Saham Sancy dibuka 26 sen di Pasaran LEAP atau 116.67% berbanding harga IPO 12 sen | DagangNews Skip to main content

Saham Sancy dibuka 26 sen di Pasaran LEAP atau 116.67% berbanding harga IPO 12 sen

Dari kiri: Dr Izhar Che Mee, Tan Sri Shahril Shamsuddin, Prabuddha Kumar Pronob Chakravertty dan Datin Wong Muh Rong pada majlis memalu gong sebagai tanda pelancaran saham Sancy di Pasaran LEAP Bursa Malaysia pada 22 Mac 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Mac - Penyedia penyelesaian penjagaan kesihatan digital Sancy Bhd membuat penampilan sulungnya di pasaran LEAP Bursa Malaysia pada 26 sen sesaham, yang mewakili lonjakan 116.67% berbanding harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 12 sen.

 

Dengan harga pembukaan 26 sen, syarikat itu mempunyai permodalan pasaran RM176.58 juta. Sebanyak 10,000 saham telah didagangkan pada loceng pembukaan.

 

Syarikat itu telah memperoleh RM7.67 juta melalui terbitan 78.6 juta saham baharu sebelum IPO. Pembiayaan ini akan digunakan untuk modal kerja, aktiviti penyelidikan dan pembangunan teknologi antara lain, dalam tempoh 24 bulan dari sekarang.

 

Sepanjang tahun hadapan, Sancy menyasarkan untuk menempatkan kira-kira 100 hospital di Malaysia ke dalam platform Pertukaran Data dan Sistem Analisis (IDEAS) Insuransnya dan untuk menyampaikan pertumbuhan dua digit bagi tahun kewangannya yang berakhir pada 31 Mac 2024.

 

Melangkaui 2024, Sancy menyasarkan pasaran luar negara menjadi penyumbang pertumbuhan utamanya dengan memanfaatkan platform IDEAS.

 

Platform ini terdiri daripada perisian tengah pertukaran data bersepadu, yang memperkemas dan mengautomasikan proses tuntutan melalui Surat Jaminan (GL) antara pesakit, penyedia penjagaan kesihatan dan penyedia insurans.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sancy, Prabuddha Kumar Pronob Chakravertty, atau Chaks, menjangkakan pertumbuhan dua angka yang disasarkan untuk kedua-dua bahagian atas dan bawah pada FY24 terutamanya datang daripada platform IDEAS dan Sistem Maklumat Hospitalnya, manakala segmen perniagaan pemprosesan dan penyelenggaraan perniagaannya akan menyediakan baki sumbangan kepada pertumbuhan Sancy Bhd.

 

Khusus untuk tahun ini, Sancy berhasrat untuk mengembangkan kehadirannya di Malaysia dengan menghubungi lebih banyak penyedia penjagaan kesihatan dan penyedia insurans. Sancy melihat potensi untuk menembusi industri pemprosesan GL insurans di Malaysia.

 

“Buat masa ini, kami sedang berunding dengan lebih daripada 5 entiti, termasuk penyedia insurans dan penyedia penjagaan kesihatan, untuk menarik mereka mengguna pakai platform IDEAS. Kami yakin untuk memastikan sekurang-kurangnya beberapa, jika tidak semua, daripada mereka menjadi pelanggan baharu kami dan kami sedang mencari untuk memulakan prosedur onboarding menjelang suku kedua 2023,” kata Chaks.

 

“Pada masa ini kami sudah mempunyai penyedia penjagaan kesihatan dari negara di Pakistan, Thailand, Filipina, India, Bangladesh dan Senegal yang menggunakan platform IDEAS dan Sistem Maklumat Hospital. Pelanggan ini dijangka mula menyumbang dengan ketara kepada prestasi kewangan kami pada FY25,” kata Chaks.

 

Buat masa ini, hampir 100% daripada pendapatannya diperoleh dari Malaysia, walaupun beberapa pelanggan sedia ada diperbadankan di luar Malaysia. Sehingga kini, ia memberi perkhidmatan kepada 27 pelanggan secara keseluruhan.

 

Sebagai sebahagian daripada proses penyenaraian, Sancy telah memperoleh Tan Sri Shahril Shamsuddin, dan syarikatnya, Sapura Capital Sdn Bhd sebagai pemegang saham strategiknya.

Tan Sri Shahril Shamsuddin
                                            Tan Sri Shahril Shamsuddin

 

 

Secara kolektif, jumlah pelaburan mereka ialah RM13.27 juta untuk 20.25% kepentingan. Shahril juga berkhidmat sebagai pengerusi bukan eksekutif Sancy.

 

Sementara itu, Chaks melalui pegangannya dalam Sancy Consulting Sdn Bhd dan Sancy Holdings Sdn Bhd secara tidak langsung mengawal 68% penyenaraian jawatan Sancy.

 

Mengulas mengenai pelaburannya di Sancy Bhd, Shahril berkata, “Saya melabur dalam Sancy kerana pengurusannya yang mantap, dan secara peribadi saya juga melihat banyak potensi dalam perniagaan teknologi maklumat perubatan. Saya berhasrat untuk menarik Malaysia sebagai hab teknologi untuk rakan kongsi IT yang berbakat untuk memanfaatkan Bursa Malaysia sebagai platform untuk penjanaan dan penyenaraian dana.”

 

“Sancy pada masa ini sangat lincah dan model perniagaannya telah berkembang dengan sangat pantas dan cekap sejak 2018. Ini walaupun kebanyakan perniagaannya masih berada di Malaysia. Saya berharap untuk menambah nilai kepada syarikat dengan memberikan nasihat dan bimbingan berkenaan dengan pengembangan antarabangsanya. Saya berusaha untuk membantu Sancy berkembang ke saiz yang lebih besar,” kata Shahril.

 

Dari segi kewangan, pada FY22, Sancy menyampaikan keuntungan bersih sebanyak RM959,000 dengan hasil RM4.3 juta.

 

Harga penyenaraian 12 sen sesaham ditentukan berdasarkan pengganda harga-pendapatan tersirat kira-kira 24.5 kali ganda berdasarkan jaminan keuntungan purata setahun sebanyak RM3.33 juta (jumlah jaminan keuntungan RM10 juta yang dilaksanakan oleh penganjur untuk FY23, FY24 dan FY25).

 

Ditubuhkan pada 2017, Sancy terlibat terutamanya dalam penyediaan penyelesaian penjagaan kesihatan digital dan sistem pengurusan maklumat bukan klinikal lain serta perkhidmatan berkaitan.

 

Ia juga menyediakan penyelesaian sistem maklumat hospital menyeluruh, operasi pemprosesan perniagaan dan perkhidmatan penyelenggaraan, serta penyelesaian bukan klinikal. Sancy mengira hospital seperti Kumpulan Pantai dan sebuah syarikat penjagaan kesihatan swasta antarabangsa yang diperbadankan di Malaysia dengan kehadiran serantau di seluruh Asia sebagai pelanggannya.

 

Sancy mempunyai jumlah modal saham terbitan sebanyak 679.17 juta saham semasa penyenaraian ini, memberikannya modal pasaran RM81.5 juta.

 

Astramina Advisory Sdn Bhd ialah penasihat yang diluluskan dan penasihat berterusan untuk penyenaraian.

 

Yang turut hadir pada majlis pelancaran saham Sancy di Bursa Malaysia hari ini ialah Pengarah Urusan Kumpulan Sancy Berhad Dr Izhar bin Che Mee dan Pengarah Urusan Astramina Advisory Sdn Bhd, Datin Wong Muh Rong. - DagangNews.com