Tropicana beli tanah bernilai RM224 juta daripada PKNS untuk projek RM2.8 bilion di Kota Damansara | DagangNews Skip to main content

Tropicana beli tanah bernilai RM224 juta daripada PKNS untuk projek RM2.8 bilion di Kota Damansara

KUALA LUMPUR 1 Mac - Pemaju hartanah, Tropicana Corp Bhd memperoleh sebidang tanah pajakan di Kota Damansara dengan harga RM224 juta untuk dibangunkan menjadi kawasan kediaman yang terdiri daripada empat hingga lima blok menara pangsapuri servis, dengan anggaran nilai pembangunan kasar kira-kira RM2.8 bilion.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata, tanah seluas 3.15 hektar itu terletak bersebelahan dengan pembangunan bercampur Tropicana, Taman Tropicana, yang berada pada fasa terakhir pembangunannya. 

 

"Oleh itu, tanah itu dijangka mempunyai potensi pembangunan yang baik pada masa hadapan.

 

"Cadangan pengambilalihan itu akan membolehkan Tropicana Group untuk terus memanfaatkan kejayaan Tropicana Gardens, memanfaatkan kemudahannya yang luas dan merealisasikan faedah kematangannya. Cadangan pengambilalihan itu mewakili peluang bagi Tropicana Group untuk menambah simpanan tanahnya di lokasi utama di Lembah Klang," katanya.

 

Syarikat milik penuhnya, Tropicana Kajang Hill Sdn Bhd menandatangani perjanjian jual beli dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) untuk memperoleh tanah itu, yang mana Tropicana merancang untuk membangunkan dalam beberapa fasa.

 

Ia menjangkakan terdapat kira-kira 3,200 pangsapuri servis di bawah projek itu, lengkap dengan kemudahan kondominium dan komponen runcit kecil.


 
"Pembangunan yang dicadangkan di atas tanah itu dijangka meningkatkan pendapatan masa depan Kumpulan Tropicana dan prospek pertumbuhan, di samping mengukuhkan saluran projeknya untuk memacu pertumbuhan yang mampan," tambahnya.

 

Tropicana baru-baru ini melaporkan kerugian bersih RM158.92 juta bagi suku keempat berakhir 31 Disember 2023 (4QFY23), turun 49.45% daripada kerugian bersih RM314.37 juta yang ditanggungnya pada 4QFY2022, apabila pendapatan meningkat lebih dua kali ganda kepada RM390.46 juta daripada RM186.19 juta bagi pengebilan kemajuan yang lebih tinggi di seluruh projek utamanya di Lembah Klang, wilayah selatan dan utara.

 

Untuk FY23 penuhnya, Tropicana mengecilkan kerugian bersihnya kepada RM174.19 juta, turun 60% daripada RM435.59 juta yang dicatatkan pada FY22, apabila hasil melonjak 60.68% kepada RM1.51 bilion daripada RM942.56 juta pada pengebilan kemajuan yang lebih tinggi, manakala kumpulan itu menyelesaikan penjualan tanahnya di Kota Kemuning, Kajang dan Genting Highlands dengan jumlah RM205.6 juta pada 3QFY2023. - DagangNews.com