Pembekal peralatan sanitari Sorento Capital bakal disenaraikan di Pasaran ACE, terbitkan IPO 155 juta saham | DagangNews Skip to main content

Pembekal peralatan sanitari Sorento Capital bakal disenaraikan di Pasaran ACE, terbitkan IPO 155 juta saham

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 April - Sorento Capital Bhd, pengedar produk sanitari bilik mandi dan dapur, telah memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia untuk mengumpul dana bagi pengembangannya.

 

IPO itu dijangka melibatkan terbitan awam sebanyak 155 juta saham baharu dan tawaran untuk penjualan sehingga 74 juta saham sedia ada, menurut draf prospektus yang difailkan di Bursa Malaysia.

 

Di bawah terbitan awam, 43 juta saham akan disediakan kepada orang ramai manakala 16 juta saham telah diketepikan untuk pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan.

 

Baki 96 juta akan ditawarkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera seperti yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti).

 

Daripada tawaran jualan itu, 62.5 juta saham akan diperuntukkan kepada pelabur terpilih dan 11.5 juta kepada pelabur Bumiputera seperti yang diluluskan oleh Miti, kedua-duanya melalui penempatan persendirian.

 

Sorento berkata dana yang diperoleh daripada IPO akan disalurkan ke arah pengiklanan dan inisiatif penjenamaan dan mengembangkan rangkaian pengedarnya, dengan rancangan untuk mendapatkan 200 pengedar baharu di seluruh negara dalam tempoh tiga tahun akan datang.

 

Wang itu juga akan digunakan untuk membayar balik pinjaman bank dan menambah modal kerja untuk perolehan inventori.

 

 

sorento

 

 

Kumpulan itu, melalui anak syarikat milik penuhnya Sorento Sdn Bhd, Beyond Bath Sdn Bhd, Nautical Sanitaryware Sdn Bhd, Ideal Bath Sdn Bhd dan Mocha Sdn Bhd, mempunyai rangkaian luas produk kelengkapan bilik mandi dan dapur di bawah jenama rumahnya Sorento, Mocha , Cabana dan i-Born.

 

Sorento juga merupakan pengedar sah di Malaysia untuk dua jenama asing keluaran bilik mandi dan peralatan kebersihan dapur, iaitu Bravat dan Infinity.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 (FY2023), keuntungan bersih kumpulan melonjak 95.65% kepada RM24.93 juta daripada RM12.74 juta setahun sebelumnya apabila hasil meningkat 23.84% kepada RM112.31 juta daripada RM90.69 juta.

 

Alliance Islamic Bank Bhd ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk pelaksanaan IPO. - DagangNews.com