersoalkan kehidupan, dalam usaha untuk melemahkan hak pelarian Palestin.

 

Amat pelik bagaimana 50 tahun kemudian, penduduk dari Gaza adalah satu-satunya rakyat Palestin di Jordan yang tidak mendapat kewarganegaraan Jordan.

 

Terdapat kebimbangan dalam kalangan rakyat Jordan jika membuka kerakyatan untuk rakyat Palestin dari Gaza dan Tebing Barat yang diduduki, Jordan akan menjadi tanah air alternatif kepada Palestin.

 

Hari ini, kira-kira separuh daripada penduduk Jordan berasal dari Tebing Barat-Palestin. Bagaimanapun, ini adalah anggaran kasar, kerajaan tidak menyimpan kiraan tepat mereka yang berasal dari Palestin.

 

Perkhidmatan menjadi lebih kritikal, memandangkan keadaan kem yang sesak, infrastruktur yang lemah dan peningkatan kadar pengangguran.

 

Seorang Palestin telah tidak bekerja selama lebih daripada tujuh bulan; status undang-undangnya yang samar-samar menimbulkan kesukaran yang melampau.

 

Perkara pertama yang ditanya oleh majikan sama ada dia warga Jordan.


 

wainuiomata

 


Statusnya sebagai pelarian walaupun tidak pernah menjejakkan kaki di Semenanjung Gaza juga telah memberi halangan kepada kehidupan peribadinya dan impiannya untuk menetap, termasuk apabila dia ingin berkahwin dengan seorang wanita yang ditemuinya di universiti yang mempunyai kewarganegaraan Jordan.

 

Apabila dia meminta perkahwinan wanita ini, keluarganya menolak kerana dia dari Gaza. Dia tidak mempunyai kewarganegaraan, tidak mempunyai insurans kesihatan, jadi tidak mempunyai cara untuk menyokong anak perempuan kami.

 

Banyak lagi kisah pelarian Palestin yang menyedihkan di Jordan yang saya lihat masih tabah menghadapi dugaan dan cabaran, tidak berputus asa dengan kemiskinan dan ingin mencari kerakyatan di luar Jordan.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags