MMAG labur RM150 juta untuk pacu perniagaan penerbangan dalam industri logistik | DagangNews Skip to main content

MMAG labur RM150 juta untuk pacu perniagaan penerbangan dalam industri logistik

Dari kiri Woo Kam Weng, Kenny Khow Chuan Wah, Tan Sri Mohd. Khairul Adib Abdul Rahman dan Chong Koon Meng.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 29 Mac - MMAG Holdings Bhd (MMAG) menumpukan kepada cabang penerbangannya, MMAG Aviation Consortium Sdn Bhd (MAC), untuk membuka fasa pertumbuhan seterusnya dan memainkan peranan penting dalam melancarkan potensi Malaysia sebagai hab kargo udara serantau.

 

MMAG berkata ini berikutan pelaburan lebih RM150 juta untuk memacu pertumbuhan perniagaan penerbangannya.

 

Pengerusinya, Tan Sri Mohd Khairul Adib Abd Rahman, berkata kumpulan itu percaya KLIA mempunyai potensi untuk menjadi pusat dalam rangkaian kargo udara global, menawarkan perkhidmatan yang cekap, boleh dipercayai dan berdaya saing yang boleh mengatasi rakan serantaunya.

 

"Inilah sebabnya kami membuat pelaburan besar lebih RM150 juta dalam pengembangan cabang penerbangan kami di KLIA. Kami berazam untuk menjadi pemain utama dalam mengubah KLIA menjadi hab kargo udara serantau yang terulung," katanya dalam majlis sidang media.

 

Turut hadir ialah dua Pengarah Eksekutif MMAG Holdings Berhad, Chong Koon Meng dan Kenny Khow Chuan Wah serta Pengerusi MMAG Aviation Consortium Sdn Bhd, Woo Kam Weng.

 

Mohd Khairul berkata dari sudut pandangan kumpulan itu, pelaburan dalam MAC akan meningkatkan kelebihan daya saingnya dalam sektor logistik, dengan perkhidmatan penerbangan melengkapkan kehadiran kukuhnya dalam pengangkutan darat.

 

"Kami menjangkakan untuk mengharungi pelbagai cabaran pasaran di sini, termasuk kepelbagaian rantaian bekalan global dan pelaburan langsung asing ke ASEAN, pertumbuhan pesat e-dagang, dan permintaan serantau untuk makanan laut premium," tambahnya.

 

Kemudahan logistik bersepadu terkini MAC akan meningkatkan keupayaan KLIA, memanfaatkan lokasi dan infrastruktur strategiknya.

 

"Kemudahan ini mempunyai terminal kargo automatik berkeluasan 302,400 kaki persegi, menandakan yang pertama seumpamanya di KLIA. Ia mempunyai kapasiti yang dirancang untuk memproses kargo sehingga 72 pesawat penumpang, dengan keupayaan operasi penuh ditetapkan untuk dicapai dalam tiga fasa," kata MMAG.

 

Terletak di Hab Platform Dagangan Dunia Elektronik (eWTP) Cainiao Aeropolis Alibaba di KLIA, dengan MAC sebagai penyewa utama, terminal ini menandakan lonjakan ketara dalam meningkatkan kecekapan dan kapasiti pengendalian kargo lapangan terbang.

 

Hab eWTP KLIA ialah salah satu daripada enam hab logistik global Alibaba.

 

Sementara itu, MMAG turut mengumumkan pemeteraian memorandum kerjasama (MOC) hari ini dengan Menzies Aviation (SG) Pte Ltd (Menzies), sebahagian daripada Menzies Aviation Ltd, untuk menyediakan perkhidmatan pengendalian darat dan penerbangan yang komprehensif.

 

Ia berkata sebagai sebahagian daripada kerjasama itu, Menzies akan membantu MMAG dalam mendapatkan slot dan hak trafik di pelbagai lapangan terbang, menyokong pengembangan perniagaan ini.

 

"MMAG menjangkakan kerjasama ini menyumbang secara positif kepada pendapatan Kumpulan dengan membuka kunci aliran pendapatan dan peluang perniagaan baharu," katanya. - DagangNews.com