Telekomunikasi terakhir dibina untuk prasarana Pulau Palma | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 23 December 2021

Telekomunikasi terakhir dibina untuk prasarana Pulau Palma

 

 

PROJEK pembangunan Pulau Palma melibatkan jambatan, jalan raya, struktur marin, utiliti, kuasa, air, telekomunikasi dan terowong. Saya terpaksa belajar kesemua prasana untuk mengetahui jadual perlaksanaan.

 

Dari projek, telekomunikasi menjadi prasana terakhir di bina, ini sesuatu yang tidak tepat dengan telekomunikasi terbaru pada waktu itu. Tetapi saya mengkaji semua prasana terlebih dahulu sebelum menyatakan pendapat.

 

Pulau Palma ialah pulau buatan manusia terbesar di dunia dan telah meningkatkan garis pantai Dubai seluas 120 kilometer, mewujudkan banyak kawasan kediaman, riadah dan hiburan.

 

Fronds mengandungi lebih daripada 1,730 vila, setiap satu dengan pantai persendirian. Pulau Palma dilindungi oleh  Crescent, sebuah pemecah ombak sepanjang 11 kilometer.

 

Pada masa itu menempatkan Atlantis Development yang berprestij dengan 1600 bilik, kompleks hotel lima bintang, pusat beli-belah dan taman air dan taman tema akuarium.

 

Crescent akhirnya akan menempatkan 32 hotel lima bintang, serta kemudahan luar pesisir, dijangka termasuk taman menyelam buatan manusia yang terbesar pernah dibina.

 

Pulau Palma ialah projek mega pertama tidak seperti apa-apa yang dilihat di rantau ini atau di luar dan mengandungi banyak antara muka yang kompleks dan pelbagai.

 

Berjaya mencapai penyepaduan ini ke dalam keseluruhan pembangunan, bangunan, kompleks hotel dan rangkaian jalan raya dengan mengumpulkan pasukan yang terbukti di peringkat antarabangsa dengan pengalaman dan kepelbagaian untuk memenuhi keperluan.


 

fudzail

 


Penyeliaan tapak secara hands-on memastikan melebihi jangkaan dari segi penghantaran.

 

Projek ini secara teknikalnya mencabar, disebabkan susunan kompleks fronds dan struktur pemecah ombak Crescent yang terpisah.

 

Kepakaran teknikal dan praktikal memastikan infrastruktur yang boleh dilihat dan tidak kelihatan berjaya dilaksanakan selaras dengan objektif keseluruhan projek.

 

Sebagai contoh, terowong kenderaan bawah laut yang memudahkan sambungan antara Palm dan Crescent, sementara masih membenarkan ruang yang mencukupi untuk keperluan penghantaran.

 

Pengetahuan yang mendalam dan hubungan kukuh dengan Pihak Berkuasa Zon Bebas Jebel Ali dan pihak berkuasa Dubai yang berkaitan mengurangkan kemungkinan kelewatan projek dan kos yang berkaitan, dan membantu memastikan penghantaran projek tepat pada masanya

 

Mewujudkan pembangunan mesra alam mempertimbangkan isu semasa fasa pembinaan reka bentuk terperinci termasuk kitar semula semua sisa pembetungan, dan pengeluaran air minuman daripada air laut iaitu proses osmosis terbalik.

 

Semasa pembinaan terowong enam lorong yang menghubungkan Crescent ke Crown, sistem empangan sementara digunakan untuk melindungi hidupan marin di kawasan itu.

 

Berjuta-juta gelen air laut dipam ke dalam empangan  setiap hari, di mana hidupan marin dialihkan dengan teliti dan digantikan ke persekitaran semula jadinya.


 

fudzail

 

fudzail

 


Hill International adalah perunding luar pertama berdasarkan pengalamannya dengan projek mega dengan skala yang sama. Hill sudah biasa dengan pantai Dubai, setelah mengusahakan pembangunan semula Pelabuhan Hamriyah, Deira Creek Waterfront, Deira Sea Corniche dan projek Zon Pantai Jumeirah.

 

Turut dirujuk mengenai reka bentuk konsep keseluruhan ialah firma seni bina AS Helman Hurley Charvat Peacock (HHCP), yang terkenal dengan kerjanya dengan Sea World, Disney dan Universal Studios.

 

Tahun penyelidikan, percubaan, tinjauan dan penilaian alam sekitar telah dijalankan untuk membentuk tulang belakang projek. Ini termasuk tinjauan oleh Emirates Nortech yang berpangkalan di Dubai untuk memeriksa bentuk dan isipadu pulau di atas dan di bawah garis air.

 

Sogreath yang berpangkalan di Dubai mencipta model skala fizikal 3D crescent untuk melaksanakan ujian menyeluruh dalam tangki makmal menggunakan penjana gelombang rawak 12m, manakala WL Delft Hydraulics mensimulasikan aliran pasang surut, menggunakan pemodelan berangka pemecah ombak.

 

Ini membawa kepada cadangan penting untuk memasukkan dua bukaan 100m di kedua-dua belah pihak untuk membolehkan laut disegarkan setiap 14 hari dan meningkatkan kualiti air.

 

Begitu juga dengan semua figura yang dipecahkan, model diuji dan reka bentuk disesuaikan, projek itu berpindah ke peringkat pertama pembinaan.

 

Pada 2002, pemaju Pulau Palma menganugerahkan dua kontrak kepada Van Oord dari Belanda dan Genevaregistered Archirodon Construction. Salah satu tugas pertama ialah mencipta pemecah ombak untuk melindungi tanah tebus guna daripada arus deras dan angin kencang Teluk Arab.

 

Walaupun lebih mahal dan sukar diperoleh, ia dicipta daripada batu dan bukannya konkrit untuk menggalakkan penciptaan terumbu semula jadi. Sebelum Pulau Palma hampir tiada tanda-tanda kehidupan, dengan 95% daripada titik tinjauan grid jatuh di atas pasir kosong atau lumpur.


 

fudzail

 


Pemecah ombak kini sepanjang 11.5km dan berada 50m di bawah air. Iaitu 550 hektar terumbu tiruan yang akan mempunyai hidupan marin.

 

Sejak siap, kepelbagaian kehidupan adalah menakjubkan, sebilangan besar spesies ikan yang berbeza telah kembali ke kawasan itu dan sekumpulan ikan lumba-lumba telah melawat secara tetap.

 

Langkah seterusnya ialah tebus guna tanah, yang walaupun diuruskan secara meluas di negara seperti Belanda, tidak pernah dicuba pada skala ini.

 

Bentuk elips juga menyukarkan ketepatan apabila meletakkan pasir. Oleh kerana tidak ada titik tetap tanah untuk ditinjau, tiada tempat untuk memacu pancang di lautan, perlu ada beberapa cara lain untuk mencari kedudukan untuk meletakkan bahan-bahan itu.

 

Jurutera menemui penyelesaian mereka dalam DGPS (sistem penentududukan global pembezaan), yang membolehkan mereka menyemak ketepatan peletakan dalam lingkungan 1cm.

 

Pasir kesemuanya 94 juta meter padu diambil dari laut, bukan dari padang pasir Dubai. Tujuh juta tan batu juga digunakan untuk menghasilkan pemecah ombak 'melengkung' pertama.

 

Pasir dari laut lebih lestari dari segi alam sekitar, lebih stabil dari segi seismik dan geoteknikal dan mempunyai kandungan organik yang subur yang membolehkan hidupan marin berkembang.

 

Setelah dikorek, ia adalah penting untuk menempatkan pasir sebelum ia dibina. Proses semula jadi yang biasanya mengambil masa berjuta-juta tahun.


 

fudzail

 


Untuk membina di atas tanah yang belum diselesaikan boleh menyebabkan gelinciran.

 

Jadi, untuk mempercepatkan mendap, pasir menjalani proses yang dipanggil vibro-compaction, yang sepatutnya bermakna tiada penyelesaian lebih besar daripada 1 dalam 50 tahun akan datang.

 

Dengan tanah yang ditebus, langkah seterusnya ialah menyediakannya untuk diduduki, dengan pemasangan loji penyahgaraman, rawatan air sisa pembetungan vakum terkini, talian kuasa bawah tanah dan pembinaan rangkaian pengangkutan termasuk monorel.

 

Rangkaian pengangkutan itu direka bentuk berikutan tiga tinjauan mendalam oleh perunding trafik terkemuka MVA.

 

Ini menghasilkan rangkaian jalan raya yang luas, dengan sambungan ke tanah besar melalui jambatan pintu masuk, dua jambatan dengan lima lorong di setiap arah dan terowong bawah air enam lorong yang menghubungkan tulang belakang ke crescent yang 1.4km panjang, 40m lebar dan 25m bawah paras laut.


 

fudzail

 


Begitulah prasana Pulau Palma, pulau buatan manusia terbesar di dunia yang tidak menyebut telekomunikasi sebagai penting dan diletakkan akhir sekali kerana arkitek dan jurutera tidak faham di tahun 90han, apa itu telekomunikasi?

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags