Memerhati di mana pendirian Jordan  | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 30 November 2023

Memerhati di mana pendirian Jordan 

 

 

SEMASA serangan kejam tentera Israel ke atas Gaza membunuh lebih 13,300 orang di Gaza bermula pada 7 Oktober, kata pejabat media kerajaan. Di Israel, angka kematian rasmi dalam serangan Hamas berjumlah kira-kira 1,200 orang.

 

Nyawa manusia tidak diendahkan dan nampak murah, tiada penyelesaian untuk mengakhiri dan ramai lagi orang Palestin syahid.

 

Saya melihat hubungan Israel-Jordan akan terus berkecamuk di tengah-tengah perang di Gaza, tetapi Jordan masih tidak mungkin memansuhkan perjanjian damainya dengan Israel. Satu perkara yang jelas.

 

Jordan  telah memanggil semula dutanya ke Israel, sebagai protes terhadap operasi ketenteraan Israel dalam perang Israel-Hamas yang sedang berlangsung dan jumlah besar korban awam Palestin.

 

Pegawai Jordan juga memberitahu duta Israel ke Jordan, yang kini berada di Israel, untuk tidak kembali ke negara itu. Menteri Luar Jordan, Ayman Safadi berkata, keputusan itu adalah "ungkapan pendirian Jordan yang menolak dan mengutuk perang Israel yang sedang berkobar-kobar di Gaza, yang membunuh orang yang tidak bersalah dan menyebabkan malapetaka kemanusiaan yang belum pernah terjadi sebelumnya."


 

wainuiomata
Satu daerah di bandar raya Amman, ibu negeri Jordan. Gambar S B 

 


Pengumuman ini adalah contoh terbaharu hubungan antara Israel dan Jordan yang semakin teruk akibat perang Israel-Hamas.

 

Sehari sebelum Jordan memanggil semula dutanya ke Israel, tentera Israel melakukan beberapa siri serangan udara Israel ke kem pelarian Gaza. Serangan itu mengorbankan lebih 50 orang, termasuk orang awam.

 

Negara asing lain, seperti Bolivia dan Colombia, turut menarik balik duta mereka dari Israel sebagai protes terhadap serangan Israel ke atas kem itu dan keadaan kemanusiaan yang semakin teruk.

 

Amman mengekalkan pendirian pro-Palestinnya untuk menenangkan penduduknya, walaupun terdapat kesan negatif terhadap hubungan Jordan dengan Israel. Ada tiga juta penduduk asal Palestin tinggal di Jordan, dan Jordan mempunyai populasi pelarian Palestin terbesar di dunia, menjadikan negara itu sangat bersimpati dengan perjuangan Palestin di tengah-tengah perang Israel-Hamas.

 

Untuk mengelakkan pergolakan yang tidak terkawal, kerajaan Jordan akan terus menyeru agar serangan Israel dihentikan di Gaza dan mengkritik secara tajam jumlah kematian orang awam.

 

Amman juga akan cuba memanfaatkan hubungannya dengan Amerika Syarikat untuk menekan Israel supaya melaksanakan dasar kemanusiaan dan mengurangkan serangan yang membahayakan orang awam di Gaza dan Tebing Barat.

 

Raja Jordan Abdullah II bercakap dengan Presiden USA. Joe Biden mengulangi seruan untuk menghantar lebih banyak bantuan kemanusiaan ke Gaza, meningkatkan perlindungan orang awam dan mencegah pemindahan secara paksa.


 

wainuiomata

 


Tindakan memburukkan hubungan Jordan dengan Israel, seperti yang dilihat dalam penarikan balik dutanya.

 

Jordan mencadangkan resolusi PBB yang menyeru gencatan senjata kemanusiaan untuk perang. Walaupun resolusi itu diluluskan pada 27 Oktober, Israel dan Amerika Syarikat, kedua-duanya mengundi menentangnya.

 

Jordan, Mesir dan Pihak Berkuasa Palestin yang secara nominal mentadbir Tebing Barat mengadakan sidang kemuncak di Kaherah menyeru untuk menamatkan perang Israel-Hamas dan untuk usaha untuk menghalang pemindahan penduduk Palestin.

 

Pada hari yang sama, Israel tidak menggalakkan rakyat pergi ke Jordan di tengah-tengah kebimbangan keselamatan berikutan protes anti-Israel.

 

Penunjuk perasaan di Jordan cuba menyerbu Kedutaan Israel di Amman selepas letupan maut di hospital Gaza, tetapi polis Jordan menyuraikan mereka dengan gas pemedih mata.

 

Jordan menyalahkan Israel atas serangan hospital itu, walaupun Amerika Syarikat dan kerajaan Barat lain telah menyalahkan roket Palestin yang sesat.

 

Semasa protes di Amman, penunjuk perasaan Jordan menggesa penutupan Kedutaan Israel dan menamatkan perjanjian damai 1994 dengan Israel. Ini berikutan tinjauan yang ditauliahkan oleh Institut Washington pada April di mana 85% rakyat Jordan membuat kesimpulan bahawa Perjanjian Abraham akan "agak negatif" atau "sangat negatif" memberi kesan kepada rantau ini.

 

Di samping dasar luar yang pro-Palestin ini, Jordan akan meningkatkan keselamatan domestik untuk menghalang limpahan ganas dari Tebing Barat dan serangan pelampau terpencil di dalam negara.


 

wainuiomata
Dua bangunan pencakar langit di Amman, Jordan. - Gambar Daniel Qura

 


Sejak perang bermula, keganasan di Tebing Barat telah meningkat dengan ketara dan hanya akan bertambah buruk jika Israel melancarkan kempen di kawasan yang meningkatkan konflik dengan ketara.

 

Jordan meningkatkan keselamatan sempadannya untuk membantu menghalang keganasan ini daripada merebak ke wilayahnya sendiri. Untuk menghalang rakyat Jordan yang pro-Palestin daripada menyeberang secara haram ke Tebing Barat untuk memperjuangkan rakyat Palestin.

 

Jordan meningkatkan kehadiran keselamatan domestiknya melalui penempatan proaktif pasukan keselamatan dan inisiatif menentang ekstremisme untuk mengurangkan risiko yang boleh membuat rakyat Jordan radikal.

 

Risiko ini akan meningkat jika Negara Islam mengeluarkan seruan untuk bertindak terhadap negara seperti Jordan yang telah menormalkan hubungan dengan Israel.

 

Sebilangan rakyat Jordan yang pro-Palestin mungkin menimbulkan ancaman ganas, terutamanya jika operasi ketenteraan Israel mengakibatkan serangan beramai-ramai lagi terhadap orang awam Palestin. Dalam senario ini, sesetengah warga Jordan boleh melakukan keganasan membalas dendam terhadap sasaran kerajaan Israel.

 

PBB telah melaporkan keganasan tertinggi di Tebing Barat sejak serangan awal Hamas pada 7 Oktober, dengan lebih 100 rakyat Palestin dibunuh oleh tentera dan orang Israel.

 

Amman meminta Amerika Syarikat menggunakan sistem peluru berpandu Patriot pertahanan udara termaju berhampiran sempadannya dengan Israel di tengah-tengah kebimbangan mengenai peluru berpandu balistik yang salah mendarat di wilayah Jordan.

 

Polis rusuhan Jordan menyuraikan protes di mana ratusan warga Jordan cuba menyeberang ke Israel.


 

wainuiomata

 


Di sebalik kemerosotan hubungan Israel-Jordan, Jordan akan berusaha untuk mengekalkan perjanjian damai 1994 dengan Israel, walaupun Amman mungkin akan membenarkan beberapa tindakan balas berskala kecil atas tindakan Israel.

 

Jordan tidak mungkin melanggar perjanjian damainya dengan Israel, kerana berbuat demikian akan menghapuskan kerjasama dalam keselamatan sempadan, bekalan tenaga dan hubungan ekonomi yang lebih luas.

 

Amerika Syarikat secara tersirat telah menetapkan bantuan asing yang besar dan kerjasama ketenteraan terhadap peranan pengaman dan penstabilan Jordan. Oleh itu, tanpa adanya serangan langsung Israel yang sangat tidak mungkin ke atas Jordan atau jumlah keganasan limpahan yang melampau, Amman berkemungkinan akan terus mematuhi perjanjian itu.

 

Bagaimanapun, kerajaan Jordan mungkin akan membenarkan rakyat membantah tindakan Israel dengan cara yang kecil dan tanpa kekerasan. Melalui kempen media sosial akar umbi Jordan "Sokong Tempatan," yang menggalakkan rakyat Jordan memboikot produk Barat kerana sokongan kerajaan Barat terhadap Israel, mungkin akan berterusan tanpa henti.

 

Jordan akan terus membenarkan bantahan anti-Israel, walaupun akan ada perlindungan tambahan di sepanjang sempadan, serta di sekitar institusi Israel dan Barat di dalam negara.

 

Walaupun boikot dan protes berkemungkinan akan menjejaskan lagi hubungan Jordan dengan Israel, tindakan ini tidak mungkin menyebabkan kerosakan kekal yang akan melanggar usaha kerjasama kedua-dua negara.

 

Israel ialah rakan kongsi kesembilan terbesar Jordan untuk import, dan Jordan sangat bergantung kepada Israel untuk gas dan air.


 

wainuiomata

 


Amerika Syarikat ialah penyedia bantuan asing dua hala terbesar Jordan, memberikan $1.65 bilion pada 2023 untuk bantuan ketenteraan dan kemanusiaan, khusus untuk populasi pelarian yang besar di Jordan.

 

Begitupun, kerajaan Jordan lebih memahami mana yang penting, Palestin atau Israel?  - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags