Tarik diri daripada CPTPP beri kesan negatif kepada pelabur langsung asing - MICCI | DagangNews Skip to main content

Tarik diri daripada CPTPP beri kesan negatif kepada pelabur langsung asing - MICCI

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 6 Dis - Malaysia tidak boleh menarik diri daripada Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) berikutan ia akan memberi kesan negatif kepada pelabur langsung asing, menurut Dewan Perniagaan dan Industri Antarabangsa Malaysia (MICCI).

 

Presiden MICCI, Christina Tee berkata, CPTPP bukan sahaja dapat membuka pasaran baharu kepada perniagaan Malaysia, malah memberi manfaat kepada pengguna menyediakan akses kepada produk dan perkhidmatan mampu milik berkualiti tinggi.

 

"Contohnya ialah penubuhan kilang pemprosesan di rakan kongsi CPTTP Kanada yang mana bahan mentah boleh dieksport dengan tarif minimum dan kemudian mengeksport ke Amerika Syarikat menggunakan Perjanjian Perdagangan Bebas antara Kanada dan Amerika Syarikat.

 

"Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dengan pembangunan kapasiti selama beberapa dekad boleh mengambil kesempatan daripada perlindungan CPTPP dan akses terbuka untuk menerajui cara ke luar negara membawa bersama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Menurut Christina, ratifikasi CPTPP oleh Malaysia adalah pengiktirafan oleh kerajaan dalam memajukan dasar afirmatifnya yang telah lama dipegang dan membina keyakinan dalam bersaing di peringkat global.

 

Beliau berkata, bagi sebuah syarikat asing untuk menubuhkan dan bersaing di Malaysia, ia mestilah benar-benar berdaya saing untuk dipadankan dengan perniagaan tempatan Malaysia yang ditubuhkan. 

 

"Satu-satunya cara syarikat asing boleh bersaing adalah dengan menyediakan produk dan perkhidmatan berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan," katanya.

 

 

MICCI
                                                       Christina Tee

 

 

Katanya, Malaysia telah mewarisi dari zaman penjajahnya asas pendidikan yang baik, sistem perundangan komersial bertaraf dunia, menjalinkan hubungan perdagangan barat dan kefasihan berbahasa Inggeris yang menjadi bahasa perniagaan antarabangsa.

 

Tambahnya, MICCI ialah sebuah dewan dengan majoriti keahliannya adalah syarikat multinasional, telah mengglobalkan perniagaan dalam DNA mereka dan dengan itu akan bersedia untuk mengambil bakat Malaysia dan PKS tempatan selain daripada CPTPP. - DagangNews.com