SC pantau transaksi berjuta-juta dalam kalangan keluarga di sesebuah syarikat tersenarai awam | DagangNews Skip to main content

SC pantau transaksi berjuta-juta dalam kalangan keluarga di sesebuah syarikat tersenarai awam

Pelabur juga harus memberi perhatian khusus kepada pengumuman umum berhubung urus niaga antara pihak berkaitan yang hanya dikaitkan memorandum persefahaman.

KUALA LUMPUR 28 Mac - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) menyarankan pemantauan yang lebih rapi terhadap transaksi pihak berkaitan (related-party transactions) dalam syarikat tersenarai awam, membabitkan kumpulan keluarga atau pengarah bebas yang lama berkhidmat, agar urus niaga seumpamanya tidak merugikan pemegang saham menoriti.

 

Saranan suruhanjaya itu adalah hasil penilaiannya ke atas beberapa urus niaga RPT besar membabitkan dana antara RM250 juta hingga lebih RM3 bilion di dalam syarikat senaraian awam atau PLC.

 

Menurut SC, terdapat juga keadaan di mana isu dan kebimbangan berkaitan RPT, yang secara amnya merujuk kepada urus niaga yang dilakukan oleh PLC yang melibatkan kepentingan pengarah, pemegang saham utama, atau orang yang berkaitan dengan pengarah atau pemegang saham utama tersebut — didedahkan oleh juruaudit syarikat yang mengalami masalah kewangan, kata SC dalam laporan tahunan 2021nya.

 

“Pelabur juga harus memberi perhatian khusus kepada pengumuman umum berhubung urus niaga antara pihak berkaitan yang hanya dikaitkan dengan jawatan pengarah biasa, dan memorandum persefahaman atau ketua perjanjian antara pihak berkaitan.

 

''Ini kerana urus niaga atau urus niaga sedemikian mungkin masih membawa risiko penghakisan perlindungan pemegang saham minoriti,” kata suruhanjaya itu dalam laporan tahunan 2021 yang diterbitkan hari ini.

 

Memandangkan kelaziman RPT dalam kalangan PLC Malaysia, SC berkata lembaga pengarah PLC, terutamanya pengarah bebas dan jawatankuasa audit, mesti mewujudkan proses dan kawalan yang berkesan untuk mencegah RPT yang memudaratkan, dan memastikan bahawa keputusan yang dibuat mengenai urus niaga ini adalah demi kepentingan terbaik PLC dan pemegang sahamnya.

 

Tambahan pula, ia berkata PLC harus memastikan bahawa pendedahan RPT dan pendedahan urusan lain antara pihak berkaitan adalah tepat pada masanya, lengkap dan tepat.

 

Memandangkan potensi kesan harga saham daripada pengumuman RPT, ia berkata dasar dalaman PLC mengenai pengendalian dan perlindungan maklumat bukan awam yang penting harus meliputi RPT yang mungkin mempunyai kesan harga yang ketara.

 

“Sebagai sebahagian daripada kerja pengawalseliaan berterusan, SCa memantau dengan berhati-hati kemunculan dan potensi bahaya kepada pelabur, dan akan mengambil langkah yang perlu untuk melindungi pelabur,” katanya.

 

Berdasarkan analisis terhadap 5,500 pengumuman urus niaga antara 2016 dan 2020, suruhanjaya itu mendapati 494 PLC, atau kira-kira separuh daripada semua syarikat tersenarai, membuat sekurang-kurangnya satu pengumuman RPT dalam tempoh itu, yang menunjukkan bahawa urus niaga sebegitu banyak berleluasa dalam kalangan syarikat tersenarai awam Malaysia.

 

Antaranya, 206 PLC hanya membuat pengumuman RPT; 148 PLC membuat pengumuman RPT dan pengumuman RPT berulang; manakala 140 PLC hanya membuat pengumuman RPT berulang.

 

“Salah satu hasil yang diharapkan daripada penilaian ini adalah untuk mengukur kesan harga pengumuman RPT. Analisis itu mendedahkan terdapat kesan ketara terhadap pergerakan harga saham pada hari selepas pengumuman RPT dibuat.

 

"SC juga memerhatikan pergerakan harga di atas purata pada hari menjelang pengumuman RPT yang menunjukkan bahawa mungkin terdapat beberapa kebocoran maklumat sensitif harga," katanya. - DagangNews.com