Platform E-Pembayaran Halal adalah penting diwujudkan di Malaysia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 22 August 2023

Platform E-Pembayaran Halal adalah penting diwujudkan di Malaysia

 

 

 

PENGGUNAAN produk dan perkhidmatan kewangan patuh Syariah, termasuk penyelesaian e-pembayaran, mendapat tarikan di Malaysia kerana penduduknya yang majoritinya beragama Islam dan komitmen negara terhadap sistem kewangan Islam.

 

Malaysia mempunyai sektor perbankan Islam yang mantap. Perbankan di Malaysia telah memperkenalkan pelbagai produk dan perkhidmatan kewangan, termasuk penyelesaian e-pembayaran, yang mematuhi prinsip Syariah.

 

Pelancaran Perbankan Mudah Alih TAP, pada tahun 2006 oleh Bank Islam Malaysia telah membolehkan pelanggan menjalankan pelbagai transaksi perbankan melalui telefon bimbit mereka sambil mematuhi prinsip perbankan Islam.


 

Perbankan Mudah Alih TAP
Iklan Perbankan Mudah Alih TAP pada 2017 - Gambar BIMB

 


Seterusnya perbankan Islam di Malaysia memperkenalkan kad pembayaran patuh Syariah, seperti kad debit dan kredit, yang mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia. Kad ini direka bentuk untuk mengelakkan berlakunya riba dan mematuhi keperluan Syariah yang lain.

 

Dengan peningkatan teknologi mudah alih, dompet Islam dan aplikasi pembayaran mudah alih yang mematuhi prinsip Syariah semakin popular.

 

Aplikasi ini membolehkan pengguna membuat pembayaran, memindahkan dana dan mengurus kewangan mereka dengan cara yang konsisten dengan nilai Islam.

 

Semakin maju teknologi apabila industri fintech berkembang, kerjasama antara perbankan Islam dan syarikat permulaan fintech membawa kepada pembangunan platform e-pembayaran patuh Syariah.

 

Platform-platform ini menawarkan penyelesaian moden dan mudah sambil kekal berpegang kepada prinsip kewangan Islam.

 

Pembangunan perkhidmatan kewangan digital patuh Syariah, termasuk e-pembayaran banyak disokong oleh inisiatif Bank Negara Malaysia dengan menggalakkan inovasi teknologi. Ia telah menggalakkan.

 

Malah Kerajaan Malaysia dan pelbagai institusi telah mengambil langkah untuk meningkatkan kesedaran tentang produk kewangan patuh Syariah, termasuk penyelesaian e-pembayaran.


 

aibim
Antara bentuk pendidikan yang dikelola oleh AIBIM mengenai kewangan syariah.

 


Kempen pendidikan bertujuan untuk menggalakkan persefahaman dan penerimaan dalam kalangan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa khususnya penduduk Islam. Terima kasih AIBIM dan MTA.

 

Untuk platform e-pembayaran dianggap patuh Syariah, ia perlu mematuhi prinsip kewangan Islam. Platform tidak seharusnya terlibat dalam urus niaga berasaskan riba (faedah), kerana kewangan Islam melarang memperoleh atau membayar faedah. Transaksi di platform harus mengelakkan ketidakpastian, kekaburan dan spekulasi yang berlebihan, kerana elemen ini tidak digalakkan dalam kewangan Islam.

 

Selain itu platform harus mengelakkan transaksi yang berkaitan dengan industri atau aktiviti yang dianggap tidak beretika dalam Islam, seperti alkohol, perjudian, dan bentuk hiburan tertentu.

 

Platform harus memastikan ketelusan dalam operasinya, dan transaksi harus adil kepada semua pihak yang terlibat dan seterusnya menghalang transaksi yang melibatkan aktiviti yang menyalahi undang-undang atau dilarang mengikut undang-undang Islam.

 

Pada penulis, aktiviti kewangan platform juga harus bertujuan untuk perkongsian kedua-dua risiko dan keuntungan, dan bukannya mengeksploitasi satu pihak berbanding pihak yang lain.

 

Jika platform menawarkan peluang pelaburan, ia harus menjalankan pemeriksaan etika yang menyeluruh untuk memastikan pelaburan sejajar dengan prinsip Syariah.

