Untung bersih TNB sebanyak RM1.17 bilion pada 1QFY23 dalam jangkaan Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Untung bersih TNB sebanyak RM1.17 bilion pada 1QFY23 dalam jangkaan Maybank IB

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 30 Mei - Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah mencatatkan keputusan suku pertama tahun kewangan 2023 (1QFY23) yang sejajar dengan ramalan Maybank Investment Bank (Maybank IB).

 

Menurut firma penyelidikan itu, keuntungan bersih TNB berjumlah RM1.17 bilion pada 1QFY23 merangkumi ramalan tahun penuhnya sebanyak 23% dan konsensus pada 24%.

 

Firma itu berkata peningkatan 72% suku ke suku (QoQ) itu adalah bermusim, di mana pendapatan suku keempat tahun kewangan 2022 (4QFY23) telah terkesan oleh caj belakang perbelanjaan am.

 

Di samping itu, harga arang batu menunjukkan trend lebih rendah seperti yang dijangkakan, menyebabkan penurunan berturut-turut pada kedua-dua pemulihan dan penghutang.

 

“Dengan harga arang batu telah menurun pada tahun 2023 setakat ini, kami menjangkakan penghutang dalam trend lebih rendah pada suku-suku akan datang,” katanya dalam nota hari ini.

 

Mengulas lanjut, firma itu berkata penjanaan arang batu pada 1QFY23 merosot 2% QoQ kerana permintaan menurun sebanyak 1% QoQ.

 

Manakala, perkadaran penjanaan arang batu pada 1QFY23 menurun sebanyak 1.4ppt QoQ kepada 53.7%, mungkin disebabkan loji arang batu dihentikan

 

Maybank IB berkata pendapatan kumpulan yang terkawal kekal berlebihan pada RM76 juta pada 1QFY23.

 

“Purata kos arang batu adalah 24% lebih rendah QoQ, mengakibatkan penurunan mendadak ketika pemulihan kos penjanaan kepada RM3.6 bilion daripada RM6.4 bilion pada 4QFY22.

 

Bersama-sama dengan penarikan semula cukai yang berterusan, penghutang ICPT TNB merosot kepada RM13.8 bilion berbanding kemuncak RM16.9 bilion bagi 4QFY22,” tambahnya.

 

Oleh itu, sebahagian besar kebimbangan terhadap pelepasan kos tidak seimbang (ICPT) telah hilang, pada pandangan firma itu.

 

Firma itu mengekalkan unjuran keuntungan bersih dan saranan ‘pegang’ dengan harga sasaran (TP) tidak berubah pada RM10 sesaham. -DagangNews.com