Unjuran inflasi Bank Negara mencerminkan potensi tekanan daripada subsidi bahan api yang disasarkan - PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Unjuran inflasi Bank Negara mencerminkan potensi tekanan daripada subsidi bahan api yang disasarkan - PublicInvest

PublicInvest menyatakan dalam nota hari ini, faktor dasar domestik dan pengaruh luaran menimbulkan risiko peningkatan yang ketara kepada prospek inflasi. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 April - Unjuran inflasi Bank Negara Malaysia antara 2.0 peratus dan 3.5 peratus tahun ini mencerminkan penggabungan potensi tekanan inflasi kesan akibat pelaksanaan rasionalisasi subsidi bahan api, kata Public Investment Bank Bhd (PublicInvest).

 

Firma penyelidikan itu menyatakan dalam nota hari ini, faktor dasar domestik dan pengaruh luaran menimbulkan risiko peningkatan yang ketara kepada prospek inflasi.

 

Di dalam negeri, pelarasan harga barangan keperluan, terutamanya dalam sektor tenaga dan makanan, boleh menaikkan harga, terutamanya jika subsidi bahan api menyeluruh diubah suai.

 

Memandangkan bahagian besar bahan api dalam kumpulan indeks harga pengguna (CPI), sebarang pelarasan akan memberi kesan secara langsung kepada inflasi utama, walaupun dengan kemungkinan kesan jangka pendek apabila kesan asas berkurangan.

 

"Bagaimanapun, tahap risiko ini bergantung pada potensi kesan ke atas, kerana firma mungkin menaikkan harga untuk mengimbangi peningkatan kos, sekali gus menguatkan tekanan harga yang lebih luas.

 

"Walaupun dinamik upah-harga menunjukkan potensi risiko ekor inflasi, kesan pusingan kedua itu dianggap minimum di Malaysia disebabkan penjajaran kenaikan gaji dengan pertumbuhan produktiviti.

 

"Tambahan pula, inflasi teras dijangkakan kepada purata antara 2.0 peratus dan 3.0 peratus pada 2024 (3.0 peratus pada 2023)," kata PublicInvest.

 

Namun begitu, ia menyatakan kesan jangka pendek rasionalisasi subsidi bahan api terhadap inflasi dan pertumbuhan adalah bergantung kepada magnitud dan masa pelarasan harga.

 

Selain itu, pelaksanaan bantuan yang disasarkan di samping rasionalisasi subsidi akan memainkan peranan penting dalam mengurangkan kesan ke atas segmen yang terdedah semasa tempoh peralihan.

 

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli baru-baru ini menegaskan komitmen Malaysia terhadap pengurangan subsidi petrol secara beransur-ansur sepanjang tahun fiskal semasa. Langkah itu bertujuan untuk memperbaiki defisit fiskal negara.

 

"Berdasarkan penekanan yang diperbaharui ini, kerajaan mungkin akan memperkenalkan subsidi bersasar untuk RON95 pada separuh kedua 2024, sejajar dengan objektif fiskal strategiknya."

 

Secara luaran, Bank Negara menggariskan turun naik kadar pertukaran dan pergerakan harga komoditi global sebagai pemacu tambahan tekanan inflasi.

 

Sektor yang bergantung kepada import, seperti makanan dan pengangkutan, amat terdedah kepada kesan lulus kadar pertukaran, yang berpotensi meningkatkan tekanan inflasi.

 

Selain itu, faktor berterusan seperti ketegangan geopolitik dan gangguan cuaca boleh menyumbang kepada tekanan ke atas inflasi makanan.

 

PublicInvest melihat Kadar Dasar Semalaman (OPR) akan kekal stabil pada 3.00 peratus menjelang 2024 memandangkan pelarasan OPR kepada tahap pra-pandemik.

 

"Bank Negara menekankan tahap OPR sedia ada sejajar dengan pendirian dasar monetari yang menyokong ekonomi, selaras dengan penilaian semasa inflasi dan prospek pertumbuhan," katanya. - DagangNews.com