Pemegang saham utama Yinson ambil alih 50.2% kepentingan dalam Icon Offshore, cetus MGO pada 63.5 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham utama Yinson ambil alih 50.2% kepentingan dalam Icon Offshore, cetus MGO pada 63.5 sen sesaham

KUALA LUMPUR 27 Mac - Pemegang saham utama Yinson Holdings Bhd telah mencetuskan tawaran pengambilalihan mandatori tanpa syarat untuk baki saham dalam Icon Offshore Bhd selepas membeli 50.2% kepentingan dalam syarikat pembekal kapal sokongan luar pesisir (OSV) itu pada harga RM172.2 juta, atau 63.5 sen sesaham, secara tunai.

 

Firma perdagangan dan logistik Singapura Liannex Corporation (S) Pte Ltd adalah pemberi tawaran muktamad dalam tawaran pengambilalihan itu. Ia juga berfungsi sebagai syarikat persendirian untuk Lim Han Weng dan pasangannya Bah Kim Lian, yang merupakan pihak yang bertindak secara bersama, menurut makluman Icon Offshore kepada Bursa Malaysia.

 

Lim ialah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Yinson, syarikat penyedia kapal penyimpanan dan pemunggahan pengeluaran terapung (FPSO) dan OSV, dengan 23% pegangan saham tidak langsung dan 1.5% pegangan langsung dalam syarikat itu.

 

Beliau memperoleh 50.2% kepentingan dalam Icon Offshore daripada Ekuiti Nasional Bhd, firma ekuiti swasta milik kerajaan yang juga dikenali sebagai Ekuinas.

 

Lim Han Weng
Lim Han Weng

 

 

Berikutan pengambilalihan 50.2% itu, Lim melalui Liannex turut melanjutkan tawarannya untuk memperoleh baki saham yang tidak dimilikinya, yang terdiri daripada tawaran tunai sebanyak 63.5 sen untuk 49.8% kepentingan dalam Icon Offshore dan 100% daripada warannya atau 130.90 juta waran untuk 0.1 sen.

 

Harga tawaran am mandatori (MGO) 63.5 sen mewakili diskaun sebanyak 13% kepada harga penutup Icon Offshore sebanyak 73 sen pada Selasa. Harga tawaran 0.1 sen untuk waran menunjukkan diskaun hebat 42.86% daripada harga penutup warannya sebanyak 0.175 sen pada hari yang sama. Pemegang saham baharu berhasrat untuk mengekalkan status penyenaraian Icon Offshore.

 

Ekuinas telah memegang pegangan majoriti dalam Icon Offshore selama lebih sedekad sejak 2012. Dalam laporan tahunan Icon Offshore 2023, Ekuinas dilaporkan mempunyai sejumlah 56.03% pegangan dalam Icon Offshore melalui Hallmark Odyssey Sdn Bhd pada 30 Mac 2023. Susulan urus niaga tersebut, pegangan saham Ekuinas dalam Icon Offshore dijangka berkurangan kepada kira-kira 5.83%.

 

Dalam satu kenyataan berasingan, Ketua Pegawai Eksekutif Ekuinas, Datuk Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir berkata firma ekuiti persendirian itu telah memperoleh keuntungan terkumpul lebih RM500 juta, diperoleh sepanjang tempoh pegangan Ekuinas lebih 10 tahun.

 

Beliau menambah bahawa urus niaga itu meletakkan Ekuinas sebagai salah satu daripada segelintir pelabur dalam sektor minyak dan gas (O&G) yang berjaya merealisasikan pelaburannya.

 

 

Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir
Datuk Syed Yasir Arafat Syed Abd Kadir

 

 

“Dengan rekod prestasi pelabur dan kestabilan kewangan dalam industri O&G, kami menganggap urus niaga itu sebagai peluang menang-menang, saling menguntungkan bagi kedua-dua pemegang saham Ekuinas dan Icon Offshore.

 

“Penjualan strategik ini sudah tentu mencerminkan komitmen kami untuk memaksimumkan nilai pemegang saham dan meletakkan Icon Offshore di tangan yang mampu untuk mencatat tahap pertumbuhan seterusnya,” ujar Syed Yasir Arafat.

 

Pada pukul 10:22 pagi ini, harga saham Icon Offshore meningkat 5.5 sen atau 7.5% kepada 78.5 sen dengan permodalan pasarannya bernilai RM425.2 juta. Ia aktif didagangkan dengan 13.46 juta saham bertukar tangan.

 

Saham Yinson pula menokok 2 sen atau 0.9% kepada RM2.37, memberikannya permodalan pasaran sebanyak RM7.26 bilion. - DagangNews.com