Kompleks Tenaga Pengerang akan terima pembiayaan AS$2.4 bilion menjelang akhir tahun, kata ChemOne | DagangNews Skip to main content

Kompleks Tenaga Pengerang akan terima pembiayaan AS$2.4 bilion menjelang akhir tahun, kata ChemOne

Kompleks Tenaga Pengerang di Johor. - Gambar fail

KUALA LUMPUR 20 Jun - Kumpulan ChemOne mengumumkan projek Kompleks Tenaga Pengerang (PEC) berada di landasan yang betul untuk menerima jaminan eksport kemudahan sekitar AS$2.4 bilion menjelang akhir tahun ini.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, ChemOne yang merupakan pemaju induk projek itu, berkata PEC akan menyelesaikan penutupan kewangannya pada akhir 2022 mengikut terma pembiayaan dan jadual yang dipersetujui dengan agensi kredit eksport global terkemuka.

 

“Dijadual memulakan pembinaan pada suku keempat tahun ini, kemudahan PEC bernilai AS$4.4 bilion akan ditempatkan di Kompleks Petroleum Bersepadu Pengerang (PIPC), Johor, iaitu pusat untuk mengakses sumber teras bahan mentah antarabangsa dan membekalkan pusat permintaan produk utama di Asia,” kata ChemOne, yang merupakan konglomerat petrokimia, tenaga hijau dan sumber asli yang berpangkalan di Singapura.

 

PEC telah direka bentuk untuk mengoptimumkan kecekapan tenaga, meminimumkan saiz peralatan, dan mengurangkan kesan karbon dengan ketara dan telah dibangunkan selaras dengan Piawaian prestasi dan Prinsip Khatulistiwa International Financial Corporation 4.

 

Kumpulan itu juga berkata bahawa PEC juga telah memperoleh komitmen pengambilalihan jangka panjang daripada pemain tenaga mewah dalam industri untuk semua produknya.

 

Pengerusi dan ketua pegawai eksekutif kumpulan ChemOne, M. Y. Ling berkata menerusi PEC, ChemOne menyasarkan untuk mewujudkan teknologi terkini yang mampan dan kompleks aromatik cekap tenaga di Asia Tenggara untuk melayani pasaran Asia yang lebih luas.

 

Pembiayaan hutang kanan untuk projek itu, dianggarkan kira-kira AS$2.9 bilion, juga telah dilancarkan ke dalam sindiket bulan ini dan dijangka selesai dalam tempoh enam minggu, katanya.

 

PEC berada di landasan untuk memuktamadkan beberapa perjanjian utama dengan rakan kongsi industri yang mengambil bahagian dalam projek itu, bersama-sama dengan usaha sama dan rakan kongsi kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan, kumpulan Maire Tecnimont S.p.A. dari Itali.

 

PEC telah menganugerahkan kontrak pelesenan teknologi kepada Honeywell UOP, yang akan menggabungkan teknologi LD Parex generasi terbaru Honeywell UOP.


 

chemone

 


“Teknologi pemprosesan aromatik termaju Honeywell UOP yang terkemuka di pasaran akan menghasilkan pengurangan penggunaan tenaga, pengeluaran aromatik yang maksimum, mengurangkan kos modal dan tenaga serta fleksibiliti stok suapan yang lebih luas, membolehkan loji PEC menjadi salah satu kemudahan termaju, tenaga dan cekap karbon di kelasnya,” kata Ling.

 

Projek itu dijadualkan beroperasi sepenuhnya pada 2026, dan akan mampu memproses 150,000 tong sehari (bpd) kondensat serta suapan sampingan naphtha, yang akan, seterusnya, menghasilkan aromatik sebanyak 2.3 juta tan metrik setahun (mmtpa), keluaran produk tenaga sebanyak 3.9 mmtpa dan keluaran hidrogen sebanyak 50,000 tan metrik setahun (mtpa).

 

Pemisah kondensat akan menghasilkan nafta berat, bahan mentah utama untuk tumbuhan aromatik, dan hidrogen yang dihasilkan dirancang untuk digunakan untuk membangunkan kemudahan bahan api boleh diperbaharui hiliran di Johor.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Pengerang Energy Complex Sdn Bhd Alwyn Bowden menyatakan kemajuan ketara yang dilihat untuk projek itu, terutamanya dalam tempoh enam bulan lalu.

 

“Dengan pembukaan pasaran serantau, kami berharap untuk memperoleh momentum yang lebih jauh ketika kami bersiap sedia untuk memulakan pembinaan.

 

“Perjanjian yang telah ditandatangani setakat ini menyerlahkan keyakinan kukuh pihak berkepentingan kami dalam projek itu.

 

"Dalam beberapa bulan akan datang, kami menjangkakan untuk membuat kesimpulan rundingan dan menandatangani perjanjian dengan syarikat tenaga global terkemuka dan jurusan minyak untuk bahan mentah dan pengambilan,” katanya.

 

PEC menjangka perolehan eksport tahunan sebanyak AS$5 bilion, mendorong Malaysia meningkatkan lagi rantaian nilai dalam sektor petrokimia.

 

Ia dirancang untuk menerima bekalan bahan mentah jangka panjangnya daripada syarikat minyak antarabangsa utama, sambil syarikat utama petrokimia dari Eropah, Amerika, Jepun, Cina dan Thai telah komited untuk mengambil produk.

 

Dalam fasa pembinaannya selama 45 bulan, PEC dijangka mengambil lebih 7,000 pekerja dan mengekalkan lebih 200 pekerja untuk operasi dan penyelenggaraan. sebaik sahaja pengeluaran komersial bermula. - DagangNews.com