 

Platform juga disaran untuk menawarkan alat atau pilihan kepada pengguna untuk mengira dan menunaikan kewajipan Zakat mereka, yang merupakan satu bentuk pemberian amal dalam Islam.

 

Harus ditekankan juga bahawa jika platform menyokong pembelian produk, ia boleh memberikan maklumat tentang status pensijilan halal produk dan perkhidmatan.


 

payhalal
Satu daripada perkhidmatan PayHalal

 


Antara satu platform yang penulis mengikuti perkembangan ialah PayHalal Islamic E-Payment System. PayHalal ialah gerbang pembayaran Islam dan merchant acquirer (pemeroleh pedagang) patuh Syariah, yang transaksi pembayaran dibuat bebas daripada riba dan ketidakpastian melampau.

 

PayHalal memudahkan pelbagai instrumen pembayaran termasuk kad kredit, eDompet dan skim BNPL "beli sekarang bayar kemudian".

 

Bagi umat Islam, berpegang kepada prinsip Islam adalah aspek asas dalam keimanan mereka. E-pembayaran halal memastikan transaksi kewangan dijalankan mengikut etika dan garis panduan Islam, menyediakan cara untuk umat Islam menguruskan kewangan mereka dengan cara yang selaras dengan kepercayaan mereka.

 

Sistem kewangan Islam melarang penglibatan dalam aktiviti dan industri tertentu yang dianggap tidak beretika atau haram (dilarang). Platform e-pembayaran halal seperti Pay Halal ini membantu pengguna mengelakkan transaksi yang berkaitan dengan aktiviti tersebut, memastikan urusan kewangan mereka kekal patuh Syariah.

 

Dalam kebanyakan masyarakat Islam, mempunyai akses kepada pilihan e-pembayaran halal adalah penting. Ini menunjukkan sensitiviti budaya dan menghormati kepercayaan dan amalan agama penduduk.

 

Di samping itu e-pembayaran patuh syariah juga menawarkan penyelesaian e-pembayaran halal yang boleh memanfaatkan niche pasaran tertentu dan menarik segmen pengguna yang mengutamakan menjalankan transaksi mengikut prinsip Islam.

 

Platform e-pembayaran halal boleh membina kepercayaan dalam kalangan penggunanya, kerana mereka boleh yakin bahawa urus niaga kewangan mereka dijalankan mengikut cara yang selaras dengan nilai agama mereka dan platform e-pembayaran halal juga mungkin menawarkan pilihan untuk pelaburan beretika, membolehkan pengguna melabur dalam perniagaan dan projek yang selaras dengan prinsip kewangan Islam.

 

Zakat merupakan derma amal wajib bagi umat Islam, dan mempunyai platform e-pembayaran yang halal dapat memudahkan pengguna mengira dan menunaikan kewajipan Zakat mereka.

 

Tidak ketinggalan platform e-pembayaran halal mampu menggabungkan nilai tradisional dengan teknologi moden, menunjukkan bahawa kewangan Islam boleh menyesuaikan diri dengan era digital sambil mengekalkan piawaian etikanya.

 

Secara keseluruhan, e-pembayaran halal adalah penting bagi umat Islam yang mencari penyelesaian kewangan yang selaras dengan kepercayaan agama mereka, di samping memenuhi permintaan pasaran untuk perkhidmatan kewangan yang beretika dan patuh Syariah. Pay Halal adalah satu daripada platfom e-pembayaran halal tersebut.


 

irsyad

 


Penulis percaya masa depan sistem e-pembayaran patuh Syariah nampaknya menjanjikan, dengan kemajuan berterusan dalam teknologi kewangan.

 

Sistem ini berkemungkinan akan terus berkembang untuk memenuhi keperluan dan keperluan khusus kewangan Islam, memastikan pematuhan kepada prinsip Syariah sambil menawarkan pilihan pembayaran digital yang mudah dan selamat untuk pengguna.

 

Apabila teknologi berkembang, kita boleh mengharapkan untuk melihat lebih banyak penyelesaian inovatif yang menyepadukan dengan lancar dengan ekosistem kewangan moden sambil mengekalkan pematuhan etika kewangan Islam.  - DagangNews.com

 

 


Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

parafrasa

 

Portfolio Tags