Kebuluran teruk di Gaza, kita perlu bantu segera | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 28 December 2023

Kebuluran teruk di Gaza, kita perlu bantu segera

 

 

 

SEWAKTU melawat Gaza pada tahun 2010, perang Israel-Hamas tidak seteruk ini walau banyak kerosakan di Gaza. Tentera Zionis mengebom Gaza sehingga mengakibatkan tahap kebuluran yang belum pernah terjadi sebelumnya

 

Risiko kebuluran dengan permusuhan sengit dan akses kemanusiaan yang terhad berterusan dan bertambah buruk. Reaksi mengejutkan Gaza ke dalam kebuluran sangat boleh diramalkan dengan jenayah perang yang berterusan Israel.

 

Menjadi bukti yang tidak dapat dinafikan bahawa serangan Israel telah memusnahkan sistem makanan Gaza yang sudah rapuh dengan teruk sehingga kebanyakan orang tidak lagi dapat menyara diri dan keluarga mereka.

 

Rakyat Palestin sedang kelaparan di Gaza kecuali terdapat gencatan senjata serta-merta dan peningkatan besar-besaran bantuan kemanusiaan, Gaza berisiko mengalami kebuluran.

 

 

iktisad

 

 

Adalah menjijikkan dan hampir tidak dapat dibayangkan yang wanita, kanak-kanak dan bayi, OKU, orang tua dan sakit, orang yang paling terdedah telah dihunus senjata dan dibom dengan sewenangnya.

 

Seram yang dirasai oleh seorang ibu yang tidak dapat memberi makan kepada anaknya adalah menyayat di Gaza hari ini, bertambah puluhan ribu begitu.

 

Walaupun lebih 90 peratus penduduk Gaza tidak dapat mencari makanan seterusnya, beberapa negara anggota Majlis Keselamatan PBB masih mempermainkan kata-kata daripada mengundi untuk gencatan senjata.

 

Mereka dalam komuniti antarabangsa yang enggan mengekang jentera ketenteraan Israel dan hukuman kolektifnya terhadap rakyat Palestin di Gaza  berasa malu dan bersubahat.

 

Skandal ini berada dalam pengawasan mereka dan tidak perlu lagi memerhati pencerobohan Israel ini yang membunuh begitu ramai orang awam. Walaupun telah gagal dalam istilahnya sendiri dengan menyemai benih ketidakamanan masa depan untuk kedua-dua Palestin dan Israel.

 

Menurut satu laporan, analisis keselamatan makanan menunjukkan 100% penduduk Gaza kini menghadapi tahap krisis makanan.

 

Ini adalah bahagian tertinggi orang yang menghadapi tahap ketidakamanan makanan  yang tinggi yang pernah diklasifikasikan oleh inisiatif untuk mana-mana kawasan atau negara, dengan setengah juta orang sudah pun hidup dengan tahap kelaparan yang teruk.

 

Laporan itu adalah seruan untuk bertindak sebelum kematian dan kekurangan zat makanan meningkat lebih jauh daripada wabak penyakit dan kekurangan akses kepada perkhidmatan asas.

 

 

wainuiomata

 

 

Dengan laporan 20,000 rakyat Palestin kini terkorban. Kebanyakannya wanita dan kanak-kanak namun pengeboman dan keganasan diteruskan.

 

Ketika perbincangan Majlis Keselamatan PBB diteruskan dan satu lagi undian, ramai dengan segera menyeru Majlis untuk menerima pakai resolusi yang menyeru gencatan senjata yang berterusan untuk melindungi orang awam dan mendapatkan akses kemanusiaan tanpa halangan untuk mencegah kebuluran.

 

Sekatan Israel terhadap makanan, air, bahan api, dan ubat-ubatan dan bekalan penting telah menimbulkan penderitaan yang besar kepada rakyat Palestin.

 

Data terkini menunjukkan bahawa hampir semua isi rumah melangkau makan setiap hari: Dalam empat daripada lima isi rumah di Muhafazat utara dan separuh isi rumah terlantar di Muhafazah selatan, rakyat Palestin hidup sepanjang hari dan malam tanpa makan.

 

Gaza Utara dan Kota Gaza telah diputuskan oleh tentera Israel sejak 7 November, menghalang bantuan, makanan, air atau bahan api sampai kepada penduduk.

 

Banyak negara menyokong NGO  untuk menyampaikan sedikit makanan yang tersedia di Gaza kepada beberapa keluarga yang paling terdedah.

 

Rakyat Palestin di Gaza bukan sahaja mati akibat bom dan tembakan; mereka kini mati kebuluran juga. Gaza telah menjadi mimpi ngeri yang tidak dapat dielakkan bagi dua juta orang awam, separuh daripada mereka kanak-kanak.

 

 

wainuiomata

 

 

Realiti yang membimbangkan bahawa separuh daripada penduduk kebuluran di Gaza adalah situasi yang tidak boleh dipertahankan dengan apa pun alasan dan tidak adil yang memerlukan perhatian segera semua pihak.

 

Israel mesti membenarkan makanan dan air selamat sampai ke seluruh Gaza. Di tengah-tengah kebuluran yang semakin memuncak dan ketidakamanan makanan yang semakin meningkat, adalah penting untuk memenuhi keperluan mereka yang terjejas akibat konflik dengan segera, selamat dan berkesan.

 

Terdapat keperluan mendesak untuk tindak balas kemanusiaan yang pantas dan selaras untuk meringankan penderitaan mereka yang terjejas.

 

Langkah-langkah segera mesti memastikan penghantaran bekalan makanan penting tanpa halangan, apabila keperluan meningkat mengikut jam.

 

Ini mesti termasuk bantuan kemanusiaan, serta barangan komersial yang penting untuk berfungsi pasaran dan memastikan rakyat Palestin mempunyai akses yang mampan kepada barangan yang mereka perlukan dalam kecemasan.

 

Walaupun adalah positif untuk melihat bantuan masuk melalui Kerem Shalom, semua pusat akses bantuan mesti dibuka untuk memudahkan peningkatan besar-besaran bantuan serta barangan komersial yang diperlukan.

 

Pada masa yang sama, gencatan senjata yang berkekalan adalah penting untuk menyelamatkan nyawa rakyat Palestin dan semua tebusan mesti dibebaskan sebagai sebahagian daripada perjanjian itu.

 

 

wainuiomata

 

 

Ramai bertindak balas terhadap krisis di Gaza dengan menyokong NGO yang berdedikasi menyediakan perkhidmatan kesihatan, perubatan dan psikososial yang penting, pendidikan dan barangan bantuan kecemasan seperti makanan dan pakaian musim sejuk.

 

Ini termasuk perolehan ubat-ubatan dan bekalan perubatan penting, kepakaran mengenai kesihatan awam dalam situasi kecemasan, alat dan pendekatan untuk menyokong kanak-kanak dalam persekitaran konflik dan sokongan kewangan untuk pembelian, pembungkusan dan pengedaran barangan bantuan penting.

 

Ada mengimbas kembali bagaimana dia menempuh beberapa kilometer dengan berjalan kaki di selatan Gaza, dalam pencarian terdesak untuk selimut dan cadar yang mungkin membantu memastikan empat anaknya dan saudara-mara mudanya hangat pada waktu malam.

 

Pekerja bantuan itu dan suaminya penuh ketakutan ketika mereka keluar untuk membeli bekalan untuk musim sejuk yang semakin hampir di Rafah, berisiko terdedah kepada potensi serangan udara Israel.

 

Dia berasa sedih untuk kanak-kanak, mereka tidak mempunyai apa-apa untuk memanaskan mereka dan kami mati akibat kesejukan pada waktu malam. Dia tinggal di rumah sewa dengan sekurang-kurangnya 20 saudara termasuk lapan kanak-kanak dan bayi - yang bongsu berusia tiga bulan.

 

Kanak-kanak menjerit sepanjang hari kerana kelaparan.

 

 

wainuiomata

 

 

Ketika angin, hujan lebat dan suhu lebih sejuk turun di Gaza dari November hingga Februari, pekerja bantuan dan orang awam yang cuba bertahan daripada pengeboman berterusan menghadapi keadaan hidup yang teruk, akses tidak mencukupi kepada pakaian hangat, dan wabak penyakit di tempat perlindungan sementara yang sesak. Makanan, bahan api dan air semakin berkurangan, dan harga yang tinggal sedikit semakin meningkat.

 

Ramai rakyat Palestin tidur di jalanan tanpa tempat berteduh dan hidup dengan ancaman kematian yang akan berlaku. Sama ada akibat serangan udara, kelaparan atau penyakit yang tidak dirawat.

 

Musim hujan akan menambahkan setiap cabaran hidup bagi orang awam, yang mengatakan mereka sudah letih dengan peperangan yang telah merobek tanah air mereka.

 

Jika keadaan kekal tragis ini, maka Gaza akan kebuluran. Serangan Israel di Gaza telah membunuh lebih 20,000 rakyat Palestin dengan lebih 8,000 kanak-kanak, menurut Kementerian Kesihatan yang dikawal Hamas di kawasan itu.

 

Nampaknya kebuluran di Gaza tiada penghujung untuk kali ini.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags