KNM: Pertembungan kerabat Diraja Johor-Negeri Sembilan merebut kerusi Lembaga Pengarah | DagangNews Skip to main content

KNM: Pertembungan kerabat Diraja Johor-Negeri Sembilan merebut kerusi Lembaga Pengarah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

DUA kerabat diraja, Johor dan Negeri Sembilan sedang bertarung dalam usaha untuk merampas kawalan ke atas kumpulan syarikat KNM Group Bhd, yang mengalami masalah kewangan.

 

Buat pertama kali sejak perebutan bilik lembaga itu berlaku, kakak sulung kepada Sultan Johor iaitu Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar telah bersuara dan memberi kata dua kepada pengarah semasa yang diketuai seorang anggota diraja Negeri Sembilan.

 

“Bentuk lembaga perpaduan atau beri laluan kepada kami,” cabarnya dalam satu kenyataan yang tegas semalam.

 

 

KNM
Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar

 

 

Pada masa ini, lembaga itu diketuai oleh Tunku Diraja Negeri Sembilan Datuk Yaacob Khyra sebagai pengerusi dan pemegang saham tunggal terbesar KNM dengan 9.5% kepentingan.

 

Tunku Kamariah akan dilantik sebagai pengerusi baharu jika kemnya, yang diketuai oleh jutawan Jerman, Andreas Heeschen, mendapat sokongan majoriti daripada pemegang saham KNM.

 

Puteri Johor merujuk kepada Heeschen sebagai "rakan" yang "dijemput untuk melabur di Malaysia dengan harapan untuk menstrukturkan semula KNM daripada kemelut kewangannya sambil membawa masuk pelaburan langsung asing dan penciptaan pekerjaan".

 

Terdahulu, Tunku Yaacob mendakwa Heeschen dan kemnya disokong oleh “sindiket Malaysia”.

 

Datuk Yaacob Khyra
                                        Datuk Yaacob Khyra

 

 

Walaupun dia tidak menamakan sindiket itu, dia berkata sindiket itu mahu mengawal KNM dan boleh memberi ganjaran kepada taikun Jerman itu dengan menjual permata mahkota KNM, Borsig GmbH, kepada mereka.

 

Heeschen sebelum ini cuba memperoleh Borsig, tetapi perjanjian itu gagal pada 2022 selepas rakan kongsi berbilang bilionairnya – Sir Leonard Valentinovich Blavatnik – menarik diri. Pembuat peralatan proses yang berpangkalan di Jerman, Borsig mempunyai nilai pasaran €300 juta.

 

KNM, yang mempunyai status Nota Amalan 17 (PN17), sedang menyenaraikan Borsig di Bursa Singapura (SGX). Bagaimanapun, ia berusaha untuk mengekalkan 40% kepentingan ekuiti dalam Borsig.

 

ARTIKEL BERKAITAN: IPO Borsig bertujuan mengurangkan masalah kewangan KNM, kata Jurgen Stegger

 

Lembaga Pengarah semasa KNM juga sedang meninjau untuk melupuskan beberapa aset lain, termasuk FBM Hudson Italiana SpA, projek loji janakuasa sisa kepada tenaga di Peterborough, United Kingdom serta loji etanol di Thailand.

 

Tunku Kamariah mengkritik pelupusan yang dirancang itu, sambil menegaskan bahawa "sesiapa sahaja boleh melakukan pelupusan aset dengan menjual aset syarikat pada harga yang sukar".

 

 

Borsig GmbH

 


Tunku Kamariah menggariskan visinya untuk lima tahun akan datang, termasuk menyuntik modal baharu, memperoleh aset baharu untuk meningkatkan kapasiti semasa Borsig, pelaburan besar ke dalam projek baharu, bekerjasama dengan badan antara kerajaan dan mendapatkan kontrak jangka panjang baharu.

 

"Kami mempunyai sumber tempatan dan Eropah untuk membantu KNM menyelesaikan pembayaran balik hutangnya," katanya.

 

Mengenai rancangan untuk menyenaraikan Borsig di SGX, Tunku Kamariah memberi amaran bahawa langkah itu boleh menyebabkan KNM ditarik balik daripada Bursa Malaysia.

 

Ini kerana lebih daripada 75% hasil KNM diperoleh daripada Borsig.

 

Dengan kurang seminggu lagi sebelum EGM diadakan pada 16 Oktober 2023, Tunku Kamariah mempersoalkan keperluan untuk mengadakan EGM secara maya.

 

Bagaimanapun, pada ketika ini, nampaknya tidak mungkin EGM itu akan diadakan secara fizikal.

 

 

Andreas Heeschen
                                   Andreas Heeschen

 

 

Menjelang mesyuarat itu, Tunku Yaacob yakin ahli lembaga pengarah mengekalkan jawatan mereka dalam KNM.

 

“Pihak lain (Heeschen) mempunyai kira-kira 15% (bersama pemegang saham KNM yang lain).

 

“Dengan parti mesra kami, kami mempunyai lebih daripada 30%,” kata Tunku Yaacob kepada StarBiz selepas taklimat kepada pelabur pada 9 Oktober lalu.

 

Sokongan yang diperoleh Tunku Yaacob merangkumi pemegang besar baharu KNM iaitu ahli perniagaan Sarawak, Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib.

 

 

Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib
               Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib

 

 

Mahmud, yang merupakan anak kepada gabenor Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud, memperoleh 5.03% kepentingan dalam KNM daripada pasaran terbuka.

 

Dalam satu kenyataan, Mahmud berkata beliau mempunyai keyakinan penuh terhadap lembaga pengarah semasa di bawah pimpinan Tunku Yaacob.

 

"Mereka telah merangka pelan yang sangat kukuh untuk KNM," katanya dalam kenyataan itu.

 

Bagaimanapun, Tunku Kamariah mengalu-alukan Mahmud, yang disifatkannya sebagai “ahli perniagaan kegemarannya”, untuk mengundi dalam EGM dan membantu KNM keluar daripada status PN17.

 

Sekiranya Tunku Kamariah dan pasukannya berjaya merampas kepimpinan KNM Isnin depan, lembaga pengarah semasa akan disingkirkan.

 

Enam pengarah baharu telah dicadangkan untuk mengambil alih jawatan lembaga pengarah, yang mana Heeschen dan bekas pengarah eksekutif KNM Flavio Porro kini menduduki.

 

Pengarah lain yang dicadangkan oleh kumpulan Heeschen untuk dilantik termasuk bekas pengerusi Magna Prima Bhd dan Komakcorp Bhd Datuk Abd Ghani Yusof, ketua pegawai eksekutif Jiankun International Bhd Edwin Silvester Das, pengarah eksekutif SMTrack Bhd Datuk Zaidi Mat Isa@Hashim, dan CN Asia Pengarah eksekutif Corp Bhd William Van Vliet II.  - DagangNews.com