PNB bakal undi menentang cadangan Hong Leong Bank untuk terbitkan saham | DagangNews Skip to main content

PNB bakal undi menentang cadangan Hong Leong Bank untuk terbitkan saham

KUALA LUMPUR 19 Okt - Permodalan Nasional Bhd (PNB) merancang untuk mengundi menentang cadangan Hong Leong Bank Bhd bagi menerbitkan dan memperuntukkan saham, dengan alasan pendedahan yang tidak mencukupi mengenai perkara itu sebagai alasan.

 

"Terdapat pendedahan yang tidak mencukupi mengenai tujuan dan penggunaan hasil daripada terbitan saham yang dicadangkan," kata PNB.

 

Dalam satu kenyataan, PNB, yang tersenarai dalam kalangan 30 pemegang saham terbesar Hong Leong Bank, bagaimanapun berkata, PNB bercadang untuk mengundi memihak kepada baki lapan cadangan pada mesyuarat agung tahunan (AGM) bank yang dijadualkan pada 27 Oktober ini.

 

Menurut notis AGM Hong Leong Bank, yang difailkan dengan Bursa Malaysia pada 27 September lalu, baki lapan cadangan untuk AGM itu termasuk pemilihan semula pengarah kumpulan dan pelantikan semula PricewaterhouseCoopers PLT sebagai juruaudit bank itu.

 

 

HLB

 

 

Laporan tahunan terbaru Hong Leong Bank menunjukkan bahawa PNB dan entiti berkaitan — Amanah Saham Bumiputera, Amanah Saham Bumiputera 2 dan Amanah Saham Malaysia — secara kolektif memiliki 2.33% kepentingan dalam bank itu setakat 30 Ogos.

 

Laporan tahunan menunjukkan Hong Leong Bank mempunyai 2.09 bilion saham terkumpul dan pemegang saham terbesar bank itu ialah Hong Leong Financial Group Bhd dengan pegangan 64.23%.

 

Sementara itu, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja merupakan pemegang saham kedua terbesar Hong Leong Bank dengan 9.87% kepentingan, menurut laporan tahunan itu. - DagangNews.com