Manifesto PH, PN tidak tekankan reformasi ekonomi, tiada cadangan pembaharuan cukai - penganalisis ekonomi Singapura | DagangNews Skip to main content

Manifesto PH, PN tidak tekankan reformasi ekonomi, tiada cadangan pembaharuan cukai - penganalisis ekonomi Singapura

SINGAPURA 18 Nov - Manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) tidak memberi penekanan terhadap reformasi ekonomi, termasuk ketiadaan cadangan komprehensif untuk pembaharuan cukai am, yang diperlukan untuk meningkatkan kapasiti fiskal, menurut kumpulan insurans kredit di Singapura, Coface.

 

Pendapat Coface tersebut dibentangkan oleh dua ahli ekonominya, Bernard Aw dan Eve Barre dalam nota yang disiarkan di Channel News Asia Singapura pada Khamis.

 

 

cna

 

 

"Daripada manifesto pilihan raya yang dikeluarkan, nampaknya reformasi ekonomi diletakkan di belakang.

 

"Walau bagaimanapun, apa yang jelas ialah risiko terperosok dalam perangkap pendapatan sederhana lebih lama adalah terlalu besar untuk diabaikan, tanpa mengira siapa yang membentuk kerajaan seterusnya," kata firma multinasional berasal dari Perancis tersebut.

 

Menurut Coface, kebimbangan segera selepas pilihan raya ialah pembentangan semula dan perbahasan bajet 2023 Malaysia di Parlimen.

 

Pada Oktober, kerajaan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dapat mencadangkan bajet yang dipersetujui oleh pembangkang hasil memorandum persefahaman (MOU) yang ditandatangani dengan pakatan pembangkang PH yang menjamin sokongan mereka terhadap undi utama.

 

"Jika gabungan Barisan Nasional pimpinan Ismail Sabri kembali berkuasa, rancangan untuk melanjutkan sokongan fiskal dan bantuan kewangan jangka pendek kepada isi rumah dan sektor yang terdedah yang memerlukan lebih masa untuk pemulihan penuh, berkemungkinan kekal dalam bajet.

 

"Ia juga termasuk rekod RM95 bilion untuk perbelanjaan pembangunan, seperti pembinaan lebuh raya, kereta api, loji rawatan air, kemudahan perubatan dan pendidikan. Perbelanjaan tersebut disasarkan kepada pembangunan negara dan pembangunan ekonomi jangka panjang, yang merangkumi peruntukan ke arah pelaksanaan projek dan program di bawah Rancangan Malaysia Ke-12,'' kata mereka.

 

"Pilihan dasar ekonomi dan fiskal yang dijalankan akan memberi kesan besar kepada sektor perniagaan. Terdapat kebimbangan bahawa GST boleh diperkenalkan semula di bawah kerajaan BN, yang akan menjejaskan penggunaan,'' kata Coface.

 

Menurut firma itu lagi, Pilihan Raya Umum Malaysia (PRU15) pada 19 November 2022, akan dipantau dengan teliti untuk melihat sama ada ia boleh memberikan sedikit gambaran kestabilan dan kepastian untuk masa depan. Ia datang pada masa apabila prospek ekonomi global suram di tengah-tengah kebimbangan kemelesetan dalam ekonomi utama.

 

Di rumah, rakyat Malaysia berkata mereka mencari kestabilan, kecewa dengan politik yang telah menyaksikan tiga perdana menteri dalam dua tahun lepas. Tetapi landskap politik yang berpecah-belah - yang dilambangkan oleh perebutan 10 penjuru untuk kerusi Parlimen Batu - menunjukkan kemungkinan kerajaan majoriti yang kukuh dan stabil muncul daripada pilihan raya akan terhad.

 

Keraguan terhadap kestabilan politik yang berkekalan akan membawa kesan kepada prestasi ekonomi negara. Walaupun Malaysia mengatasi ramalan untuk 2022 setakat ini, pertumbuhan dijangka perlahan kepada 4 peratus hingga 5 peratus pada 2023.

 

Perniagaan juga merasakan tekanan ringgit yang lemah dan masalah tenaga kerja. Walaupun kadar pengangguran telah menurun, lebih daripada satu pertiga pekerja berpendidikan tinggi dianggap tidak bekerja dari segi kemahiran.

 

Tetapi gambaran yang lebih besar ialah Malaysia memerlukan pelan ekonomi jangka panjang yang boleh memecahkannya daripada perangkap pendapatan sederhana – tidak kira siapa yang berkuasa.

 

Sebuah kerajaan minoriti atau yang tergantung mungkin akan menjadikan pelaksanaan reformasi ekonomi sebagai cabaran yang lebih besar.

 

 

cna

 

 

Berikut adalah sebahagian lagi nota Coface:

 

Reformasi struktur diperlukan untuk mengelak daripada perangkap pendapatan sederhana

Tanpa agenda reformasi ekonomi yang pro-pertumbuhan, Malaysia mungkin mendapati dirinya lebih dalam dalam perangkap pendapatan sederhana – satu fenomena di mana ekonomi yang berkembang pesat sebelum ini terbantut dan gagal untuk naik ke peringkat negara berpendapatan tinggi, seperti yang ditakrifkan oleh Bank Dunia.

 

Pada tahun 2000, KDNK per kapita Malaysia (pada tahun 2010 dolar Amerika Syarikat) ialah AS$6,393, hampir tiga kali ganda berbanding China (AS$2,194). Menjelang 2021, China telah mengejar lebih daripada (AS$11,188) dan sedikit mengatasi Malaysia (AS$10,827). Selain itu, KDNK per kapita Malaysia kekal kira-kira sama sejak 2017.

 

Melarikan diri daripada perangkap pendapatan sederhana akan memerlukan peningkatan dalam produktiviti dan pertumbuhan yang didorong oleh inovasi yang lebih besar. Ini jelas memerlukan dasar yang diselaraskan dan pembaharuan ekonomi.

 

Kertas kerja Tabung Kewangan Antarabangsa 2015 menyatakan bahawa keuntungan produktiviti yang tinggi dan sektor nilai tambah tinggi yang membina hubungan yang meluas dengan seluruh ekonomi adalah penting untuk mencapai pertumbuhan yang mampan, dan berpendapat bahawa pautan yang hilang dalam strategi pertumbuhan Malaysia ialah penciptaan teknologi tempatan.

 

Pada bulan Mac, Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus menggesa pembaharuan struktur dipercepatkan, seperti menambah baik fleksibiliti pasaran buruh dan mengukuhkan undang-undang insolvensi, yang akan membantu mewujudkan iklim pelaburan yang kondusif dan meningkatkan daya saing jangka panjang negara.

 

Ini boleh membantu secara mampan membalikkan penurunan dalam aliran masuk pelaburan langsung asing bersih yang diperhatikan antara 2016 (RM47 bilion, AS$10.2 bilion) dan 2020 (RM14.6 bilion, AS$3.2 bilion).

 

Selain daripada membantu menangani cabaran struktur dan isu produktiviti, pembaharuan ekonomi diperlukan untuk mengehadkan risiko parut ekonomi jangka panjang akibat wabak itu.

 

Reform-Mindedness adalah kritikal

Pembaharuan sebelum ini terhenti di bawah pentadbiran Najib Razak. Senarai menakutkan pembaharuan ekonomi yang mendesak menanti kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH) selepas kemenangan bersejarah pakatan pembangkang pada pilihan raya umum 2018 (PRU14).

 

Pembaharuan fiskal berada di peringkat teratas, diikuti dengan pelan pembaharuan komprehensif untuk produktiviti, dengan pendidikan, persaingan dan keusahawanan semua kebimbangan utama.

 

Tetapi ramai menteri Kabinet yang dilantik tidak mempunyai pengalaman menjalankan portfolio di peringkat negara, termasuk portfolio ekonomi utama seperti Kementerian Kewangan dan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi yang baru diwujudkan ketika itu.

 

Keadaan kapasiti fiskal yang lebih teruk daripada jangkaan apabila PH mengambil alih kerajaan Persekutuan turut mengekang pelaksanaan reformasi ekonomi.

 

Pelancaran beberapa dasar ekonomi populis yang diikrarkan dalam manifesto pilihan raya PH, termasuk memansuhkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), menstabilkan harga petrol dan memberi subsidi petrol, melemahkan lagi kapasiti fiskal Malaysia. - DagangNews.com