Propel Global ambil alih 51% kepentingan firma kejuruteraan O&G bernilai RM7.82 juta | DagangNews Skip to main content

Propel Global ambil alih 51% kepentingan firma kejuruteraan O&G bernilai RM7.82 juta

Angeline Lee
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 8 Dis - Propel Global Berhad mengumumkan pemeteraian perjanjian penjualan saham bersyarat untuk membeli 51% kepentingan dalam Best Wide Engineering (M) Sdn Bhd (BWE) pada harga RM7.82 juta.

 

BWE menyediakan kerja-kerja kejuruteraan dan teknikal untuk industri minyak dan gas (O&G) melalui kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) loji baru dan kerja-kerja pengubahsuaian loji.

 

Ia termasuk reka bentuk dan pembekalan sistem proses tergelincir dan peralatan kejuruteraan untuk loji darat dan platform luar pesisir dan Pengurusan Projek dan Perkhidmatan Perundingan Kejuruteraan. 

 

Pemegang saham dan pengarahnya ialah Azizi Alias dengan 45.8% kepentingan ekuiti, Jasniazrin Shah Mohd Hata (44.2%) dan Tan Siew Lee (10%) kepentingan ekuiti.

 

Propel Global memperoleh 51% kepentingan daripada Azizi, yang menjual keseluruhan kepentingan ekuitinya dan Siew Lee, yang menjual 5.2% daripada pegangannya. 

 

Sebagai sebahagian daripada perjanjian penjualan saham, Propel Global juga telah memeterai perjanjian opsyen 'put and call' dengan Jasniazrin dan Siew Lee yang memerlukan syarikat membeli sehingga 49% baki kepentingan ekuiti dalam BWE daripada mereka.

 

Jasniazrin dan Siew Lee akan memberikan hak kepada Propel Global semasa tempoh opsyen panggilan yang memerlukan mereka menjual sehingga 34% kepentingan ekuiti dalam BWE kepada syarikat.

 

BWE yang mempunyai 15 kontrak berterusan dengan jumlah nilai kontrak belum dibil sebanyak RM21.8 juta dijangka direalisasikan dalam tempoh tiga tahun akan datang, menjamin keuntungan masing-masing sebanyak RM2.4 juta dan RM2.6 juta bagi tahun kewangan berakhir 30 November (FYE) 2022 dan FYE 2023. 

 

BWE melaporkan hasil sebanyak RM18.6 juta dan PAT sebanyak RM178,000 bagi FYE2019, RM19 juta hasil dan RM395,000 PAT bagi FYE2020 dan RM38.5 juta hasil dan RM2.3 juta PAT bagi FYE2021. 

 

Pada masa ini, BWE mempunyai buku tender sebanyak RM41.3 juta.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Propel Global, Angeline Lee berkata, pengambilalihan ini sejajar dengan strategi kumpulan untuk mengembangkan perniagaan O&G dengan penawaran dan meningkatkan kehadiran pasaran sebagai penyedia perkhidmatan kejuruteraan O&G. 

 

Katanya, kepakaran dan pengalaman BWE dalam kerja-kerja EPCC melengkapkan perniagaan O&G sedia ada kumpulan.

 

"Kami percaya bahawa menggabungkan kecekapan teras BWE dengan kumpulan akan membolehkan mereka menggabungkan pelbagai penawaran perkhidmatan yang lebih luas kepada pelanggannya dan memberikannya kelebihan daya saing berbanding pesaing. 

 

"Kumpulan juga akan dapat memanfaatkan pangkalan pelanggan sedia ada BWE untuk peluang pemasaran silang dan aliran pendapatan tambahan," katanya dalam satu kenyataan hari ini. - DagangNews.com