Menjelajah sempadan Jordan, Tabuk di Arab Saudi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 14 December 2023

Menjelajah sempadan Jordan, Tabuk di Arab Saudi

 

 

DALAM bersiap sedia untuk keluar dari Jordan, saya teringat bandar Tabuk di Arab Saudi yang berdekatan dengan sempadan. Saya pernah di tawarkan untuk bekerja di Universiti Tabuk sebagai pensyarah Sains Komputer.

 

Pada waktu itu universiti dalam perancangan dan belum ditubuhkan, namun pegawai datang ke Riyadh untuk menemui saya yang tidak pernah dengar nama Tabuk. Tawaran menjadi pensyarah menarik tetapi kerja di Dubai Internet City lebih hebat.

 

Saya mengambil keputusan untuk ke Dubai, UAE walau dijemput ke Tabuk dengan semuanya percuma.

 

Tabuk ialah ibu kota Wilayah Tabuk di barat laut Arab Saudi. Ia mempunyai populasi 667,000 (sehingga 2021). Berdekatan dengan sempadan Jordan–Arab Saudi dan menempatkan pangkalan tentera udara terbesar di Arab Saudi.

 

 

waionuiomata

 

waionuiomata

 

 

Tabuk menjadi terkenal dengan Ekspedisi Tabuk pada 630 CE, semasa zaman Nabi Muhammad. Kekal sebagai pintu masuk Arab Utara.

 

Tabuk telah ditawan oleh tentera Arab pada tahun 1918, tiga minggu selepas penawanan British di Damsyik. Tabuk menjadi pusat aktiviti ketenteraan semasa Perang Teluk 1991 apabila bandar itu menghadapi ancaman daripada skud Iraq dan serangan udara.

 

Keretapi Hejaz mengambil masa lapan tahun untuk dibina, kerana rupa bumi yang pelbagai menghalang proses pembinaan. Perang Dunia Pertama memusnahkan sebahagian besar daripadanya, yang membawa kepada pemberhentian kerja selepas berkhidmat kepada 300,000 jemaah haji pada tahun 1914.

 

Stesen Tabuk, stesen utama Keretapi Hijaz, dan merupakan stesen ketiga terbesar selepas stesen Madinah dan Al-Ula. Mengandungi 13 bangunan yang bertujuan untuk melayani jemaah yang akan ke Makkah, dan berusaha untuk menyediakan kemudahan dalam beberapa kemudahan, seperti: hospital, kawasan rehat, dan kesihatan kuarantin.

 

Stesen ini telah bertukar menjadi sebuah muzium yang menceritakan tentang zaman purba dan pencapaian Islam yang unik.

 

Langit Wilayah Tabuk bergema dengan kesenian tradisional yang bercampur alunan rababa dan syair yang dinyanyikan. Beberapa tapak arkeologi bertarikh 500 tahun sebelum Masihi dan dipenuhi dengan kisah sejarah yang abadi.

 

 

waionuiomata
Sebahagian bandar Tabuk berlatar belakang gunung batu.

 

 

Tabuk adalah laluan perdagangan purba kerana lokasinya di bahagian barat laut Semenanjung Arab, dan tanahnya yang subur menghasilkan tanaman yang bersaing dalam pasaran global, seperti buah-buahan, sayur-sayuran, gandum, dan barli, di samping berjuta-juta mawar yang berwarna. 

 

Penduduknya terkenal dengan industri tempatan, seperti khemah, bot, dan pedang. Masakan Tabuk menawarkan gabungan budaya yang kaya kerana berdekatan dengan Levant.

 

Geografinya yang menakjubkan menawarkan pengalaman yang pelbagai, tinggal di pantai keemasan, padang pasir yang tandus, gunung yang menjulang tinggi, dan mata air yang telah mengalir selama ratusan tahun.

 

Bandar Tabuk mendapat kepentingan sejarah kerana tempat Ghazwa Tabuk. Ini adalah ekspedisi ketenteraan terakhir yang diketuai oleh Nabi Muhammad dan sebagai tindak balas kepada ancaman yang semakin meningkat kemungkinan pencerobohan Byzantine.

 

Byzantine ingin menguasai wilayah ini kerana ia merupakan laluan perdagangan karavan yang penting. Kota Tabuk telah menjadi rumah kepada pelbagai pengembara, peziarah, pedagang, dan pedagang sepanjang sejarah. Ia telah memainkan peranan penting sebagai hab perdagangan.

 

 

waionuiomata
Arca menyerupai pokok kurma di bandar Tabuk.

 

 

Tabuk terletak di dalam oasis yang subur dan mempunyai rizab air semula jadi yang hebat yang menjadikannya tapak untuk pertanian. Bijirin seperti gandum bersama-sama dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berbeza ditanam.

 

Tabuk juga terkenal dengan bunga ros yang turut dieksport ke negara Eropah. Iklim Tabuk adalah sederhana sepanjang tahun, menjadikannya destinasi pelancongan yang sempurna.

 

Tabuk juga merupakan rumah kepada festival bunga dan buah-buahan yang terkenal yang mempamerkan lebih 200 jenis buah-buahan dan bunga yang berbeza. Ia benar-benar paparan warna yang menakjubkan yang sangat dinikmati oleh pengunjung.

 

Salah satu ciri Tabuk yang jarang dan mengejutkan untuk menyaksikan salji turun. Ini amat memeranjatkan bagi pengunjung yang biasa menyaksikan iklim padang pasir yang panas di Arab Saudi.

 

Budaya Tabuk telah banyak dipengaruhi oleh jemaah haji dan pengembara yang datang dari Mesir, Jordan, dan negara-negara berdekatan. Sebagai pintu masuk bersejarah ke semenanjung Arab, Tabuk telah menjadi hab pelbagai budaya.

 

Stesen keretapi Hejaz di Tabuk dan pengaruh Uthmaniyyahnya juga telah membentuk budaya. Hari ini, mendapati Tabuk menjadi tempat yang meriah yang sibuk. Penduduk tempatan mengalu-alukan dan menunjukkan layanan yang baik kepada pelancong. Boleh mendapatkan idea hebat tentang budaya dengan berjalan-jalan di Souq Twaheen Tabuk yang terkenal.

 

 

waionuiomata
Ini bukan set filem Hollywood tetapi Stesen keretapi Hejaz di Tabuk yang dibuka kepada pelancong.

 

 

Di tengah-tengah bandar, Istana Tabuk Uthmaniyyah kuno. Antara beberapa tarikan paling terkenal  dan termasuk masjid serta menara pengawal yang dipelihara dengan baik. Istana lama ini juga menempatkan muzium yang menawarkan kepada pelancong garis masa terperinci tentang sejarah menarik.

 

Stesen Keretapi Hijaz (stesen Tabuk) merupakan satu lagi tempat bersejarah yang hebat pada zaman Uthmaniyyah. Tabuk juga terkenal dengan Masjid Al Tawba. Nabi Muhammad tinggal di masjid ini semasa ekspedisi Tabuk. Masjid ini telah diubah suai dengan cara yang serupa dengan Masjid An Nabawi Madinah.

 

Jika keluar dari bandar Tabuk, juga boleh meneroka beberapa landskap alam semula jadi yang terbaik. Wadi Disah adalah sebuah lembah yang indah yang diliputi dengan pokok-pokok kurma yang subur.

 

Pencari pengembaraan suka mendaki melalui keajaiban semula jadi yang mengagumkan ini. Begitu juga, satu lagi lembah yang mempesonakan di rantau ini ialah Wadi Tayyib Al Ism, terletak berhampiran bandar pantai Maqna yang terkenal.

 

Hanya berdekatan, menemui 12 Mata Air Nabi Musa dan Bangkai Kapal Laut Catalina. Umluj adalah sebuah pekan kecil pantai di wilayah Tabuk yang mengandungi lebih daripada 100 pulau yang indah. Tempat ini sering digelar sebagai 'Maldives of Saudi Arabia' dan terkenal dengan pantai yang bersih dan terumbu karang.

 

Tabuk adalah wilayah yang mengalami transformasi yang tiada tandingannya. Rantau ini adalah rumah kepada beberapa inisiatif terobosan Kerajaan dan pelaburan bernilai ratusan bilion dolar. Dalam NEOM, pembangunan bandar yang futuristik, rantau ini mencipta 'dunia esok' dengan menghimpunkan keajaiban alam semula jadi dan teknologi baru muncul.

 

Sebagai projek giga terbesar Arab Saudi dan inisiatif utama Wawasan 2030, projek NEOM, AMAALA & Laut Merah akan memacu pertumbuhan pesat dan pelaburan merentas sektor utama rantau ini.

 

 

waionuiomata

 

 

Melalui NEOM, Tabuk menyaksikan transformasi digital merentas semua sektor dan akan menjadi rumah kepada bandar kognitif hyper-terhubung pertama di dunia. Mempamerkan perkembangan termaju dalam 5G, Internet of Things (IOT), analisis data, realiti maya, realiti tambahan, rumah pintar dan kenderaan autonomi.

 

Tabuk ialah destinasi pelancongan yang semakin meningkat di tepi Laut Merah,  menawarkan gabungan pemandangan pantai dan padang pasir, mercu tanda unik dan warisan.

 

Menambah aset semula jadinya, beberapa projek giga - termasuk AMAALA dan Projek Laut Merah - membantu meletakkan rantau ini sebagai salah satu tarikan utama untuk pelancong. AMAALA ialah destinasi pelancongan mewah yang akan disiapkan pada 2027, dengan 3,000 bilik hotel menawarkan aktiviti kesihatan, sukan, seni, budaya, laut, matahari dan gaya hidup.

 

Projek Laut Merah ialah projek pelancongan regeneratif yang paling bercita-cita tinggi di dunia yang menampilkan 90 pulau asli, berbatu-batu padang pasir yang luas dan landskap gunung.

 

Saya juga menerima tawaran untuk ke NEOM, tetapi umur sudah meningkat untuk terus menjadi penulis. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags