Kecewa tidak dapat masuk ke Tebing Barat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 26 October 2023

Kecewa tidak dapat masuk ke Tebing Barat

 

 

DARI Jordan saya ke sempadan melihat Palestin dengan Masjid Al Aqsa setelah tidak dibenarkan masuk kerana ada cop Gaza pada pasport. Kecewa kerana menjadi cita-cita untuk ke masjid Al Aqsa. Hanya melihat dari sempadan Jordan.

 

Dalam 2.5 juta penduduk Palestin mendiami Tebing Barat, bersama 275,000 penduduk Israel. Penempatan Yahudi dan Palestin sering berada jauh antara satu sama lain, dan hubungan  terhad kepada hubungan ekonomi.

 

Kira-kira 30% daripada penduduk Palestin merupakan penduduk pelarian dari penempatan asal mereka yang kini menjadi tanah Israel. Palestin secara teorinya merangkumi Tebing Barat dan Semenanjung Gaza. 

 

Tebing Barat ialah wilayah terkurung daratan berhampiran pantai Laut Mediterranean di rantau Levant di Asia Barat yang membentuk sebahagian besar Palestin. Bersempadan dengan Jordan dan Laut Mati di timur dan Israel di selatan, barat, dan utara.

 

Telah berada di bawah pendudukan tentera Israel sejak Perang Arab-Israel 1967. Sejak Perjanjian Oslo II ditandatangani pada tahun 1995, kawasannya telah dibahagikan kepada 165 enklaf Palestin di bawah pentadbiran sivil keseluruhan, dan kawasan bersebelahan yang mengandungi 230 penempatan Israel di mana undang-undang Israel disambungkan.

 

Israel mentadbir Tebing Barat tidak termasuk Baitulmaqdis Timur sebagai Daerah Judea dan Samaria .Pada mulanya muncul sebagai wilayah yang diduduki Jordan selepas Perang Arab-Israel 1948, sebelum dilampirkan secara langsung oleh Jordan pada tahun 1950, dan diberi namanya pada masa ini berdasarkan lokasinya di tebing barat Sungai Jordan.

 

Kekal di bawah pemerintahan Jordan sehingga 1967, apabila ditawan dan diduduki oleh Israel semasa Perang Enam Hari. Perjanjian Oslo, yang ditandatangani antara PLO dan Israel, mewujudkan daerah pentadbiran dengan pelbagai tahap autonomi Palestin.

 

Tebing Barat, termasuk Baitulmaqdis Timur, mempunyai keluasan daratan 5,640 km2 ditambah kawasan perairan 220 km2, yang terdiri daripada suku barat laut Laut Mati.  Mempunyai anggaran penduduk 2,747,943 orang Palestin, dan lebih 670,000 peneroka Israel, di mana kira-kira 220,000 tinggal di Baitulmaqdis Timur.

 

Masyarakat antarabangsa menganggap penempatan Israel di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur sebagai haram di bawah undang-undang antarabangsa.

 

Di samping Semenanjung Gaza yang memerintah sendiri, Tebing Barat yang diduduki Israel dan Baitulmaqdis Timur dituntut oleh Negara Palestin sebagai wilayah berdaulatnya, dan dengan itu kekal sebagai titik kilat konflik Israel-Palestin.

 

 

parafrasa

 

 

Sementara itu bekalan air terus runcing untuk Palestin dan Amnesty International telah mengkritik cara negara Israel berurusan dengan sumber air.

 

Rakyat Palestin tidak mempunyai akses kepada bekalan air yang mencukupi dan selamat. Dasar diskriminasi Israel adalah punca utama jurang perbezaan yang ketara dalam akses kepada air antara rakyat Palestin dan Israel.

 

Ketidaksamaan adalah malah lebih ketara antara masyarakat Palestin dan penempatan haram Israel yang melanggar undang-undang antarabangsa. Kolam renang, rumput yang disiram dengan baik dan ladang pengairan yang besar di penempatan Israel sangat berbeza di sebelah kampung Palestin yang penduduknya bergelut walaupun untuk memenuhi keperluan air domestik yang penting.

 

Di bahagian Tebing Barat, peneroka Israel menggunakan sehingga 20 kali lebih banyak air per kapita daripada komuniti Palestin yang berjiran, yang bertahan dengan hampir 20 liter air per kapita sehari, jumlah minimum yang disyorkan oleh WHO.

 

Peneroka Israel telah merampas berpuluh-puluh telaga daripada rakyat Palestin. Telaga itu dimiliki secara persendirian oleh rakyat Palestin dan peneroka mengambilnya secara paksa, memberi mereka nama Ibrani dan, dengan bantuan tentera Israel, menghalang orang Arab, termasuk pemilik telaga, daripada menggunakan telaga dan kolam.

 

Kerajaan Israel tidak memerlukan laporan oleh kemudahan Tebing Barat ini tentang jumlah sisa yang mereka proses atau risiko yang mereka timbulkan kepada penduduk Palestin dengan kemudahan rawatan sisa pepejal di Israel. Sebarang pemindahan sisa ke Tebing Barat adalah pelanggaran undang-undang antarabangsa yang wajib ditegakkan oleh Israel kerana menurut  undang-undang, wilayah yang diduduki atau sumbernya tidak boleh digunakan untuk kepentingan keperluan kuasa pendudukan sendiri.

 

Pakar juga telah memberi amaran beberapa kemudahan sanitasi adalah tempat pembuangan sampah yang membahayakan kesucian akuifer gunung, yang merupakan salah satu sumber air terbesar di rantau ini.

 

 

al-aqsa
Masjid al-Aqsa pernah menjadi kiblat pertama umat Islam, dan kini tempat suci ketiga di dalam Islam.

 

 

Fungsi, objektif dan tanggungjawabnya ditakrifkan melalui undang-undang kecil, memberikan Palestin mandat untuk mengurus sumber air dan melaksanakan dasar air. Dalam 90% daripada penduduk Palestin  mempunyai akses kepada sanitasi yang lebih baik.

 

Di Tebing Barat, hanya 13,000 daripada 85,000 m³ air sisa telah dirawat di lima loji rawatan air sisa perbandaran di Hebron, Jenin, Ramallah, Tulkarem dan Al-Bireh.

 

Kilang Al Bireh telah dibina pada tahun 2000 dengan pembiayaan oleh agensi bantuan Jerman KfW. Menurut laporan Bank Dunia, empat loji lain menunjukkan prestasi yang kurang baik dari segi kecekapan dan kualiti

 

Kawalan ke atas Tebing Barat adalah situasi yang agak kompleks. Konsensus antarabangsa mengenai sempadan tiada, dan banyak kawasan yang dituntut oleh Palestin telah dijajah oleh Israel selama bertahun-tahun.

 

Ada 135 negara anggota PBB mengiktiraf Palestin sebagai negara merdeka, tetapi Israel dan beberapa negara lain, termasuk Amerika Syarikat, tidak menerima pengiktirafan.

 

Dipercayai nama Palestin pada asalnya berasal daripada perkataan Philistia yang merujuk kepada orang Filistin yang menduduki pada abad ke-12 S.M. Menurut sejarah, Palestin telah diperintah oleh banyak kumpulan, termasuk Asyur, Babylon, Parsi, Yunani, Rom, Arab, Fatimiyah, Turki Seljuk, Tentera Salib, Mesir dan Mameluk.

 

Dalam tempoh 1517 hingga 1917, Empayar Uthmaniyyah memerintah sebahagian besar. Apabila Perang Dunia I tamat pada tahun 1918, British telah menguasai Palestin. PBB mengeluarkan mandat British untuk Palestin. Dengan peruntukan untuk menubuhkan negara Yahudi di Palestin, yang berkuat kuasa pada tahun 1923.

 

 

parafrasa

 

 

Pada tahun 1947, PBB mencadangkan rancangan untuk membahagikan Palestin kepada dua bahagian, sebuah negara Yahudi yang merdeka dan sebuah negara Arab yang merdeka. 

 

Kota Baitulmaqdis, yang dianggap sebagai ibu kota oleh Yahudi dan  Palestin, akan menjadi wilayah antarabangsa dengan status istimewa.

 

Ramai pemimpin Yahudi menerima perancangan namun ramai orang Palestin yang memerangi kepentingan British dan Yahudi  sejak tahun 1920-an, bangkit menentangnya dengan sekeras-kerasnya.

 

Kumpulan Arab berpendapat mewakili majoriti penduduk  dan harus diberikan lebih banyak wilayah.  Mula membentuk tentera sukarela di seluruh Palestin.

 

Sehingga Hamas menyerang Israel, Palestin akan terus dikawal rejim haram Zionis dan membunuh rakyat Palestin sesuka hati. Namun masih dalam ingatan saya pesan seorang sahabat Palestin di Gaza, dunia tidak aman tanpa keamanan di Palestin.

 

Pesan akhirnya, “Insya-Allah. We will meet in heavens!”       - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags