Bercerita alat komunikasi dan pemulihara etika kemanusiaan lestari | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 29 April 2024

BERCERITA ALAT KOMUNIKASI DAN PEMULIHARA ETIKA KEMANUSIAN LESTARI

 

 

KOMUNIKASI menjadi batu asas ketamadunan manusia sejak awal zaman. Ia memainkan peranan penting membentuk masyarakat, menyebarkan pengetahuan, dan memupuk hubungan sesama manusia.

 

Daripada tamadun purba, nenek moyang kita mengukir aksara di prasasti batu,  puisi ditulis pada daun lontar dan hieroglif di atas papyrus, kepada hantaran di media sosial moden, gelombang radio hingga hantaran satelit di angkasa lepas, evolusi teknologi komunikasi adalah begitu menakjubkan.

iktisad

 

 

Antara khazanah purba yang kita paling hargai adalah lukisan di gua yang menceritakan kehidupan lama, serta aksara di dinding piramid dan prasasti lama, dan manuskrip lama yang ditulis tangan oleh pendita dan penyalin zaman kuno. 

 

Sepanjang sejarah manusia, segala tadbir urus, pengajaran agama dan falsafah, serta pendidikan dan juga hiburan sangat bergantung pada teknik komunikasi yang berkesan untuk mencapai matlamat dan diterima dengan baik.  

 

Kita telah membina khazanah ilmu pengetahuan dan kebijaksanaan sejak sekian lama dengan berkomunikasi, menggunakan bahasa dan simbol komunikasi yang lain untuk mencatat dan memperbaiki ilmu sedia ada, mengukir pencapaian dan penemuan baru. 

 

Beginilah cara kita mengembangkan tamadun. 

 

Sama ada penyampaian titah pemerintah, penyebaran ajaran agama kepada orang ramai, atau perkongsian karya ilmiah untuk pengetahuan manusia, komunikasi telah menjadi saksi dan kayu ukur ketamadunan. 

 

Apabila hilang satu-satu cabang komunikasi, seperti bahasa, hilanglah harta dan khazanah ilmu bangsa itu. 

 

Dalam dunia kontemporari, komunikasi terus menjadi nadi kehidupan masyarakat. Ia memainkan peranan penting dalam menegakkan prinsip seperti ketelusan, integriti dan akauntabiliti.

 

 

iktisad

 

 

Melalui pelbagai medium seperti media tradisional, media sosial dan interaksi interpersonal, kami memastikan bahawa maklumat mengalir dengan bebas dan tepat dalam komuniti kami.

 

BERCERITA

Komunikasi telah lama dikaitkan dengan sejarah manusia, berfungsi sebagai alat penting untuk perkongsian idea, maklumat dan cerita yang telah membentuk tamadun sepanjang masa.

 

Salah satu bentuk komunikasi yang paling berkesan kekal hingga hari ini adalah ialah kebolehan  bercerita, yang telah digunakan merentas budaya untuk menyampaikan pesanan moral, tradisi dan pengetahuan dari generasi ke generasi.

 

Melalui seni bercerita, seseorang tukang cerita  boleh berhubung pada tahap yang lebih mendalam, menimbulkan emosi, mencetuskan imaginasi, dan memupuk perasan belas dan ihsan.

 

Dari mitos dan legenda purba yang diturunkan secara lisan kepada novel dan filem moden yang memikat penonton di seluruh dunia, penceritaan merentasi sempadan dan menyatukan kita dalam pengalaman yang dikongsi.

 

Dari garisan semua sudit penceritaan, konsep etika adalah universal dan menyeluruh,  berfungsi sebagai cahaya panduan kita dalam landskap komunikasi yang luas, memastikan bahawa kata-kata dan tindakan kita mencerminkan prinsip kejujuran, integriti dan rasa hormat sesama lain.

 

Dengan menegakkan piawaian etika dalam amalan bercerita dan komunikasi kita, kita bukan sahaja menghormati kepercayaan penonton kami tetapi juga menyumbang kepada masyarakat yang lebih positif dan inklusif.

 

 

hikayat

 

 

Dalam era digital hari ini, di mana maklumat bergerak sepantas kilat melalui pelbagai saluran, keperluan untuk amalan komunikasi beretika adalah lebih kritikal berbanding sebelum ini.

 

Maklumat yang salah, manipulasi, dan eksploitasi boleh dengan mudah berkembang tanpa kompas moral untuk mengarahkan kita ke arah kebenaran dan keaslian.

 

MENJAGA NILAI ETIKA

Kita semua adalah pengamal komunikasi, dan sudah tentu menjadi tanggungjawab bersama untuk menegakkan dan menerapkan nilai etika dalam usaha bercerita.

 

Tidak kiralah sama ada melalui kewartawanan, pemasaran atau perhubungan awam mahupun seorang pendidik, pendakwah, ketua masyarakat dan seorang ibu atau bapa, semuanya patut mengambil pendekatan yang sama demi masa depan anak dan cucu cicit kita. 

 

Dengan mengutamakan ketelusan, ketepatan dan empati dalam naratif komunikasi, kita boleh membina hubungan yang berkekalan dengan mereka di luar sana dan memacu perubahan yang lebih bermakna di dunia yang begitu ‘chaotic’ atau haru-biru ketika ini. 

 

Kepimpinan beretika dalam komunikasi bukan sekadar satu pilihan tetapi satu kepastian dalam masyarakat global di mana pelbagai perspektif terus bersilang.

 

Dengan menerapkan sensitiviti budaya, keterangkuman dan dialog terbuka, kita boleh memupuk persefahaman dan kerjasama merentas sempadan, membentuk dunia yang lebih harmoni dan saling hormat menghormati, bekerjasama melindungi kemanusiaan sejagat, kelestarian bumi.

 

 

hikayat

 

 

Kehidupan beretika harus menjadi tanda aras sebenar dalam bidang komunikasi, membimbing kita ke arah tatasusila beramanah dan bertanggungjawab.

 

Dengan menggabungkan piawaian etika dalam amalan penceritaan, kita boleh memanfaatkan kuasa transformasi komunikasi untuk memberi inspirasi, mendidik dan menyatukan manusia dalam perjalanan bersama ke arah masa depan yang lebih cerah. - DagangNews.com

 

Ninot Aziz merupakan Presiden Persatuan Sastera Lisan Malaysia 2023/2024 dan adalah penggiat seni serta kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Isnin.   Emel : ninotaziz@gmail.com
 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

tnb

 

Portfolio Tags