Kumpulan Kelington proksi unik Malaysia di ruang semikonduktor global | DagangNews Skip to main content

Kumpulan Kelington proksi unik Malaysia di ruang semikonduktor global

Untuk 1Q, pendapatan Kelington meningkat dengan sangat baik pada RM173.3 juta
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Mei - Kelington Group Bhd merupakan proksi unik di Malaysia untuk memenuhi ruang semikonduktor bahagian hadapan-akhiran (front-end) global yang masih menyaksikan perkembangan perniagaan sihat, kata Kenanga Research.

 

Firma itu berkata Kelington berjaya memperoleh tempahan baharu RM347 juta pada suku tahunan, mengatasi kadar penambahan suku tahunan purata tahun kewangan 2021 (FY21) sebanyak 17% yang kukuh.

 

Selepas mengiktiraf paras tertinggi sepanjang masa pada suku pertama (1Q) hasil FY22, buku pesanan kumpulan terus meningkat kepada RM1.2 bilion (daripada RM1.1 bilion pada 4Q FY21) manakala buku tender kekal dinaikkan pada RM1.4 bilion.

 

Untuk 1Q, pendapatan Kelington meningkat dengan sangat baik pada RM173.3 juta, Kenanga Research berkata, walaupun terdapat cerita-cerita sekatan China, buruh yang tidak mencukupi dan kekurangan bahan.

 

Ini dicapai di sebalik pengembangan agresif dalam ruang semikonduktor yang ditambahnya.

 

“Menariknya, hasil daripada segmen ketulenan ultra-tinggi (UHP) mencatatkan pertumbuhan suku ke suku (Q-o-Q) sebanyak 3.5 peratus yang jelas menolak khabar angin bahawa kerja-kerja di China telah dihentikan kerana penutupan yang berterusan.

 

"Walaupun tajuk berita terus melaporkan tentang penutupan besar-besaran di China, kami berasa selesa bahawa pihak pengurusan telah melaksanakan langkah berjaga-jaga yang diperlukan untuk memastikan kerja-kerja di lapangan berjalan mengikut jadual di semua wilayah, serta projek pasang siap di Malaysia dan pekerjaan UHP lain di Singapura, "katanya.

 

Sementara itu, Kenanga Research berkata Kelington Q1 FY22 sebanyak RM8.3 juta adalah lebih rendah kerana kumpulan itu muncul daripada suku tahun yang lebih kukuh dan memulakan projek siap guna di Sarawak yang mempunyai margin sederhana.

 

Secara keseluruhannya, Kenanga Research berkata keuntungan bersih teras Kelington Q1 FY22 sebanyak RM8.3 juta adalah keputusan Q1 terbaik syarikat yang pernah dicapai dalam jangkaan, mewakili 19% setiap anggaran firma dan konsensus.

 

Kenanga Research telah mengekalkan saranan "Outperform" ke atas Kelington, dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM1.90 sesaham. - DagangNews.com