Banyak kontraktor di International City | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 June 2022

Banyak kontraktor di International City

 

 

 

Saya dipanggil mesyuarat oleh pengurus projek di kawasan yang jauh dari pejabat. Di kawasan Al Warsan yang terletak berhampiran pasar sayuran dan buah-buahan Dubai.

 

International City yang dilancarkan oleh Nakheel pada tahun 2002, terkenal dengan kluster sembilan bertemakan negara. Terletak dengan strategik seluas lebih 800 hektar berkongsi sempadan dengan beberapa kejiranan popular pada hari ini seperti Silicon Oasis dan Bandar Akademik.

 

Mempunyai sembilan kluster dengan Sepanyol, Itali dan Inggeris ialah gugusan terbaik untuk tinggal di kawasan itu. Kelompok ini diselenggara dengan baik dan mempunyai jarak yang lebih dekat dengan kemudahan.

 

Kluster lain Maghribi, China, Greece, Parsi, Emirates dan Perancis International City terkenal dengan seni binanya yang unik dengan rumah kepada gugusan bangunan bertemakan negara.

 

Menepati aura mesra Dubai, International City menampilkan banyak daerah kediaman dan kedai runcit khusus mengikut negara.

 

Mengandungi 387 bangunan dengan kawasan daerah Tengah seluas 21 hektar dengan 34 bangunan dan menempatkan kira-kira 4,000 kedai yang kebanyakannya milik orang Cina yang menjual pelbagai barangan perkilangan, daripada pakaian, mesin, barang kemas, ya, tiang gunting rambut.

 

Pusat beli-belah Dragon Mart berbentuk menyerupai naga, merentangi kawasan seluas 1.2 kilometer dengan tambahan Dragon Mart II.

 

Sultan Ahmed Bin Sulayem, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, DP World, berkata: "Platform baharu, Dragonmart.ae, mewakili satu lagi inisiatif utama untuk mempercepatkan transformasi digital dan menyokong inisiatif e-dagang yang diterajui kerajaan.”

 

Dragon Mart pada masa ini terdiri daripada lebih daripada 6,000 kedai dan kiosk, tempat makan dan hiburan, tarikan masa lapang, dan 8,200 tempat letak kereta, mengalu-alukan lebih daripada 40 juta pelanggan setahun.

 

Dragon Mart mempunyai segala-galanya yang diperlukan oleh seseorang, dengan bahagian termasuk tumbuhan palsu, skuter, perabot, lampu, perkakasan, mainan dan banyak lagi. Terdapat banyak tawaran yang boleh didapati. Terdapat banyak pilihan tempat makan dan seseorang boleh menghabiskan berjam-jam. Terdapat juga kompleks pawagam.

 

 

fudzail

 

 

Kelompok yang sesak di International City dan pembinaan yang lemah dan tidak diselenggara dengan baik.

 

Di dalam bilik studio, kira-kira 20 individu berkongsi. Sepuluh individu akan menginap pada siang hari, sepuluh lagi pada waktu malam.

 

Selain daripada kawasan yang tidak diselenggara dengan baik, bandar ini juga mengalami cabaran sanitasi. Bau busuk itu datang dari loji rawatan kumbahan.

 

Penduduk mengadu tentang kemungkinan kesan berbahaya daripada bau busuk itu sahaja. Sesetengah penduduk meninggalkan tempat itu dan tidak menggalakkan orang ramai tinggal kerana isu yang tidak dapat diselesaikan ini.

 

Sesetengah penyewa kebersihan yang lemah dan pembuangan sampah yang salah juga menambahkan lagi keadaan.

 

Walaupun kawasan kejiranan ini dihubungi dengan baik oleh bas dan teksi, penduduk kadangkala menghabiskan berjam-jam tertangguh dalam lalu lintas kerana kekurangan akses metro.

 

Trafik berlaku semasa waktu puncak. Ini bermakna masuk dan keluar dari Dubai International City semasa musim sibuk mungkin amat sukar.

 

Disebabkan tempat letak kenderaan terhad di tapak, mungkin tidak selalu dapat meletak kereta di tempat yang anda inginkan.

 

International City menghadapi isu keselamatan dengan penduduknya. Sesetengah penduduk mengatakan bahawa kawasan itu mempunyai sistem keselamatan yang cacat.

 

fudzail

 

 

Selain daripada bau busuk yang berlarutan, bilik yang sesak, dan kawasan yang tidak bersih, pencemaran bunyi adalah salah satu kelemahan. Suasana yang bising menyukarkan sesetengah penduduk untuk menikmati pengalaman santai tinggal di bandar.

 

Sesetengah penduduk menyalahkan loji rawatan kumbahan kerana sering sakit kepala dan sakit tekak akibat asap toksik. Salah satu isu yang dihadapi ialah bau tidak menyenangkan yang datang dari loji rawatan kumbahan.

 

Menurut Majlis Bandaraya Dubai, loji rawatan kumbahan Al Aweer telah menyelesaikan masalah ini sebelum ini. Bau berkurangan kepada 90% dalam tempoh tiga tahun yang lalu. Selain itu, loji rawatan kumbahan menggunakan bahan kimia untuk merawat bau busuk.

 

Lori tangki kumbahan bukan punca bau busuk kerana bilangan lori kini di bawah 200.  Penduduk berpendapat tapak pelupusan sampah Tadweer, sebuah kontraktor pelupusan ada kaitan dengan masalah itu.

 

Menurut seorang pegawai Tadweer, tapak pelupusan itu tidak mungkin menjadi punca bau busuk kerana pemeriksa Majlis Bandar Raya Dubai melawat tapak pelupusan itu setiap hari untuk mengambil kira langkah keselamatan.

 

Dubai mempunyai standard keselamatan yang tinggi. Walaupun jenayah tidak berleluasa, isu keselamatan sentiasa menjadi kebimbangan orang ramai yang merancang untuk berpindah.

 

International City terkenal dengan sewa yang berpatutan, kebolehcapaian kawasan, pengangkutan yang mencukupi dan komuniti yang pelbagai.  Sekitar 85% warga asing tinggal dengan komuniti berpagar ini mempunyai lebih banyak faedah daripada kelemahan.

 

International City terkenal dengan penyewaan yang rendah di luar kota metropolis yang sibuk. Masyarakat menerima kepelbagaian budaya dan mewakili budaya dan asal usul mereka dengan terbaik dengan kepelbagaian telah menghasilkan kemunculan beberapa kedai serantau.

 

Penduduk boleh menaiki bas ke stesen metro berdekatan seperti Stesen Metro Al Nahda, Stesen Metro Etisalat dan Stesen Centrepoint untuk menyertai metro dan pergi ke lokasi pilihan mereka.

 

 

fudzail

 

 

Pencinta sukan akan gembira mengetahui bahawa pusat ekuestrian di bandar ini, seperti Desert Equestrian Club, terletak berhampiran.

 

Akses cepat ke kemudahan, terutamanya penjagaan kesihatan, adalah salah satu kelebihan yang paling menarik.

 

Satu lagi kelebihan ialah berdekatan dengan sekolah. Sekolah yang memenuhi keperluan tadika dan sekolah menengah boleh diakses.

 

Sesungguhnya, International City adalah kawasan kejiranan yang dicari yang menarik bekas tepuk dari seluruh dunia kerana banyak kelebihannya.

 

Nakheel juga sedang membangunkan lebih banyak daerah untuk menampung bakal penduduk yang akan datang. Contoh pembangunan semasa ialah Fasa 2. Jika anda ingin tinggal di flat luas yang serba baharu, Fasa 2 adalah yang sesuai untuk anda.

 

fudzail

 

 

Sebaliknya, Kluster Maghribi dan Emirates ialah kelompok yang paling teruk. Kedua-dua kelompok adalah yang paling hampir dengan loji rawatan kumbahan. Bau busuk menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian penduduk selama bertahun-tahun.

 

Pada awal pembinaan dalam 9 kluster ada 9 kontraktor dengan satu kontraktor utama. Ini menyukarkan untuk bekerja dengan 9 kontraktor dan akhirnya saya menyuruh kontraktor utama bertanggungjawab.

 

Bila kluster pertama siap dibina untuk orang China, kami mendapati satu bangunan hanya satu telekomunikasi yang ditempah.

 

Setelah diperiksa, orang China menyambung secara haram telefon dan wifi dengan satu akses untuk satu kluster. Rasa tergelak dengan perangai orang China yang membawa budaya negara China ke Dubai.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

fudzail

 

fudzail

 

Portfolio Tags