Subsidi bersasar tetap dilaksana kerajaan pada 2024, pemotongan secara berperingkat - Rafizi | DagangNews Skip to main content

Subsidi bersasar tetap dilaksana kerajaan pada 2024, pemotongan secara berperingkat - Rafizi

KUALA LUMPUR 17 April - Subsidi bersasar ke atas bahan api termasuk petrol RON95 akan tetap dilakukan Kerajaan Persekutuan tahun ini, kata Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli.

 

Ini di sebalik kebimbangan ramai mengenai kesan daripada langkah subsidi bersasar - yang bakal menyaksikan pemotongan subsidi sekali gus kenaikan harga barangan terlibat. 

 

Menurut Rafizi, kerajaan dalam hal ini fokus dalam memberikan bantuan kepada kelompok rakyat yang perlu dibantu.

 

"Kita tetap dengan pendirian tersebut (subsidi bersasar)," katanya yang menjelaskan kerajaan perlu mengurangkan defisit fiskal dalam temu bual bersama Bloomberg di Putrajaya.

 

Katanya, kerajaan perlu menguruskan pemotongan subsidi secara berperingkat dengan risiko inflasi meningkat walaupun sebelum ia dilaksanakan.

 

"Untuk mencapai sasaran fiskal sebanyak 4.3%, garis masa tertentu perlu dipatuhi. Jika tidak, ringgit dan sen akan berkurangan," jelasnya.

 

 

 

 

ikan
Kerajaan akan menyediakan mekanisme bantuan kepada kelompok yang memerlukan susulan pelaksanaan subsidi bersasar./Gambar hiasan

 

Sementara itu, di sebalik kejatuhan ringgit, Rafizi berkata, beliau tidak terlalu melihat kepada prestasi mata wang itu kerana ia tidak menjejaskan minat pelabur asing dan tidak menghalang cita-cita kerajaan.

 

“Setakat Kementerian Ekonomi, kami tidak melihat turun naik ringgit mula memberi kesan negatif kepada penstrukturan semula jangka panjang kami,” kata Rafizi seperti dilapor media antarabangsa itu.

 

Menteri itu berkata kunci kepada usaha ini adalah untuk membuat perubahan struktur kepada ekonomi dengan mewujudkan salah satu "ekosistem permulaan terbaik" dunia di Malaysia. 

 

RAFIZI
RAFIZI RAMLI./ Gambar DOSM

 

"Kerajaan berusaha menjadikan Kuala Lumpur sebagai destinasi pilihan bagi syarikat baharu global untuk memanfaatkan pembiayaan dan juga memberi perkhidmatan kepada pasaran Asia Tenggara yang lebih besar.

 

“Malaysia sepatutnya menjadi lebih baik sebagai pemandangan yang bertenaga untuk syarikat baharu, untuk sektor teknologi dan digital, memandangkan semua kelebihan yang wujud,” kata Rafizi.

 

Malaysia pada masa ini memberikan subsidi kepada sebahagian besar harga bahan api dan minyak masak untuk penduduknya yang sekali gus membebankan kewangan kerajaan.

 

Antara terlibat ialah subsidi petrol RON95 yang merupakan sebahagian besar daripada RM81 bilion yang dibelanjakan untuk pemberian subsidi tahun lepas.

 

Turut dibangkitkan keperluan subsidi bersasar ialah masalah penyelewengan termasuk diseludup ke negara jiran.

 

Kerajaan merancang untuk mengecilkan defisit belanjawannya kepada 4.3% daripada keluaran dalam negara kasar tahun ini, daripada 5% pada 2023. - DagangNews.com