Menavigasi rentak Revolusi AI dalam Pendidikan Bisnes | DagangNews Skip to main content

Menavigasi rentak Revolusi AI dalam Pendidikan Bisnes

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

BAGI saya pada tahun-tahun mendatang, kebanyakan majikan mungkin menjangkakan graduan fakulti bisnes dapat menunjukkan penguasaan teknikal AI.  

 

Bagi memenuhi ramalan, fakulti bisnes perlu mengajar pelajar aspek AI. Sebagai bekas profesional dan usahawan, saya ingin memberi pendapat.

 

Sains Data untuk Membuat Keputusan

Dengan Python atau R, pelajar mengamalkan pemodelan statistik, analisis ramalan dan visualisasi data dengan alatan seperti Tableau.

 

Dengan menggunakan prinsip ini untuk kajian kes bisnes dunia sebenar dan mempelajari kesan strategi dipacu data dalam membuat keputusan.

 

AI dan Asas Pembelajaran Mesin 

Merangkumi prinsip teras dan aplikasi praktikal AI dan pembelajaran mesin. Modul pemprosesan bahasa semula jadi menunjukkan cara AI mentafsir dan menjana bahasa manusia.

 

Bahagian kejuruteraan segera menunjukkan kepada pelajar cara mereka boleh membimbing AI untuk menghasilkan output yang diingini, dan bahagian tentang reka bentuk perkaitan kontekstual memastikan pelajar menggunakan gesaan yang sesuai untuk tugas itu.

 

Pelajar juga belajar cara menjadi kreatif dalam reka bentuk segera dan cara mencapai interaksi AI yang unik dan berkesan.

 

Implikasi Etika AI 

Memperkenalkan teori dan prinsip etika yang berkaitan dengan AI dan meneroka kebimbangan mengenai privasi dan berat sebelah dalam algoritma. Dilema etika diserlahkan melalui kajian kes.

 

Kurikulum menangani pembangunan garis panduan etika dan tadbir urus untuk sistem AI, yang menggalakkan pelajar berfikir secara kritis tentang inovasi dan tanggungjawab moral.

 

AI dalam Pemasaran dan Tingkah Laku Pengguna. Menyelidiki cara AI boleh memperibadikan usaha pemasaran dan meramalkan arah aliran pengguna.

 

Kajian kes melihat contoh seperti enjin pengesyoran berkuasa AI yang digunakan oleh gergasi e-dagang.

 

Keselamatan Siber

Tadbir Urus dan AI membincangkan rangka kerja dan peraturan kerajaan yang memastikan penggunaan AI yang bertanggungjawab, serta peranan tadbir urus korporat dan awam dalam mengurangkan risiko dan kebimbangan etika.

 

Mereka juga membandingkan cara badan pengawal selia yang berbeza di seluruh dunia melaksanakan AI. Topik keselamatan siber mungkin tertumpu pada tadbir urus keselamatan maklumat, pengurusan risiko, pematuhan, pengurusan insiden dan kawasan program lain yang disesuaikan dengan organisasi.

 

Pemikiran kritis, penyelesaian masalah, dan pemikiran sistem

AI menyediakan data yang luas tetapi tidak boleh membuat keputusan. Pelajar mesti belajar untuk membedah cabaran yang kompleks, mempertimbangkan pelbagai sudut pandangan, dan membangunkan penyelesaian yang munasabah.

 

Sebaik sahaja mereka mendapat pemahaman tentang cara sistem yang berbeza berinteraksi, mereka akan dapat membuat keputusan strategik dalam persekitaran perniagaan yang kompleks dan saling berkaitan.

 

Komunikasi, kerjasama, dan rundingan

Komunikasi digital sering menggantikan interaksi bersemuka, pelajar perlu menguasai seni mengutarakan idea dengan jelas dan berkesan dalam kedua-dua bentuk bertulis dan lisan.

 

Mesti belajar cara membina dan mengekalkan hubungan pasukan yang dinamik, yang akan membolehkan mereka menyelesaikan masalah secara kolaboratif dan mempromosikan inovasi.

 

Perlu mempraktikkan seni mencapai persetujuan yang saling menguntungkan dengan mengimbangi ketegasan dan empati, yang kedua-duanya penting dalam pelbagai senario bisnes.

 

Kecerdasan emosi, daya tahan, kebolehsuaian dan pengurusan tekanan

Memahami dan boleh menguruskan emosi, pelajar akan dapat mengemudi secara empati perhubungan interpersonal dengan ahli pasukan dan pelanggan.

 

Pelajar mesti membangunkan keupayaan untuk menguruskan tekanan dan bangkit daripada cabaran yang akan mereka hadapi dalam dunia bisnes yang bertekanan tinggi.

 

Mesti belajar menyesuaikan diri dengan lancar kepada perubahan dan ketidakpastian, yang akan sentiasa hadir dalam dunia bisnes yang berkembang pesat yang dipengaruhi oleh AI.

 

Pertimbangan etika, integriti, dan kesedaran budaya

Landskap bisnes semakin akan ditadbir oleh teknologi, pelajar mesti mempunyai kapasiti untuk membuat keputusan berdasarkan prinsip moral dan integriti.

 

Pelajar bersedia untuk menghormati dan memanfaatkan perbezaan budaya kerana beroperasi dalam persekitaran global yang pelbagai.

 

Perpecahan Generasi

Generasi yang berbeza mempunyai tahap keselesaan yang berbeza dengan kemahiran teknikal dan kemahiran tahan lama.

 

Pekerja yang lebih tua biasanya memiliki kemahiran insaniah, pekerja yang lebih muda sama ada tidak memilikinya atau bergelut untuk menggunakannya dengan berkesan.

 

Tetapi pekerja yang lebih muda lebih fasih dalam teknologi dan telah melebarkan jurang antara kumpulan generasi di tempat kerja.

 

Boomers (lahir antara 1946–1964) 

Ramai sudah bersara, atau akan bersara dan ramai takut AI. Mereka mendapati sukar untuk berkomunikasi dengan ahli generasi muda yang lebih suka berinteraksi secara digital.


Generasi X (1965–1980)

Generasi terakhir yang menganggap etika kerja—dan yang terakhir memiliki kemahiran semula jadi dan tahan lama. Mereka mempunyai reaksi bercampur-campur terhadap AI dan enggan melaksanakannya dalam kerja.

 

Biarpun pekerja yang lebih tua biasanya mempunyai kemahiran insaniah, pekerja yang lebih muda selalunya tidak memilikinya tetapi lebih fasih dalam teknologi.

 

Generasi Y (1981–1996)

Dikenali sebagai milenium, menginginkan keseimbangan kerja-kehidupan dan tidak setia kepada syarikat. Mereka menggunakan AI terutamanya untuk mencari maklumat dan menulis dokumen.

 

Ini kerana mereka selesa dengan komunikasi secara peribadi dan digital, mereka telah muncul sebagai penyambung baharu dalam ruang kerja, yang menjadikan mereka ketua pasukan yang ideal untuk pasukan generasi campuran.

 

Generasi Z (1997–pertengahan 2010-an)

Mengharapkan ganjaran yang cepat, menolak menyesuaikan diri dengan hierarki tempat kerja, tidak suka membuat usaha mengikut budi bicara, dan telah mempromosikan pergerakan pejabat secara besar-besaran.

 

Mereka mengharapkan pengurus memberikan penerangan kerja yang tepat dan menguruskan beban kerja dengan berkesan. Kitaran hayat pekerja mereka adalah lebih kurang satu tahun.

 

Ahli Gen Z celik teknologi dan mengharapkan pengurus mereka adalah sama. Mereka tidak suka bekerja di tempat yang tidak mempunyai integrasi teknologi, dan mereka mengharapkan kerja yang menyeluruh—selalunya melalui AI.

 

Mereka bertindak balas lebih baik kepada komunikasi berasaskan teks daripada kepimpinan lisan.

 

Generasi Alpha (pertengahan 2010s–pertengahan 2020s) 

Bagi orang permulaan digital ini, teknologi sentiasa menjadi bahagian penting dalam kehidupan. Mereka sudah menggunakan AI boleh pakai untuk menyemak status kesihatan mereka dan membantu mereka menavigasi sebarang aktiviti. 

 

Apabila mereka menyertai tenaga kerja, ramai yang akan menerima sepenuhnya melalui AI. Apabila mereka bekerja dari rumah, mereka akan mempunyai pembantu AI dan menerima tugas untuk membantu mereka mengekalkan penglibatan. Seperti ahli Gen Z, mereka mungkin akan menghadapi masalah untuk berkomunikasi di luar konteks digital.

 

Pendidikan Bisnes dalam Zaman AI

Bisnes seimbang di atas jurang revolusi AI dengan analisis data dan pembelajaran mesin amat diperlukan untuk pemimpin masa depan.

 

Kecekapan mesti dilengkapkan dengan kemahiran berpusatkan yang merangkumi pemikiran kritis, kecerdasan emosi, pertimbangan beretika dan kebolehsuaian.

 

Masa depan kepimpinan bisnes bergantung pada keupayaan pendidik untuk membantu pelajar membangunkan dan mengharmonikan dua set kemahiran yang berbeza ini.

 

Majikan yang berkecimpung perlu arif tentang merapatkan jurang generasi yang berkaitan dengan AI. Penting untuk majikan menawarkan pilihan pembangunan profesional dan orientasi yang membantu pekerja menavigasi revolusi AI dan membolehkan organisasi berkembang maju.

 

Selalunya graduan bisnes memiliki kedua-dua kepakaran teknikal dan kemahiran akan bertahan lama, mereka akan bersedia untuk mengemudi kerumitan dunia yang dipertingkatkan AI, sambil mengekalkan sentuhan manusia yang mereka perlukan untuk menjadi pemimpin yang berkesan.

 


Itulah pendapat saya, bekas profesional dan usahawan di luar negara untuk renungan. - DagangNews.com

 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA