AmInvestment jangka Infomina raih pendapatan lebih kukuh daripada segmen penyelenggaran, perkhidmatan sokongan pada 3QFY24 | DagangNews Skip to main content

AmInvestment jangka Infomina raih pendapatan lebih kukuh daripada segmen penyelenggaran, perkhidmatan sokongan pada 3QFY24

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Jan - AmInvestment Bank Research menjangkakan Infomina Berhad meraih pengiktirafan pendapatan yang lebih kukuh daripada segmen operasi infrastruktur teknologi, penyelenggaraan dan perkhidmatan sokongan pada 3QFY24.



Katanya, jangkaan itu berikutan semakan menaik kadar bagi pelanggan sedia ada selain pengiktirafan hasil daripada pembaharuan kontrak.

 

"Buku pesanan pesanan tertunggak Infomina kini berjumlah RM430 juta diterjemahkan kepada 1.5x pendapatan FY24.

 

"Segmen operasi infrastruktur teknologi, penyelenggaraan dan perkhidmatan sokongan menyumbang 70% daripada jumlah buku pesanan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, untung bersih bagi suku kedua berakhir 30 November 2023 (2QFY24) melonjak 77.23% kepada RM8.95 juta daripada RM5.05 juta pada tahun sebelumnya, didorong oleh perbelanjaan pentadbiran yang lebih rendah dan hasil yang lebih tinggi.

 

Hasil suku tahunannya melonjak 41.85% kepada RM59.65 juta daripada RM42.05 juta, terutamanya disebabkan oleh hasil yang lebih tinggi yang diiktiraf daripada pembaharuan kontrak di bawah operasi infrastruktur teknologi.

 

Berbanding dengan suku sebelumnya 1QFY24, untung bersih kumpulan meningkat 23.1% daripada RM7.27 juta, apabila hasil meningkat 6.12% daripada RM56.21 juta.

 

Melangkah ke hadapan, firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu menyasarkan untuk terus mengembangkan jejaknya ke Asia Utara, terutamanya China, Hong Kong dan Jepun. Difahamkan bahawa Infomina telah menubuhkan anak syarikat di Jepun.

 

Katanya, sumbangan hasil daripada anak syarikat ini akan bermula pada FY25.

 

"Kami menjangkakan lebih banyak kontrak pembaharuan akan diperoleh secara domestik kerana permintaan agensi kerajaan semakin meningkat untuk perkhidmatan tersebut.

 

"Ia seharusnya memberi manfaat kepada Infomina, yang menyediakan perkhidmatan dan penambahbaikan kepada sistem untuk agensi kerajaan," katanya.

 

AmInvestment mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga wajar (FV) RM1.70 sesaham. - DagangNews.com