GFM peroleh kontrak selenggara kemudahan di Kompleks Bersepadu Pengerang | DagangNews Skip to main content

GFM peroleh kontrak selenggara kemudahan di Kompleks Bersepadu Pengerang

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 April - Pengurusan fasiliti bersepadu GFM Services Bhd telah dianugerahkan kontrak perkhidmatan operasi dan penyelenggaraan bagi tiga kemudahan dalam Kompleks Bersepadu Pengerang di Johor.

 

Nilai kontrak bagaimanapun, tidak didedahkan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, GFM berkata anak syarikat milik penuhnya, Highbase Strategic Sdn Bhd, bersama rakan usaha samanya, Mun Siong Engineering Ltd, telah menerima tiga surat pelantikan (LOA) daripada Petroliam Nasional Bhd (Petronas).

 

LOA meliputi tempoh tiga tahun, bermula pada 15 Mac 2024, dan dilanjutkan sehingga 14 Mac 2027, dengan pilihan untuk lanjutan dua tahun.

 

Di bawah perjanjian itu, GFM akan menyediakan perkhidmatan pemulihan loji kepada tiga kemudahan yang dikendalikan oleh PRPC Utilities and Facilities Sdn Bhd, Pengerang Power Sdn Bhd dan PRPC Water Sdn Bhd masing-masing.

 

"Kontrak baharu ini menandakan pengembangan kontrak Mekanikal Mekanikal Penyelenggaraan Bersepadu dan Statik Mekanikal Penyelenggaraan Bersepadu (TA4MS) sedia ada usaha sama itu," katanya.

 

 

Ruslan Nordin
                           Ruslan Nordin

 

 

Pengarah Urusan GFM Ruslan Nordin berkata bahawa LOA bukan sahaja mengukuhkan perkongsian kumpulan dengan Petronas, tetapi juga meningkatkan nilai kontrak tertunggak untuk projek TA4MS.

 

“Peluasan strategik ini bukan sahaja mengukuhkan kedudukan pasaran kami dalam sektor minyak & gas tetapi juga meletakkan kumpulan untuk pertumbuhan yang mampan,” tambahnya.

 

Saham GFM ditutup 1.5 sen atau 4.11% lebih tinggi pada 38 sen, memberikan syarikat itu nilai pasaran RM288.6 juta. - DagangNews.com