Sektor perbankan lebih berhati-hati susulan penguncupan NIM dalam musim laporan kewangan terkini – MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Sektor perbankan lebih berhati-hati susulan penguncupan NIM dalam musim laporan kewangan terkini – MIDF Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 29 Mac - Sektor perbankan di Malaysia telah bertukar ke arah prospek lebih berhati-hati selepas musim laporan kewangan terkini, menurut MIDF Research.

 

Peralihan kepada pendirian yang lebih berhemat adalah lebih ketara daripada margin faedah bersih (NIM) di mana kebanyakan bank telah mencatatkan penguncupan yang stabil hingga sedikit disebabkan oleh hasil pinjaman yang lebih kompetitif, kata firma penyelidikan itu dalam laporan Menunggu Pemotongan Tinjauan Pasaran 2QCY24.

 

Bagaimanapun, firma itu menyatakan bahawa tidak semua bank merasakan perkara yang sama kerana sesetengah bank mempunyai pandangan yang lebih optimis mengenai perkara ini.

 

"Ini ditambah pula dengan prospek pendapatan bukan faedah yang lebih sederhana, kerana keuntungan luar biasa tanpa bayaran tahun lepas tidak mungkin berulang," katanya.

 

Satu lagi faktor utama untuk unjuran itu termasuk pertumbuhan yang tidak begitu mendadak bagi perbelanjaan operasinya berbanding tahun lepas disebabkan kesan asas yang tinggi.

 

Memandangkan kos kekal tinggi, MIDF Research berkata kebanyakan bank berpendapat bahawa nisbah kos kepada pendapatan akan lebih tinggi daripada biasa untuk menampung perbelanjaan teknologi.

 

Firma penyelidikan itu turut berpendapat bahawa bank-bank mempunyai kunci kira-kira yang kekal berdaya tahan tahun ini, lebih-lebih lagi pada separuh kedua 2024, kerana mungkin terdapat peningkatan dalam pinjaman perniagaan bagi projek infrastruktur utama.

 

"Walaupun kebanyakan bank telah menyuarakan hasrat mereka untuk memperlahankan pertumbuhan gadai janji kediaman disebabkan hasil yang mengecil, penunjuk utama runcit kekal berdaya tahan sehingga hari ini," katanya.

 

Di samping itu, pada suku sebelum ini, setiap bank mencatatkan sama ada pertumbuhan deposit atau pertumbuhan akaun semasa akaun simpanan (CASA) yang kukuh, khususnya bank yang mengutamakan pengoptimuman NIM.

 

"Tinjauan deposit adalah lebih optimistik – petanda menunjukkan CASA runcit telah mencapai tahapnya dan lantunan mungkin sedang berlaku," katanya.

 

Sementara itu, MIDF Research berpendapat bahawa kualiti aset tidak lagi membimbangkan, justeru menjangkakan kos kredit yang lebih baik dan kembali normal, dengan pemulihan dan masuk kira semula memberikan peningkatan positif yang ringan.

 

Ia menambah bahawa tinjauan hasil dividen kekal kukuh, dengan nisbah ekuiti biasa peringkat-1 (CET-1) masih sangat tinggi di seluruh industri.

 

"Sesetengah bank, bagaimanapun, lebih berhati-hati dengan pelaksanaan Basel III pada tahun depan dan telah kembali kepada rancangan pelaburan semula dividen untuk menawarkan beberapa penampan bagi perubahan tersebut," ulasnya.

 

Basel III ialah satu set langkah yang dipersetujui di peringkat antarabangsa yang dibangunkan oleh Jawatankuasa Basel mengenai Pengawasan Perbankan.

 

Sejajar dengan itu, MIDF Research mengekalkan penarafan ‘neutral’ terhadap sektor perbankan kerana ia percaya kebanyakan faktor telah diambil kira, dengan beberapa pemangkin semula penarafan pada masa hadapan.

 

"Kami kekal optimistik terhadap prospek pertumbuhan kunci kira-kira walaupun kami lebih bercampur-baur terhadap prospek keuntungan," tambahnya.

 

Pilihan utama MIDF Research bagi sektor ini dengan saranan ‘beli’ adalah Hong Leong Bank Bhd, dengan harga sasaran (TP) RM21.38, serta Alliance Bank Malaysia Bhd dengan TP RM4.09.  - DagangNews.com