Canon sumbang RM56,000 untuk program 'pokok angkat' di Taman Tugu | DagangNews Skip to main content

Canon sumbang RM56,000 untuk program 'pokok angkat' di Taman Tugu

(Dari kiri) Tracey Surin bersama Shunji Yoshikai, Calvin Jacob dan Henry Ho ketika program pokok angkat di Taman Tugu, Kuala Lumpur.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 6 Julai - Sebagai sebahagian daripada usaha berterusan dalam pemuliharaan alam sekitar dan menggalakkan kelestarian, Canon Marketing (Malaysia) Sdn Bhd (Canon) menjadikan 35 pokok di Taman Tugu di sini sebagai 'pokok angkat' dengan jumlah sumbangan sebanyak RM56,000. 

 

Penerimaan 35 pokok itu adalah penting kepada Canon kerana syarikat itu juga meraikan ulang tahun ke-35 penubuhan perniagaannya di Malaysia tahun ini.

 

Dalam meningkatkan kesedaran alam sekitar, Canon juga bekerjasama dengan dua perusahaan sosial untuk menjalankan bengkel untuk kakitangan. 

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Canon Marketing Malaysia, Shunji Yoshikai berkata, Canon sentiasa mencari cara baharu untuk menunjukkan sokongan kami terhadap pemuliharaan alam sekitar bagi merealisasikan Matlamat Pembangunan Lestari Bangsa Bersatu. 

 

"Ini adalah kali pertama kami memulakan inisiatif pengambilan pokok dan kami berbesar hati untuk memainkan peranan dalam memelihara taman hutan Taman Tugu, salah satu aset hijau Malaysia dan menempatkan kira-kira 1,000 spesies pokok terancam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Yang turut hadir dalam program itu, Pengarah Kewangan Canon Marketing Malaysia, Henry Ho; Pengarah Eksekutif Taman Tugu, Calvin Jacob dan Ketua Pengumpulan Dana, Pengaktifan dan Komunikasi Taman Tugu, Tracey Surin serta 60 kakitangan Canon.

 

Katanya, perniagaan mereka disokong pembangunan masyarakat secara keseluruhan. 

 

 

canon

 

 

"Kami percaya dalam menggunakan 'Pengimejan untuk Kebaikan' untuk mewujudkan masyarakat yang lebih baik, mencipta dan merakam senyuman ke mana sahaja kami pergi," katanya.

 

Inisiatif pengambilan pokok adalah sebahagian daripada program One Canon One Tree Canon yang ditubuhkan pada 2016 untuk menyumbang kepada masyarakat rendah karbon. 

 

 

canon

 

 

Sejak itu, syarikat itu telah menanam lebih 8,000 pokok termasuk 511 pokok sebagai bank makanan untuk Tapir yang dipulihkan di Pusat Pemuliharaan Hidupan Liar Sungai Dusun, Selangor. 

 

 

canon

 

 

Pada tahun ini sahaja, Canon menanam lebih 300 pokok di pusat itu bagi memenuhi ikrar yang dibuat tahun lalu untuk mempercepatkan Program Pemuliharaan Tapir yang digerakkan Persatuan Pencinta Alam Malaysia dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).

 

Melangkah ke hadapan, syarikat akan terus melibatkan diri dan bekerjasama dengan kumpulan perlindungan alam sekitar yang lain untuk melanjutkan komitmennya untuk memelihara dan melindungi biodiversiti di Malaysia. - DagangNews.com