Perintis Esports Dato’ Ananth S. Nathan kini pemegang saham individu kedua terbesar AFC Wimbledon | DagangNews Skip to main content

Perintis Esports Dato’ Ananth S. Nathan kini pemegang saham individu kedua terbesar AFC Wimbledon

Satu aspek yang sangat unik dalam pelaburan Dato’ Ananth ialah beliau tidak pernah melihat pasukan AFC Wimbledon bermain secara langsung!
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Nov – Dato' Ananth S. Nathan, Presiden Persekutuan Esport Malaysia (MESF) dan perintis komuniti Esports di Asia Tenggara telah melabur dalam penubuhan kelab Liga Perdana Inggeris Wimbledon FC, yang dibangkitkan semula pada 2002 sebagai AFC Wimbledon.

 

Pelaburan ini meletakkan beliau sebagai pemegang saham individu kedua terbesar AFC Wimbledon, dan seorang daripada beberapa pemilik Asia terpilih sebuah kelab bola sepak Eropah.

 

Satu aspek yang sangat unik dalam pelaburan Ananth ialah beliau tidak pernah melihat pasukan AFC Wimbledon bermain secara langsung.

 

 

afc wimbeldon

 

 

Pada tahun 2002, Wimbledon FC, atau lebih dikenali sebagai Dons, telah dipisahkan secara kontroversi daripada komunitinya dengan keputusan suruhanjaya Persatuan Bola Sepak. Kelab itu telah dipindahkan 112.654 km (70 batu) dari tapak asal kelab, dan diletakkan semula di bawah nama dan pemilikan baharu.

 

Detik yang memusnahkan peminat, ini mendorong kempen yang diterajui peminat untuk melancarkan semula kelab sebagai AFC Wimbledon pada tahun yang sama, mengekalkan legasi cemerlang pasukan itu.

 

Keghairahan yang sama juga ditunjukkan semasa kempen mengumpul dana berjuta-juta pound untuk membina semula stadium Plow Lane yang disayangi, dengan kelab itu bermain perlawanan pertamanya di rumah Plow Lane baharunya pada November 2020.


 

Dato' Ananth S. Nathan
Dato' Ananth S. Nathan

 


Ananth berkata, beliau mendapati perjalanannya sendiri bergema dengan kisah perjuangan dan kejayaan AFC Wimbledon, membentuk ikatan segera dengan semangat dan ketabahan bersama kelab bola sepak itu.

 

Ananth kini adalah penyokong komited terhadap AFC Wimbledon, yang beliau harap dapat diperluaskan melalui komuniti yang dikongsi di Asia dan seterusnya.

 

“Pada 2010, saya melalui tugas yang sukar dalam kehidupan peribadi dan profesional saya. Dengan sokongan keluarga dan kawan rapat, saya tabah. Seperti burung phoenix, hidup saya bangkit daripada abu dan saya memulakan trajektori ke atas,” katanya.

 

Ananth berkata bahawa beliau percaya kisah AFC Wimbledon akan bergema di Malaysia dan seluruh Asia.

 

“Semangat komuniti yang kuat terhadap kebangkitan semula kelab adalah pemangkin penting pelaburan ini. Ia tidak pernah terlintas di fikiran saya sebagai pelaburan, saya melakukannya kerana saya suka bola sepak dan sejarah romantik kelab.

 

"Apabila saya pergi melalui muzium di sini di Plough Lane, saya merinding. Itu kesan yang saya nak buat di Malaysia. Jadi, apabila peluang datang, saya harus meletakkan nama saya,” sambungnya.


 

Dato' Ananth S. Nathan

 


Walaupun sejarahnya yang sukar, AFC Wimbledon tidak asing lagi dengan kejayaan. Kelab itu kini memegang rekod untuk perlawanan liga tanpa kalah paling lama dalam bola sepak senior Inggeris, dengan 78 perlawanan liga tanpa kalah berturut-turut, serta menjadi pemenang Piala FA pada 1988 setelah menewaskan Liverpool 1-0 di Wembley.

 

Melalui pelaburan tersebut, Ananth turut mengambil alih peranan baharu sebagai Presiden Antarabangsa bagi AFC Wimbledon.

 

Cita-citanya adalah untuk menggabungkan perspektif Asia yang unik dan hubungannya, dan pengalaman Esportsnya yang luas untuk membina legasi luar biasa dan pangkalan peminat yang bersemangat Don.

 

Di samping asas perniagaan yang digiatkan semula dalam AIRMARINE yang berjaya, perniagaan logistik dan rantaian bekalan bersepadu antarabangsa, Ananth percaya beliau berada pada kedudukan untuk membantu menginspirasikan masa depan baharu yang menarik untuk AFC Wimbledon.

 

Dalam jangka panjang, terdapat rancangan berani untuk membuat Dons bermain menentang pasukan kebangsaan Malaysia, Singapura, Thailand, Indonesia dan negara lain di rantau ini, serta membangunkan Akademi Wimbledon di Asia untuk membantu membina kedalaman dan pengalaman pemain merentasi kelab dan pasukan kebangsaan.

 

Ananth juga bercadang untuk membina sebuah rumah kelab tempatan di mana orang ramai boleh menonton permainan secara langsung bersama-sama.


 

Dato' Ananth S. Nathan

 


Di luar akar tradisi pengalaman hari permainan yang dikongsi, Ananth juga mempunyai visi untuk berpotensi menubuhkan stadium Plow Lane yang terkenal sebagai rumah terkemuka Esports, membina pertumbuhan besar industri inovatif ini.

 

“Saya ingin melihat bagaimana kita boleh menambah nilai dengan Bahagian Wimbledon Esports. Menurut laporan, pasaran permainan global bernilai AS$173 bilion pada 2021, dan dijangka mencecah AS$314 bilion menjelang 2027. Itu adalah sesuatu yang perlu kita lihat untuk memanfaatkannya,” kata beliau.

 

Pelaburan inspirasi Ananth juga menyaksikan beliau mengambil bahagian yang signifikan dalam AFCW Plc—syarikat induk AFC Wimbledon Ltd, AFCW Stadium Ltd, AFC Wimbledon Women dan The Wider Interests of Football Limited. - DagangNews.com