Untung bersih Maybank meningkat 10.7% kepada RM2.27 bilion bagi 1QFY23 | DagangNews Skip to main content

Untung bersih Maybank meningkat 10.7% kepada RM2.27 bilion bagi 1QFY23

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 Mei - Untung bersih Malayan Banking Berhad (Maybank) bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23) meningkat 10.7% kepada RM2.27 bilion daripada RM2.05 bilion setahun sebelumnya, dipacu oleh peningkatan berterusan dalam aset berkualiti serta perbendaharaan dan keuntungan pasaran yang menyokong pendapatan operasi bersih kumpulan.

 

Maybank berkata, pendapatan bagi suku itu meningkat kepada RM14.78 bilion berbanding RM11.42 bilion sebelumnya.

 

Bank itu berkata walaupun persekitaran ekonomi global yang mencabar, pendapatan operasi bersih bagi suku tersebut meningkat kepada RM6.32 bilion, didorong oleh peningkatan 12.4% tahun ke tahun dari segi pendapatan bukan faedah (NOII) kepada RM1.53 bilion

 

Katanya, kenaikan tahun ke tahun dalam NOII kepada RM1.53 bilion dibantu oleh keuntungan ke atas derivatif dan pertukaran asing serta keuntungan pelaburan dan dagangan.

 

Ia berkata ini, bagaimanapun, ia diimbangi oleh pendapatan berasaskan dana bersih yang lebih rendah sebanyak 2% kerana margin faedah bersih merosot 15 mata asas dari tahun ke tahun akibat persaingan deposit yang sengit.

 

Bank itu berkata, kos pengurusan lebih tinggi pada RM3.05 bilion berbanding RM2.73 bilion setahun sebelumnya, hasil daripada peningkatan dalam kos kakitangan berikutan peruntukan yang lebih tinggi untuk perjanjian kolektif yang dimuktamadkan baru-baru ini serta perbelanjaan berkaitan IT, pemasaran dan hasil.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank Datuk Khairussaleh Ramli berkata, keputusan suku pertama menunjukkan kekuatan dan daya tahan asas Maybank walaupun dalam keadaan pasaran yang mencabar di tengah-tengah tekanan inflasi yang tinggi dan pertumbuhan global yang lemah.

 

“Kumpulan itu akan terus berada di landasan dan kekal teguh untuk mengharungi cabaran yang tidak menentu, disokong oleh kedudukan modal dan kecairan yang kukuh, serta jejak kepelbagaian serta aliran pendapatannya untuk pertumbuhan yang mampan pada masa hadapan.

 

“Pelaksanaan strategi M25+ kami sedang berjalan dengan baik, berlandaskan lima teras strategik utama iaitu mempergiatkan tumpuan pelanggan, mempercepatkan pendigitalan dan pemodenan teknologi, mengukuhkan kehadiran perniagaan Maybank di seluruh rantau, memacu kedudukan kepimpinan kami dalam agenda kemampanan serta menuntut global kami kepimpinan dalam Perbankan Islam.

 

“Ini selaras dengan tujuan kami Menginsankan Perkhidmatan Kewangan kerana kami menyampaikan pengalaman pelanggan yang berbeza dan berkhidmat kepada masyarakat sebagai kuasa untuk kebaikan di Asean,” katanya. - DagangNews.com