Qew Group bersedia untuk pertumbuhan jangka panjang dalam 5 industri berbeza | DagangNews Skip to main content

Qew Group bersedia untuk pertumbuhan jangka panjang dalam 5 industri berbeza

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Mei - Qew Group Bhd, sebuah entiti pelaburan yang terkenal dengan kehadiran di Kuala Lumpur, Putrajaya, dan London, bersedia untuk pertumbuhan jangka panjang yang signifikan dalam lima industri berbeza iaitu telekomunikasi, pembangunan hartanah, perlombongan, penjagaan kesihatan, institusi kewangan, dan perkhidmatan.

 

Dilengkapi dengan kepakaran yang meluas dalam pelbagai sektor – termasuk perkhidmatan rakan kongsi, bersama dengan perkongsian strategik dan fokus pada pengembangan pasaran – meletakkan kumpulan itu untuk pelbagai perkembangan dalam kedua-dua perniagaan dan portfolio pelaburan mereka pada masa akan datang.

 

Bagi segmen perlombongan, kumpulan itu memeterai perjanjian untuk tapak perlombongan bijih besi seluas 242.8 hektar di Bukit Besi, Terengganu pada Julai 2022, dan kontrak 40.5 hektar lain di Seri Bandi pada Mac 2023, membolehkan QGB mendapat akses kepada bijih besi yang merupakan komponen penting dalam pelbagai industri.

 

Selepas terlibat dalam usaha sama bernilai RM30 bilion, QGB berpotensi mendapat bahagian 13% yang besar daripada usaha tersebut, membawa kepada potensi pendapatan yang penting.

 

Pada masa ini, kumpulan itu mempunyai simpanan kira-kira 150,000 tan metrik bijih besi yang sedia untuk diproses dan dieksport, seiring dengan harga yang tinggi iaitu AS$135 setiap tan untuk bijih gred 62.

 

Mengenai portfolio telekomunikasi, QGB memiliki 0.3% bahagian dalam pasaran Malaysia, yang berada pada tempat yang baik untuk meraih potensi menguntungkan dalam pasaran bernilai RM36.8 bilion.

 

qew

 

Di bawah Fasa 1 projek mereka, kumpulan itu memiliki 59 menara telekomunikasi yang terletak secara strategik di Lembah Klang, Sabah, dan Labuan, yang beroperasi di bawah lesen Pembekal Kemudahan Rangkaian (NFP) yang boleh diperbaharui selama 10 tahun.

 

Sejumlah 22 struktur menara tambahan dijadualkan siap menjelang suku ketiga 2024, bersama dengan 150 menara lain menjelang suku kedua 2026.

 

Inisiatif ini merangkumi 72 tapak yang pelbagai termasuk institusi seperti sekolah, masjid, pejabat tanah, dan 13 majlis daerah utama – semuanya beroperasi di bawah pengawasan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan (SUK).

 

Kumpulan itu telah memasuki perkongsian kolaboratif dengan Invest Kedah Bhd untuk membangunkan Taman Perindustrian Hub Halal Asia Digital. Dalam usaha ini, QGB berperanan sebagai pemilik tanah/laman dan pembangun utama, manakala Invest Kedah mengambil peranan sebagai rakan pelaburan strategik dan fasilitator.

 

Projek itu dijangka menghasilkan nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM3.7 bilion dalam tempoh lima hingga tujuh tahun.

 

Baru-baru ini, QGB juga melabur dalam sebuah pusat penjagaan kesihatan dan kelestarian holistik enam tingkat di Johor yang dikenali sebagai Medeseri Healthcare. Pusat ini diletakkan secara strategik untuk melayani pesakit bukan sahaja di Johor tetapi juga di Batam, Indonesia, dan Singapura.

 

Dengan keupayaan untuk menampung sehingga 280 individu setiap hari, Medeseri komited untuk menangani pelbagai keperluan penjagaan kesihatan.

 

Sementara itu, QGB memberikan sokongan kewangan kepada Perusahaan Kecil dan sederhana (PKS), dengan kelulusan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk perkhidmatan pengilangan.

 

Kumpulan itu menguasai 0.2% dari peruntukan perbelanjaan pembangunan RM90 bilion yang ditetapkan dalam Bajet 2024 kerajaan, yang memberi kuasa kepada perniagaan PKS untuk berkembang, dan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan penciptaan pekerjaan.

 

“Dengan melibatkan diri dalam sektor-sektor ini, QGB meletakkan dirinya untuk menangkap bahagian pasaran yang besar dan mencapai kejayaan jangka panjang.

 

"Selain itu, kekuatan yang telah ditubuhkan oleh syarikat dalam telekomunikasi dan pembangunan hartanah mencipta asas yang kukuh untuk masa depan yang makmur, memastikan pulangan positif kepada pelabur,” kata Pengasas dan Pengerusi Eksekutif QGB, Datuk Dr Muhamad Iqbal Mohamad. - DagangNews.com