KNM meterai perjanjian jual unit Itali pada harga €16.5 juta, sebahagian besar dibayar secara ansuran selama 10 tahun | DagangNews Skip to main content

KNM meterai perjanjian jual unit Itali pada harga €16.5 juta, sebahagian besar dibayar secara ansuran selama 10 tahun

Dandang haba yang dikeluarkan oleh FBM Hudson Italiana SpA
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Mac - KNM Group Bhd telah menandatangani perjanjian pembelian saham dengan dua pembeli untuk menjual unit milik penuhnya FBM Hudson Italiana SpA, penukar haba dan pengeluar peralatan tekanan tinggi.

 

Di bawah perjanjian itu, kedua-dua pembeli, iaitu BM Carpenterie Oil & Gas Srl dan Officine Piccoli SpA, akan mengambil alih pinjaman €11.5 juta yang FBM Hudson berhutang kepada KNM sebagai penyelesaian jualan.

 

Pembeli akan membayar €1 juta pertama dalam tempoh lima hari perniagaan selepas memenuhi semua syarat duluan, dan €1 juta ansuran bulanan untuk tempoh empat bulan berikutnya, menurut pemfailan bursa.

 

Baki €11.5 juta akan dibayar balik dalam tempoh 10 tahun melalui ansuran tahunan yang sama, kata KNM dalam pemfailan bursa sahamnya.

 

BM Carpenterie yang berpangkalan di Milan akan membeli 60% kepentingan dalam FBM Hudson pada €9.9 juta, manakala Officine Piccoli yang berpangkalan di Verona akan memperoleh baki 40% pegangan pada €6.6 juta.

 

 

irsyad

 

hikayat

 

 

KNM mengumumkan bahawa perjanjian itu tertakluk kepada mendapatkan pelepasan Kuasa Emas daripada kerajaan Itali.

 

Menurut Persatuan Peguam Pertahanan Antarabangsa, Kuasa Emas kerajaan Itali merujuk kepada kuasa khasnya untuk menghentikan sebarang pelaburan langsung asing, atau menghentikan transaksi korporat yang melibatkan aset strategik yang merangkumi pertahanan, keselamatan negara dan infrastruktur seperti pengangkutan, tenaga dan komunikasi.

 

Kerajaan Itali telah menolak pelupusan itu pada November tahun lalu apabila KNM mencadangkan untuk menjual FBM Hudson kepada Petro MAT FZCO Emiriah Arab Bersatu pada harga €22 juta.

 

KNM berkata ia menerima tawaran mengikat dan tidak boleh ditarik balik daripada BM Carpenterie dan Officine Piccoli untuk memperoleh FBM Hudson pada Februari.

 

KNM berkata cadangan pelupusan itu dijangka mengakibatkan kerugian dianggarkan kira-kira RM94.34 juta.

 

“Memandangkan operasi KNM Europa yang terus mencatat rugi dan menyebabkan ketidaktentuan dalam prospek perniagaan, Kumpulan KNM telah memutuskan untuk keluar dari segmen yang merugikan ini dan jangkaan hasil yang akan diterima daripada cadangan pelupusan FBM Hudson Italiana, walaupun secara berperingkat, akan diguna untuk membayar balik pinjaman dan modal kerja,” kata KNM.

 

Saham KNM ditutup setengah sen atau 6.25% lebih tinggi pada 8.5 sen pada hari Rabu, memberikannya permodalan pasaran RM343.9 juta. - DagangNews.com