Teknologi metaverse untuk kewangan Islam perlu dimahiri | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 13 June 2023

TEKNOLOGI METAVERSE UNTUK KEWANGAN ISLAM PERLU DIMAHIRI

 

 

PENULIS menghadiri Muzakarah Cendekiawan Syariah Nusantara Ke-17 yang diadakan di Singapura awal bulan Jun yang membincangkan perihal aplikasi teknologi moden dalam kewangan Islam, termasuk metaverse.

 

Metaverse ialah konsep baru muncul yang menggambarkan alam semesta maya atau perkongsian maya kolektif ruang, di mana pengguna boleh berinteraksi antara satu sama lain dan objek digital dalam persekitaran simulasi.

 

Ia adalah rangkaian dunia maya yang saling berkaitan, mewujudkan pengalaman yang lancar dan mengasyikkan untuk pengguna. Istilah "metaverse" dicipta oleh pengarang fiksyen sains Neal Stephenson dalam novelnya pada tahun 1992.

 

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, metaverse telah berkembang dengan ketara. Walaupun metaverse masih di peringkat awal, terdapat peningkatan dalam minat dan pembiayaan untuk ini dunia.

 

Dengan menggunakan teknologi, peranti dan aplikasi yang dibangunkan untuk metaverse, ruang maya antara dunia nyata dan alam maya boleh diakses.


 

parafrasa

 


Metaverse membentangkan kualitatif lompat dari internet fizikal ke internet maya, di mana pengguna masuk menggunakan avatar dan berinteraksi antara satu sama lain, melalui aplikasi dan perkhidmatan yang ditawarkan dalam dunia maya ini untuk bermain, belajar, berhibur sendiri, malah membuat dan membelanjakan wang.

 

Penulis memetik beberapa fakta dari muzakarah yang diadakan untuk tujuan berkongsi ilmu. Firma teknologi utama seperti Microsoft dan Meta (sebelum ini dikenali sebagai Facebook) telah melabur berbilion-bilion dolar dalam pembangunan metaverse.

 

Meta juga telah mengupah 10,000 juruteknik berkemahiran tinggi dan menganggarkan AS$10 bilion untuk melengkapkan versi metaverse mereka. Syarikat lain, seperti Altspace VR, Google, Microsoft, Nvidia Omniverse, Roblox dan Second Life telah melabur banyak pelbagai aspek Web3.0 dan sedang bersiap sedia untuk melancarkan versi metaverse mereka ke hadapan.

 

Menurut Gartner1, 25% orang akan terlibat dalam aktiviti berkaitan metaverse selama sekurang-kurangnya sejam setiap hari menjelang 2026. Ini termasuk pengalaman profesional yang berkembang pada platform kerja jauh dilaksanakan semasa pandemik.

 

Perbincangan juga membincangkan beberapa kebimbangan mengenai Realiti Terimbuh atau Augmented Reality (AR) dan Kecerdasan Buatan atau Artificial Intelligence (AI) seperti pengaruh terhadap norma dan tingkah laku sosial yang mungkin bercanggah dengan Islam nilai.

 

Contohnya, aplikasi AR yang mempromosikan tingkah laku tidak bermoral atau sistem AI yang mempromosikan diskriminasi atau pilih kasih boleh membawa kepada akibat negatif.

 

Sistem AI mungkin menimbulkan kebimbangan etika, seperti penggunaan AI dalam sistem senjata autonomi dan peralatan pengawasan pengintip. Kebimbangan ini mungkin akan bertentangan dengan prinsip keadilan, kesaksamaan, dan maruah manusia.


 

parafrasa

 


Selain itu, aplikasi AR dan AI mesti telus dalam proses membuat keputusan mereka dan memastikannya mereka tidak mendiskriminasi mana-mana individu atau kumpulan.

 

Mereka juga mesti melindungi pengguna daripada kerosakan peribadi, terma dan syarat yang samar-samar, dan mencegah kecederaan kepada orang lain.

 

Ia penting untuk memastikan teknologi ini dibangunkan dan digunakan dengan cara yang selaras dengan Islam ajaran dan tidak melanggar hak individu atau membahayakan masyarakat keseluruhannya.

