Malaysia antara ‘kawasan panas’ M&A huluan di Asia Tenggara dengan aset AS$1.4 bilion – Rystad Energy | DagangNews Skip to main content

Malaysia antara ‘kawasan panas’ M&A huluan di Asia Tenggara dengan aset AS$1.4 bilion – Rystad Energy

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 28 Mac - Malaysia merupakan salah satu ‘kawasan panas’ untuk aktiviti penggabungan dan pengambilalihan (M&A) huluan di Asia Tenggara dalam tempoh dua tahun akan datang, menurut Rystad Energy.

 

Menurut firma itu, ledakan M&A di Asia Tenggara akan menyaksikan jualan aset huluan bernilai AS$5 bilion (RM22 bilion), di mana sebahagian besar peluang adalah di Indonesia dengan aset lebih AS$2 bilion, diikuti Malaysia dan Vietnam masing-masing mempunyai kira-kira AS$1.4 bilion dan AS$1 bilion untuk dijual.

 

Tambahnya, kira-kira AS$700 juta tawaran telah disiapkan setakat ini pada 2023, permulaan paling kukuh kepada aktiviti M&A huluan Asia Tenggara sejak 2019.

 

“Daripada semua aset untuk dijual, 74% berada dalam peringkat keputusan pelaburan akhir (FID), 21% sudah dalam pengeluaran dan baki 5% atau lebih sudah dalam pembangunan,” katanya.

 

Rystad berkata gabungan aset tersebut mewakili kira-kira 4 juta tong setara minyak (boe) dalam sumber dan sekitar 270,000 boe pengeluaran harian dengan nisbah gas-kepada-cecair 63:37, satu cadangan yang lumayan untuk bakal pelabur.

 

Naib presiden penyelidikan huluan Rystad, Prateek Pandey berkata terdapat banyak pertukaran wang di Asia Tenggara pada masa ini.

 

 

Prateek Pandey
Prateek Pandey

 

 

“Urus niaga minyak dan gas yang besar di rantau ini akan menghidupkan semula sektor tersebut, mengurangkan kebergantungan kepada syarikat minyak nasional dan pemain utama yang telah berkembang dalam beberapa dekad kebelakangan ini,” ujar beliau sambil menambah Asia Tenggara memberikan peluang yang sangat baik untuk pemain huluan yang ingin mengukuhkan portfolio hidrokarbon mereka.

 

Rystad berkata rangka kerja fiskal dan kawal selia memainkan peranan penting dalam menggalakkan aktiviti M&A, membantu menarik pembeli dan menjamin tawaran.

 

Ia berkata kemas kini pentadbiran dilaksanakan oleh Malaysia, Indonesia dan Thailand sejak beberapa tahun kebelakangan ini meningkatkan minat syarikat tenaga yang besar dan pembeli serantau baharu yang lain kerana negara-negara ini mendapat manfaat daripada kejayaan hasil penerokaan.

 

“Negara-negara lain di rantau ini, seperti Vietnam dan Kemboja, cemburu terhadap jiran mereka dan cuba menggubal proses yang sama untuk menarik pelaburan dan tawaran,” katanya.

 

Menurut firma itu, kelonggaran fiskal ini menyebabkan sebilangan besar pemain minyak dan gas yang pelbagai memandang serius di Asia Tenggara sebagai tonggak rancangan pengembangan portfolio mereka.

 

 

rystad

 

 

Tambahnya, dari segi jumlah sumber minyak dan gas yang ditawarkan, Indonesia mendahului dengan 50% bahagian, diikuti Malaysia dengan 24% dan Vietnam sekitar 20%.

 

Memandangkan penawaran saiz besar sumber dari Indonesia, ia juga merupakan negara terkemuka dari segi jumlah nilai urus niaga sumber yang ditawarkan sekitar AS$2 bilion, diikuti Malaysia sekitar AS$1.4 bilion.

 

Berdasarkan urus niaga huluan baru-baru ini di Asia Tenggara, purata metrik pengeluaran adalah antara AS$17,000 dan AS$20,000 pengeluaran harian dan antara AS$2 dan AS$3 bagi setiap boe sumber. -DagangNews.com