Honda Malaysia bakal lancarkan empat model baharu pada 2023, termasuk W-RV | DagangNews Skip to main content

Honda Malaysia bakal lancarkan empat model baharu pada 2023, termasuk W-RV

KUALA LUMPUR 20 Mac - Honda Malaysia merancang untuk melancarkan tiga model kereta baharu dan satu model facelift tahun ini.

 

Satu daripada model yang akan berada di jalan raya Malaysia tidak lama lagi iaitu kenderaan utiliti sukan kecil (SUV) pertama Honda, yang dijadualkan akan dilancarkan pada suku ketiga 2023, kata presiden dan ketua pegawai operasinya, Sarly Adle Sarkum.

 

“Apabila ketibaannya, Honda Malaysia akan menjadi pengeluar pasaran besar Jepun pertama yang memasuki segmen SUV kecil,” katanya semasa taklimat media baru-baru ini, sambil menambah bahawa syarikat itu telah menetapkan sasaran jualan sebanyak 80,000 unit, dengan 12.3 peratus bahagian pasaran untuk 2023.

 

Pada majlis itu Sarly tidak menyatakan nama model tetapi susulan pelancaran WR-V di Thailand, secara automatik negara seterusnya dilancarkan di Asia Tenggara, biasanya Malaysia.

 

Dengan pakej komprehensif reka bentuk yang bertenaga dan berani, teknologi canggih, kepraktisan dan keselesaan, SUV kecil itu adalah teman yang sempurna untuk anak muda, profesional dan keluarga yang gemar melancong dan aktiviti luar.

 

“Honda Malaysia sedang berusaha untuk mempercepatkan momentumnya tahun ini melalui pelancaran model baharu dan aktiviti pemasaran.

 

“Untuk mengukuhkan lagi identiti teras dan kehadiran jenama dalam industri, kami memberi tumpuan kepada memanfaatkan tiga tonggak utama untuk model kami, iaitu Teknologi Termaju, Tawaran Premium dan Rayuan Sporty,” katanya.


 

wr-v

 

Teknologi hibrid

Honda Malaysia juga akan mengukuhkan lagi teknologi hibrid yang telah diperkenalkannya ke pasaran Malaysia 19 tahun lalu.

 

“Teknologi hibrid telah berkembang dengan ketara sejak itu, bermula dengan Integrated Motor Assist (IMA), diikuti oleh Sport Hybrid intelligent Dual-Clutch Drive (iDCD), dan kini kami telah mengorak langkah lebih jauh dengan kenderaan berteknologi elektrik hibrid (e:HEV).

 

“Elektrifikasi ialah trend global dan masa depan mobiliti untuk industri automotif. Justeru, Honda turut meningkatkan usaha pembangunan kenderaan elektrik (EV),” katanya.

 

Sarly berkata syarikat itu mahu memastikan keperluan rakyat Malaysia dipenuhi dengan teknologi paling praktikal dan relevan sebelum menggunakan EV sepenuhnya.

 

Sebagai sebahagian daripada usahanya untuk meningkatkan pengalaman pelanggan, Honda Malaysia akan memperkenalkan 2S (Servis dan Alat Ganti) Pit Stop dan mempromosikan aktiviti selepas jualannya kepada memenuhi permintaan yang semakin meningkat daripada pelanggan semasa dan bakal pelanggan, katanya.

 

Tahun lepas, jumlah jualan Honda Malaysia berjumlah 80,290 unit, menandakan peningkatan 51% daripada jumlah jualan yang dicatatkan pada 2021 dan menyumbang 11.1% daripada jumlah volum industri bagi tahun tersebut. - DagangNews.com