Pembukaan semula sempadan kepada pelancong antarabangsa perangsang utama Industri Pelancongan – Tunku Iskandar | DagangNews Skip to main content

Pembukaan semula sempadan kepada pelancong antarabangsa perangsang utama Industri Pelancongan – Tunku Iskandar

Kejayaan Gelembung Perjalanan Langkawi pada September 2021, kebanyakannya untuk pelancong domestik adalah petunjuk positif awal kepada Malaysia.
Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 1 April - Pembukaan sempadan dan membenarkan pelancong antarabangsa kembali ke pantai Malaysia dan langit negara akan memberi peningkatan besar kepada industri pelancongan, kata Pengarah Eksekutif Kumpulan, Melewar Group Bhd, Tunku Datuk Seri Dr Iskandar Tunku Abdullah.

 

Melewar Group merangkumi beberapa syarikat berkaitan pelancongan, termasuk Mitra Travel, Tours, Mitra Kembara, Pacific World Travel, APG Malaysia dan World Express Malaysia

 

Tunku Iskandar yang pernah menjadi Presiden Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) berkata: “Mungkin didorong oleh kejayaan Gelembung Perjalanan Langkawi pada September lepas, kebanyakannya untuk pelancong domestik adalah petunjuk bagaimana pelancongan boleh membawa kesan positif yang besar.”

 

“Apabila Langkawi dibuka kepada pelancong, ia bukan sahaja membenarkan pengusaha pelancongan dan hotel dan pusat peranginan tetapi juga pemandu pelancong, pemandu limosin, pengusaha bas pelancongan, kedai cenderamata dan kafe dan restoran untuk sekali lagi menyebarkan dolar pelancong melalui ekonomi,” katanya kepada DagangNews.com di sini hari ini.

 

Beliau merujuk kepada keputusan kerajaan yang akhirnya membuka sempadan Malaysia selepas dua tahun menghadapi kawalan sempadan yang ketat, kepada pengembara antarabangsa sekali lagi mulai hari ini.

 

"Apabila negara menutup sempadannya dua tahun lalu, ia dianggap perlu sebagai "pemutus litar" dan untuk tempoh tiga bulan atau mungkin enam bulan.

 

“Ia tidak dijangka berpanjangan selama 24 bulan. Malah perjalanan domestik tidak dibenarkan sehingga pertengahan 2021. Akibatnya, banyak agensi pelancongan, pengusaha pelancongan, hotel dan resort, inap desa ditutup,” katanya.

 

Tunku Iskandar menegaskan, “Beralih daripada pandemik kepada endemik tidak bermakna berakhirnya COVID-19, dan ia “semata-mata” bermakna jangkitan akan berlaku dalam kitaran bermusim atau boleh diramal, seperti influenza, jadi itu tidak bermakna kita tidak perlu pakai pelitup muka atau vaksinasi."

 

Seperti influenza, katanya, rutin tetap mungkin vaksinasi tahunan masih diperlukan.

 

“Memakai pelitup muka, penjagaan kebersihan dan langkah berjaga-jaga lain yang serupa mungkin masih diperlukan. Bagaimanapun, industri pelancongan akan dapat bergerak ke hadapan dengan lebih yakin,” tegasnya.


 

Tunku Datuk Seri Dr Iskandar Tunku Abdullah
Tunku Datuk Seri Dr Iskandar Tunku Abdullah

 


Menyentuh mengenai pembukaan laluan darat antara Malaysia dan Singapura secara serentak hari ini, Tunku Iskandar berkata: “Saya percaya ia akan memberi kesan yang sangat positif kepada perniagaan terutamanya di Johor kerana pengunjung Singapura sekali lagi akan membawa keuntungan ekonomi kepada kedai, peruncit dan pembekal perkhidmatan di sana.

 

Beliau berkata ia juga membolehkan keluarga warga Singapura menggunakan kereta sendiri untuk bercuti ke seluruh Semenanjung Malaysia malah sehingga ke Pulau Pinang, Kedah dan Perlis serta Pahang, Terengganu dan Kelantan.

 

Tunku Iskandar berkata pelancongan terbukti mempunyai kesan pengganda yang kuat terhadap ekonomi meliputi hampir semua subsektor dan kelewatan selanjutnya akan terus "menghukum" perniagaan, besar dan kecil.

 

Oleh itu, katanya adalah perlu kerajaan kita membuat langkah ini.

 

“Kita juga boleh lihat bagaimana Malaysia sebenarnya peneraju dalam sektor pelancongan memandangkan negara-negara ASEAN telah memutuskan untuk membuka sempada secara serentak pada April sedangkan sebelum ini, beberapa negara telah cuba membuka tetapi hanya sebahagian saja berjaya.


 

UPM

 


“Bagi Malaysia, kita mesti berusaha untuk mencipta jadual perjalanan baharu dan menarik, membangunkan tarikan baharu dan penginapan mampu milik, menggunakan pendigitalan dengan lebih berkesan untuk mengurus dan juga memasarkan produk pelancongan kita ke peringkat global,” kata Tunku Iskandar yang juga pakar pelancongan berikutan pengalamannya yang luas dalam memimpin pelbagai persatuan pelancongan tempatan dan antarabangsa.

 

Beliau pernah menjadi ahli Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia dan Perbadanan Kemajuan Pelancong Malaysia, Lembaga Gabenor Pusat Pelancongan Komanwel dan Timbalan Pengarah Persatuan Ejen Pelancongan Bersatu (UFTAA).

 

Tunku Iskandar telah dianugerahkan Anugerah Emas Pelancongan Malaysia pada tahun 2005 sebagai pengiktirafan atas sumbangan beliau kepada pelancongan oleh Kementerian Pelancongan Malaysia dan Anugerah Ikon Pelancongan MATTA  pada tahun 2019 atas sumbangan beliau kepada industri pelancongan Malaysia. – DagangNews.com