Jordan negara Arab tanpa Petroleum | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 12 October 2023

Jordan negara Arab tanpa Petroleum


 

 

SAYA kembali ke Jordan dalam perjalanan yang memberikan banyak pengalaman dalam kehidupan terutama sejarah Timur Tengah yang saya minati. Dari Arab Saudi, UAE, Yemen, Oman, Qatar, Bahrain, Syria, Kuwait, Palestinian, Lubnan, Mesir, Israel dan melalui sempadan Turki, Iran, Iraq, India dan Pakistan.

 

Kebanyakan negara di Timur Tengah yang saya lawati adalah sebahagian daripada rantau Arab. Sejarah Timur Tengah bermula dari zaman purba dengan kepentingan geopolitik rantau diiktiraf selama beberapa milenium. 

 

Kebanyakan sastera barat mendefinisikan "Timur Tengah" sebagai negara-negara di Asia Barat Daya, dari Iran ke Mesir.

 

Mesir dengan semenanjung Sinainya yang berada di Asia umumnya dianggap sebagai sebahagian Timur Tengah, walaupun sebahagian besar wilayah Mesir secara geografi berada di Afrika Utara. 

 

 

wainuiomata
Kota Amman, ibu negara Jordan di waktu malam.

 

 

Sejak pertengahan abad ke-20, Timur Tengah telah menjadi pusat terjadinya peristiwa-peristiwa dunia. Di samping menjadi wilayah yang sangat sensitif, baik dari segi strategik kawasan, politik, ekonomi, kebudayaan dan keagamaan.

 

Timur Tengah mempunyai bekalan minyak mentah dalam jumlah besar, kecuali Jordan dan merupakan tempat kelahiran dan pusat kerohanian agama Yahudi, Kristian dan Islam. 

 

Untuk berada kembali di Jordan atau nama rasminya Hashemite Kingdom of Jordan melegakan kerana negara yang stabil dan aman.

 

Saya berhasrat melawat tempat sejarah yang belum pergi. Jordan juga mempunyai pantai sebelah Laut Mati dan Teluk Aqaba. Bezanya negara Jordan dengan negara Arab yang lain ialah, tidak banyak hasil bumi di Jordan dan tidak diganggu. 

 

Jordan mempunyai rakyat lebih dari 11.1 juta  pada 2023, negara Arab yang ke-11 teramai penduduk. Orang Jordan adalah warga negara Jordan. 94% orang Jordan adalah orang Arab, manakala baki 6% adalah milik etnik minoriti termasuk Circassia, Chechen, Armenia, Kurd dan Druze. Dalam 2.9 juta penduduk adalah bukan warganegara, satu angka termasuk pelarian, pendatang tanpa izin dan sah. 

 


Kadar pertumbuhan penduduk tahunan Jordan mencapai 3% pada 2023, dengan purata 2.8 kelahiran per wanita. Terdapat 1,977,534 isi rumah di Jordan pada 2015, dengan purata 4.8 orang per isi rumah. 

 

Pada 2016, Jordan dinamakan sebagai negara pelarian yang menjadi tuan rumah per kapita terbesar di dunia, diikuti oleh Turki, Pakistan dan Lubnan. Kerajaan Jordan menempatkan pelarian terutamanya dari Tebing Barat, Syria, Iraq dan banyak negara lain. Terdapat juga ratusan ribu pekerja dari Mesir, Indonesia dan Asia Selatan, yang bekerja sebagai pekerja domestik dan binaan. 

 

 

wainuiomata
Amphitheatre peninggalan empayar Roman di Amman. - Gambar S B

 

 

Kebudayaan Jordan berasaskan unsur Arab dan Islam dan berdiri di persimpangan tiga benua dunia purba, meminjamkan kepelbagaian geografi dan penduduk. Aspek budaya yang ketara seperti muzik tradisional, pakaian Jordan dan sukan. Ini termasuk bola sepak, bola keranjang, ekuin, lawan pedang, karate, renang, dan pingpong.

 

Masakan Jordan sememangnya masakan Timur Tengah yang mempunyai gaya penyediaan makanan tradisional yang berasal dari, atau biasa yang telah berkembang melalui perubahan sosial dan politik berabad-abad. 

 

Ada pelbagai jenis teknik yang digunakan dalam masakan Jordan bermula dari membakar, menumis dan memanggang kepada pemadat sayur-sayuran (lauk, capsicum, terung dan lain-lain). Daging merupakan komponen penting dan jenis daging yang paling biasa adalah biri-biri, daging lembu, ayam dan daging kambing dan unta. Juga biasa pemanggangan dan menyediakan makanan dengan sos istimewa. 

 

Nasi memainkan peranan penting dan biasanya dihidangkan sebagai ulam kepada hidangan utama, tetapi terdapat juga banyak hidangan nasi satu periuk seperti maqloubah. 

 

 

wainuiomata
Juadah yang terdapat di Dar Ne'meh, Amman Citadel, Museum Street, Amman, Jordan. - Gambar Zaid Haddad

 

 

Jordan adalah pengeluar buah zaitun terbesar di dunia yang juga merupakan minyak masak utama di negara itu. 
Istimewa kerana campuran rempah yang dipanggil za'atar mengandungi herba tempatan, sumac yang tumbuh liar di Jordan.  Yogurt selalunya dihidangkan bersama makanan khususnya, jameed, satu bentuk yogurt kering adalah unik dan bahan utama dalam mansaf hidangan kebangsaan Jordan, merupakan simbol dalam kebudayaan Jordan untuk kemurahan hati. 

 

Menjadi rumah kepada lebih dua juta rakyat Palestin pada 2015, yang kebanyakannya adalah warga Jordan. Kemasukan pertama pelarian Palestin tiba semasa Perang Arab Israel 1948. Seterusnya memuncak dalam Perang Enam Hari 1967 dan Perang Teluk 1990. 

 

Dalam 400,000 daripada rakyat Palestin tinggal di kem-kem pelarian UNRWA. Selepas pengambilalihan Tebing Barat oleh Israel pada tahun 1967, Jordan menarik balik kewarganegaraan beribu-ribu rakyat Palestin untuk menggagalkan sebarang percubaan untuk menempatkan semula secara kekal dari Tebing Barat ke Jordan. 

 

Penduduk Palestin Tebing Barat dengan kewarganegaraan Jordan menerima kad kuning yang menjamin mereka hak kewarganegaraan Jordan penuh atas permintaan.

 

Hampir 1,000,000 rakyat Iraq tiba di Jordan selepas perang 2003 di Iraq, kebanyakan balik semula. Ramai orang Kristian Iraq menetap  kekal di Jordan. Ada 15,000 orang Lubnan sebagai pendatang yang tiba selepas perang Lubnan pada 2006. 

 

Sejak tahun 2010, dalam 1.4 juta pelarian Syria telah melarikan diri ke Jordan untuk melarikan diri dari keganasan di Syria. Lebanon terus menunjukkan keramahan, walaupun kemasukan pelarian Syria yang banyak memberi tekanan.

 

Kesannya pelarian memberi kesan kepada masyarakat Jordan kerana pelarian Syria tidak tinggal di kem. Kesan krisis pelarian termasuk persaingan untuk peluang pekerjaan, sumber air dan perkhidmatan lain yang disediakan Jordan, serta tekanan ke atas infrastruktur.

 

 

wainuiomata

 

 

Sejak 2007, orang Kristian Assyria mewakili seramai 150,000 orang, yang kebanyakannya adalah pelarian Iraq berbahasa Aram Timur. Orang Kurd mempunyai penduduk dalam 30,000 dan, seperti orang Assyria, ramai adalah pelarian dari Iraq, Iran dan Turki. 

 

Keturunan Armenia yang mencari perlindungan di Levant semasa pembunuhan beramai-ramai Armenia pada tahun 1915 adalah kira-kira 5,000 dan tinggal terutamanya di Amman. 

 

Terdapat juga sebilangan kecil etnik Mandean  terutamanya pelarian dari Iraq. Kira-kira 12,000 orang Kristian Iraq berlindung di Jordan selepas negara Islam mengambil alih bandar Mosul pada 2014. 

 

Ada ribuan rakyat Libya, Yaman dan Sudan telah mendapatkan suaka di Jordan untuk melarikan diri daripada ketidakstabilan dan keganasan di tanah air mereka. Menurut bancian Jordan 2015, dalam 1,200,000 rakyat Syria, 640,000 rakyat Mesir, 630,000 rakyat Palestin, 131,000 rakyat Iraq, 32,000 rakyat Yemen, 23,000 rakyat Libya dan 200,000 warga negara lain menetap di Jordan.

 

Ada 1.2 juta pekerja asing tanpa izin dan setengah juta pendatang sah. Beberapa ribu warga asing wanita, kebanyakannya dari Timur Tengah dan Eropah Timur, bekerja di kelab malam, hotel dan bar. Komuniti ekspatriat Amerika dan Eropah tertumpu di Amman kerana bandar yang menjadi rumah kepada  pejabat diplomatik dan pejabat diplomatik banyak organisasi antarabangsa.

 

Menarik untuk mengulas Jordan walau berada sekejap kerana banyak sejarah Arab yang boleh dikaji untuk pengetahuan dan ilmu. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags