Inisiatif Ride Madani tarik pelaburan RM100 bilion dalam tempoh lima tahun di Malaysia - MCDC | DagangNews Skip to main content

Inisiatif Ride Madani tarik pelaburan RM100 bilion dalam tempoh lima tahun di Malaysia - MCDC

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 21 Nov - Syarikat dari negara Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan China akan melabur RM100 bilion dalam tempoh lima tahun akan datang di Malaysia untuk mempercepatkan transformasi digital dan ekonomi hijau negara melalui inisiatif Inovasi dan Ekosistem Digital RCEP (Ride) Madani, menurut Majlis Kerjasama Ekonomi Digital Malaysia-China (MCDC).

 

Pengumuman itu dibuat hari ini di Sidang Kemuncak Kepimpinan PIKOM 2023 (PLS2023), anjuran bersama MCDC dan Persatuan Teknologi Kebangsaan Malaysia (PIKOM).

 

Pengerusi bersama MCDC, Datuk Wei Chuan Beng berkata, selain daripada menarik pelaburan, matlamat Ride Madani adalah untuk mencapai inisiatif 'Three 100s', termasuk mencadangkan 100 perusahaan bersama-sama memulakan Perikatan Ride Madani, melabur RM100 bilion di Malaysia sepanjang lima tahun akan datang, dan memupuk sekurang-kurangnya 100 pemimpin muda setiap tahun.

 

Beliau berkata, MCDC telah mengumpulkan kira-kira 20 syarikat menerusi inisiatif itu dan menarik antara RM2 dan RM3 bilion dalam pelaburan.

 

"Antaranya, kerjasama Kairous Capital dan Comcom International untuk menubuhkan dana dwi-mata wang pertama di dunia, Dana Pembangunan Digital dan Hijau Malaysia-China dengan modal RM1 bilion, dan pelaburan RM600 juta oleh RunJian Corporation untuk menubuhkan pusat data kecerdasan buatan (AI) untuk membangunkan ekosistem AI di Malaysia dan RCEP.

 

"Beberapa syarikat seperti Silk Road Development Fund, Shenzhen Bot Space Time Technology dan Leax US juga bersedia untuk menubuhkan ibu pejabat Asia dan RCEP mereka di Malaysia," katanya kepada pemberita di luar PLS2023.

 

Wei berkata perkongsian strategik itu, yang dijalin di tengah-tengah industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) Malaysia, bersedia untuk memacu aspirasi digital negara dan matlamat kelestarian alam sekitar.

 

 

mcdc
Datuk Wei Chuan Beng

 

 

Inisiatif Ride Madani dilancarkan pada PLS2023, disaksikan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof, yang turut dihadiri Duta Besar Luar Biasa Dan Mutlak China ke Malaysia, Ouyang Yujing.

 

"Ini adalah inisiatif yang diterajui industri yang disokong oleh kerajaan. Ini dimulakan berikutan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke China baru-baru ini. China mempunyai ekosistem yang maju dalam ekonomi digital. Kami merasakan Malaysia boleh mendapat banyak manfaat daripada replikasi ekosistem.

 

"Bagaimanapun, dengan populasi 33 juta, pasaran (di Malaysia) agak terhad. Oleh itu, kerjasama tidak akan terhad kepada pasaran Malaysia tetapi mesti memberi manfaat kepada seluruh ASEAN dan RCEP," kata Wei.

 

Pengerusi bersama MCDC yang mewakili China, Dr Lijin Yan berkata, konsep Madani bukan sahaja terpakai di Malaysia tetapi juga boleh digunakan untuk semua negara RCEP, dan ia bermakna Malaysia boleh menjadi hab serantau serta hab untuk menghubungkan dunia, khususnya Timur Tengah.

 

Pelaburan China dalam sektor teknologi Malaysia semakin berkembang

 

Sementara itu, dalam ucapan perasmiannya, Fadillah berkata, dalam mengiktiraf potensi transformatif teknologi digital, kerajaan Malaysia berdedikasi untuk memupuk persekitaran yang kondusif kepada inovasi dan kreativiti.

 

"Inisiatif kami dalam mempercepatkan pertumbuhan ekonomi digital termasuk MyDigital, yang dilancarkan pada 2021, dan Pelan Tindakan Ekonomi Digital Nasional (NDEB), yang menggariskan strategi kami dalam memupuk ekonomi digital yang berdaya saing di peringkat global menjelang 2030, Pelan Gentian dan Kesalinghubungan Nasional (NFCP). ) serta Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP)," katanya.

 

Fadillah berkata, pelaburan China dalam sektor teknologi Malaysia telah mempamerkan pertumbuhan yang stabil sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan terutamanya, pada 2022, pelabur China menyumbang RM55.4 bilion, membentuk 55.6 peratus daripada jumlah pelaburan langsung asing Malaysia, yang merupakan sumber terbesar.

 

Beliau berkata tiga sektor teknologi teratas menarik pelaburan China pada 2022 ialah maklumat dan komunikasi (RM11.2 bilion), elektrik dan elektronik (RM10.3 bilion) serta mesin dan peralatan (RM7.4 bilion), lapor Bernama.

 

"Lokasi strategik Malaysia di Asia Tenggara berada pada kedudukan yang baik sebagai pintu masuk ke pasaran ASEAN yang luas.

 

"Rantau ASEAN, yang mempunyai populasi melebihi 650 juta, membentangkan pangkalan pengguna yang luas dan pasaran teknologi yang pelbagai. Oleh itu, mewujudkan kehadiran secara strategik di Malaysia membolehkan perniagaan memanfaatkan pasaran yang luas ini dan meluaskan jangkauan mereka merentasi seluruh landskap ASEAN," katanya. - DagangNews.com