Gas Malaysia dijangka catat keputusan kewangan teguh bagi suku keempat 2022 berikutan kenaikan 25% MRP | DagangNews Skip to main content

Gas Malaysia dijangka catat keputusan kewangan teguh bagi suku keempat 2022 berikutan kenaikan 25% MRP

KUALA LUMPUR 18 Jan - Gas Malaysia Bhd dijangka mencatat keputusan kewangan kukuh pada suku keempat (Q4) 2022 apabila pendapatan mendapat manfaat secara langsung daripada kenaikan 25 peratus berturut-turut dalam Harga Rujukan Malaysia (MRP).

 

Affin Hwang Capital meramalkan MRP Q4 2022 akan masuk pada RM50.4 setiap satu juta unit terma British (MMBtu) lebih tinggi daripada RM34.5/MMBtu pada separuh pertama 2022 (1H22) dan RM40.3/MMBtu pada Q3 2022.

 

"Dengan kenaikan harga jualan 2022 sebanyak 48 peratus tahun ke tahun (YoY) berikutan liberalisasi pasaran dan konflik Rusia-Ukraine, Gas Malaysia berada di landasan untuk mencapai unjuran keuntungan bersih setahun penuh kami sebanyak RM423 juta (naik 69 peratus YoY).

 

"Kami menjangkakan prestasi susulan yang serupa pada Q1 23 kerana MRP dijangka meningkat lagi 16 peratus QoQto RM58.2/MMBtu, menghasilkan satu lagi suku yang hebat.

 

"Kebimbangan awal penurunan tarif pengedaran kini dihapuskan dengan kadar dikekalkan pada RM1.573/GJ sepanjang 2023-2025," katanya dalam satu nota.

 

Berdasarkan anggaran firma itu, jumlah keseluruhan gas Gas Malaysia telah jatuh sebanyak 8-10 peratus pada 2022 disebabkan oleh permintaan sarung tangan getah yang lebih lemah.

 

"Kami melihat penggunaan sektor sarung tangan semakin berkurangan dan bertambah baik secara beransur-ansur daripada tahap semasa.

 

"Penurunan volum keseluruhan disokong dengan baik oleh peningkatan MRP. Kami juga meramalkan risiko penurunan volum terhad daripada paras semasa di bawah pengaturan ambil atau bayar sedia ada," katanya.


 

gas msia

 


Affin Hwang mengekalkan "Beli" pada saham dengan harga sasaran RM4.40.

 

Firma itu menyukai Gas Malaysia kerana momentum pendapatan dan aliran tunai yang kukuh, baki tunai bersih, dan nisbah harga kepada pendapatan 10 kali ganda ke hadapan yang tidak dituntut.

 

"Kami menjangkakan satu lagi pendapatan kukuh 2023 didorong oleh MRP yang tinggi (berdasarkan andaian harga minyak Brent AS$90 setong kami), margin runcit dan ketiadaan seretan tarif pengedaran negatif.

 

"Penglibatan Gas Malaysia dalam perniagaan gas asli juga dilihat sebagai positif ESG," katanya. - DagangNews.com