Theta Edge bentuk usaha sama dengan KEC International India untuk bida projek grid TNB | DagangNews Skip to main content

Theta Edge bentuk usaha sama dengan KEC International India untuk bida projek grid TNB

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Mac - Theta Edge Bhd berkata ia telah bekerjasama dengan gergasi penghantaran kuasa yang berpangkalan di India, KEC International Ltd dalam membida projek grid masa depan Tenaga Nasional Bhd (TNB).

 

Penyedia perkhidmatan teknologi maklumat itu berkata ia menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan KEC International dan unit Malaysianya, KEC International (M) Sdn Bhd (KEC Malaysia) untuk mengemukakan penilaian prakelayakan kontraktor berkaitan kerja infrastruktur grid melalui perkongsian usaha sama.

 

Di bawah MOU itu, pihak-pihak berhasrat untuk mengemukakan permohonan mereka bagi prakelayakan dan melantik sama ada KEC International atau KEC Malaysia sebagai subkontraktor kepada Theta Edge untuk menyediakan penyelesaian bekalan dan pemasangan infrastruktur penghantaran kuasa.

 

"KEC International dan KEC Malaysia mempunyai kepakaran yang diperlukan dalam pelaksanaan projek yang merupakan salah satu keperluan di bawah prakelayakan," kata Theta Edge dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

“MOU itu adalah untuk merekodkan persefahaman awal mengenai (sama ada) KEC International atau KEC Malaysia akan menjadi subkontraktor kepada Theta Edge untuk menyediakan bekalan dan pemasangan penyelesaian, jaminan penyelesaian dan kerja pengurusan projek, yang menjadi asas untuk memasuki perjanjian subkontrak untuk projek itu,” tambahnya.

 

Theta Edge berkata MOU itu membentuk sebahagian daripada pembangunan keupayaan kumpulan untuk mengukuhkan kepakarannya dalam pembinaan grid kuasa, pemasangan dan penyelenggaraan infrastruktur grid kuasa TNB berikutan kejayaannya dalam penyampaian projek Rangkaian Digital Nasional (Jendela).

 

Pada Januari 2022, unit telco milik penuh Theta Edge, Theta Telecoms Sdn Bhd, telah dilantik sebagai penyedia perkhidmatan sejagat yang ditetapkan untuk penyediaan dan pelaksanaan projek Jendela Fasa 1 dengan kos maksimum untuk bahagian projek yang ditetapkan pada RM154.36 juta.

 

 

KEC International Ltd

 

 

Menurut Theta Edge, KEC International, syarikat utama konglomerat industri India RPG Group, ialah firma kejuruteraan, perolehan dan pembinaan (EPC) utama untuk projek dalam sektor infrastruktur utama seperti penghantaran dan pengagihan kuasa, kereta api, infrastruktur awam dan bandar, solar, infrastruktur pintar, saluran paip minyak dan gas serta kabel.

 

“Keupayaan teguh dan bersepadu mereka merangkumi keseluruhan rantaian nilai EPC daripada ‘konsep kepada pentauliahan’ yang telah berjaya melaksanakan projek kompleks merentasi beberapa rupa bumi dan keadaan paling sukar di dunia, dibantu oleh kejuruteraan, perolehan, pelaksanaan dan keupayaan pengurusan projek yang teguh.

 

"KEC International memiliki jejak pembuatan yang luas menjangkau India, Dubai, Brazil dan Mexico," kata Theta Edge, sambil menambah syarikat multinasional itu disokong oleh rantaian bekalan yang menjangkau lebih 105 negara.

 

Saham dalam Theta Edge berakhir empat sen atau 3.31% lebih rendah pada RM1.17 pada hari Rabu, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM138.02 juta. - DagangNews.com