TNB catat peningkatan 6.6% perolehan tanpa kos ICPT sebanyak RM37.95 bilion, namun keuntungan terjejas akibat tukaran mata wang asing | DagangNews Skip to main content

TNB catat peningkatan 6.6% perolehan tanpa kos ICPT sebanyak RM37.95 bilion, namun keuntungan terjejas akibat tukaran mata wang asing

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 23 Nov - Perolehan Tenaga Nasional Berhad (TNB) tanpa kos pemulihan Pelepasan Kos Tidak Seimbang (ICPT) bagi tempoh sembilan bulan tahun kewangan 2022 (9MFY2022), meningkat 6.6% kepada RM37.95 bilion daripada RM35.59 bilion, disebabkan peningkatan dalam penjualan tenaga elektrik TNB dalam semua sektor.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Dato’ Indera Ir. Baharin Din berkata dalam keadaan ICPT kurang pulih bagi 9MFY2022 telah melonjak kepada RM15.92 bilion daripada RM1.30 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas disebabkan persekitaran semasa harga bahan api yang tinggi.

 

Pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) dilaporkan lebih tinggi pada RM16.31 bilion berbanding RM14.39 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Margin EBITDA (tanpa pemulihan kos ICPT) meningkat kepada 43.0% daripada 40.4% tahun lepas, mencerminkan peningkatan dalam prestasi operasi TNB.

 

Bagaimanapun, keuntungan selepas cukai (PAT) bagi tempoh dalam tinjauan menurun sebanyak 4.3% kepada RM2.75 bilion daripada RM2.87 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Ini terutamanya disumbangkan oleh kerugian tukaran mata wang asing yang lebih tinggi, kos kewangan dan perbelanjaan cukai yang termasuk Cukai Makmur untuk FY2022.

 

 

Dato’ Indera Ir. Baharin Din
                       Dato’ Indera Ir. Baharin Din

 

Mekanisme ICPT

Walaupun persekitaran kos harga bahan api yang tinggi semasa, mekanisme ICPT di bawah Peraturan Berasaskan Insentif (IBR) membolehkan TNB kekal neutral kerana ia memberi Kumpulan daya melepasi sebarang perbezaan kos penjanaan dalam bentuk rebat atau surcaj.

 

ICPT ialah mekanisme pelepasan enam bulan bagi perbezaan dalam kos bahan api yang tidak terkawal dan lain-lain kos khusus penjanaan elektrik yang ditanggung oleh utiliti untuk tempoh enam bulan sebelumnya.

 

Bagi tempoh pemulihan ICPT dari Julai hingga Disember 2022, Kerajaan telah bersetuju untuk membayar balik TNB kos ICPT berjumlah RM5.8 bilion.

 

Bahrin berkata, TNB kini telah menerima sejumlah RM4.8 bilion kos pemulihan ICPT bagi Julai hingga November 2022 yang dituntut daripada kerajaan.

 

 

TNB

 



Untuk sembilan bulan pertama 2022, ekonomi keseluruhan negara berkembang sebanyak 9.3%*, selaras dengan pertumbuhan permintaan elektrik Semenanjung Malaysia sebanyak 8.1%, yang telah menyumbang kepada prestasi berdaya tahan Kumpulan dalam tempoh tersebut.

 

Namun, cabaran kekal kerana persekitaran harga bahan api yang tinggi yang berterusan memberi tekanan kepada Kumpulan baki penghutang.

 

Bagi tahun penuh 2022, ekonomi Malaysia dijangka kekal teguh dengan tahun penuh unjuran pertumbuhan antara 6.5% hingga 7.0%*. Di tengah-tengah persekitaran global yang mencabar, secara keseluruhan pertumbuhan dijangka kembali normal pada 2023.

 

Dengan mengambil kira persekitaran perniagaan yang mencabar, Kumpulan menjangkakan prestasi yang munasabah bagi tahun 2022.

 

Namun begitu, Kumpulan tetap berhati-hati dan telah mengambil langkah berhemat dari segi keperluan operasi dan kewangannya untuk memastikannya tetap berdaya tahan. - DagangNews.com