 

Keselamatan siber telah berkembang menjadi bahagian penting dalam mempertahankan hak digital dan aset digital yang berkaitan.

 

Disebabkan oleh daya cipta penggodam dan penjenayah siber, ini akan menjadi bidang pembangunan penting yang sentiasa berubah. Pihak polis yang sering menghadapi cabaran ini di dunia nyata, dan ia akan juga  wujud dalam alam maya.

 

Walaupun beroperasi dalam persekitaran yang tidak terkawal, semua pihak yang terlibat mesti memastikan tanggungjawab ini diperluaskan di luar pemilik platform maya untuk memasukkan semua pengguna, peserta, pemain pasaran, dan juga kerajaan.

 

Oleh itu, jika tiada rangka kerja pengawalseliaan dan pemantauan, persekitaran yang dikawal sendiri perlu sedar bahawa tadbir urus sendiri oleh semua pengguna, pentadbir dan pemilik platformnya mestilah difahami dan dizahirkan pada setiap masa.


 

parafrasa

 


Ia adalah permintaan tinggi untuk mana-mana persekitaran sebenarnya, seperti yang telah kita lihat betapa manusia mementingkan diri sendiri, terutamanya apabila terdapat insentif yang besar untuk berbuat demikian.

 

Oleh itu, prinsip pentadbiran seperti Syariah diperlukan bagi memastikan tadbir urus diri yang betul ke peringkat individu, walaupun tiada sesiapa yang memerhati.

 

Penulis merasakan kemunculan metaverse, dunia maya, mata wang kripto, realiti tambahan, kecerdasan buatan dan NFT telah mengubah secara penggunaan teknologi dan menjalankan perniagaan oleh para peniaga moden.

 

Adalah tidak mudah untuk memastikan bahawa ia digunakan dengan cara yang selaras dengan nilai dan prinsip Islam, dan aplikasi teknologi sebegini sememangnya menimbulkan kebimbangan syariah yang mesti diambil kira.

 

Konsep pemilikan, pengharaman riba dan gharar, urus niaga yang adil dan telus, keserasian dengan ekonomi sebenar, dan potensi penyalahgunaan adalah beberapa isu Syariah yang dibangkitkan menggunakan teknologi ini.

 

Kesopanan, privasi, dan tingkah laku moral adalah isu lain yang dibangkitkan oleh penggunaan avatar dan NFT dalam Metaverse.


 

parafrasa

 


Selain itu, penggunaan Metaverse terhadap AR dan AI menimbulkan persoalan tentang bagaimana teknologi harus digunakan secara beretika dan mengenainya potensi penyalahgunaan.

 

Undang-undang dan peraturan patuh syariah mesti diwujudkan untuk mengawal penggunaan teknologi ini dalam memastikan ia mematuhi ajaran dan prinsip Islam.

 

Untuk membangunkan etika rangka kerja yang memastikan teknologi ini digunakan dengan cara yang bermanfaat kepada masyarakat dan tidak bercanggah dengan nilai-nilai Islam, perlu bekerjasama dengan cendekiawan Islam, pakar teknologi, dan pihak berkepentingan industri.

 

Penggunaan teknologi dalam kewangan dan masyarakat Islam berpotensi memberi impak positif kepada banyak pihak bidang, termasuk kecekapan, kebolehcapaian, ketelusan dan keselamatan.

 

Untuk menggunakannya dengan cara yang selaras dengan nilai dan prinsip Islam, adalah penting untuk memastikan penggunaannya dikekang oleh pertimbangan etika dan sosial.


 

parafrasa

 


Secara amnya, pembangunan teknologi ini memerlukan pertimbangan yang teliti terhadap kesannya mengenai nilai dan prinsip Islam, serta penciptaan peraturan yang sesuai untuk memastikan penggunaannya mematuhi dengan undang-undang syariah.

 

Dengan melakukan ini, jaminan bahawa teknologi ini digunakan untuk kebaikan masyarakat di samping menjunjung etika dan prinsip kewangan Islam akan lebih cerah.   – DagangNews.com

 


Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
utm

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

Portfolio Tags